qrnlk
Lorentziaan
Artikelen: 0

Re: Auteursrecht/copyright

Waarschijnlijk niet. Heb je invoerbelasting betaald?
Ik dacht dat dit niet hoefde voor economisch verkeer tussen lidstaten van de EU?
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
albert davinci

Ik dacht dat dit niet hoefde voor economisch verkeer tussen lidstaten van de EU?
Dat denk ik ook, anders zou dat bedrijf toch ook die kosten doorrekenen? Kan iemand het bevestigen of ontkrachten met wetteksten?

Hoe dan ook, dit is een gouden tip voor mensen die regelmatig lege schijfjes kopen. Ofdat het nu gewone CD-schijfjes zijn of DVD-schijfjes, ze zijn ongeveer 2 keer zo goedkoop.

Bestel voor een paar andere mensen (die makkelijk te overtuigen zijn wanneer ze weten dat het heel wat goedkoper is voor dezelfde schijfjes en dat het legaal is) en de verzendkosten zijn geen probleem.

Offtopic

Sony BMG heeft een geheel eigen interpretatie van copyright
When questioned by Richard Gabriel, lead counsel for the record labels, Pariser suggested that what millions of music fans do is actually theft. The dirty deed? Ripping your own CDs or downloading songs you already own.

Gabriel asked if it was wrong for consumers to make copies of music which they have purchased, even just one copy. Pariser replied, "When an individual makes a copy of a song for himself, I suppose we can say he stole a song." Making "a copy" of a purchased song is just "a nice way of saying 'steals just one copy'," she said.
Ik vind deze houding te zot voor woorden. Het toont voor mij de arrogantie van de platenmaatschappijen.

Met de invoering van de CD kregen ze weer terug de macht in handen, dankzij de digitale revolutie is de macht weer weggegaan. Ze gedragen zich als een verwend kind ipv dat ze gewoon inspelen op de markt.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.
E.Desart

albert davinci schreef:Sony BMG heeft een geheel eigen interpretatie van copyright

Ik vind deze houding te zot voor woorden. Het toont voor mij de arrogantie van de platenmaatschappijen.

Met de invoering van de CD kregen ze weer terug de macht in handen, dankzij de digitale revolutie is de macht weer weggegaan. Ze gedragen zich als een verwend kind ipv dat ze gewoon inspelen op de markt.
Ik vraag me af of deze houding niet gerelateerd is aan technische problemen of limitaties.

Ik kan mij niet goed voorstellen dat gelijk welk bedrijf problemen zou hebben met het maken van persoonlijke backups, indien dat geen verder risico zou inhouden.

Als zij één copy als backup accepteren betekent dat ook dat de originele schijf copieerbaar moet zijn, wat dan weer betekent dat je geen (of moeilijker) beveiliging kan inbouwen in apparatuur of op de drager zelf.

Hierdoor krijg je de ongecontroleerde vermenigvuldiging van CD's of DVD's die bedreigend is voor deze markt.

Eric
qrnlk
Lorentziaan

eurh... DRM kan niet werken. (Cory's Microsoft DRM talk)

Dit betekend dat alle discussie over het wel of niet van DRM non-sense is omdat het in de realiteit niet uitmaakt wat men er van vind omdat DRM onzin is. Het is een vorm van (opzettelijke) incompatibiliteit, niet meer en niet minder. Heeft niets te maken met auteursrecht en alles met platformen.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
albert davinci

E.Desart schreef:Ik vraag me af of deze houding niet gerelateerd is aan technische problemen of limitaties.

Ik kan mij niet goed voorstellen dat gelijk welk bedrijf problemen zou hebben met het maken van persoonlijke backups, indien dat geen verder risico zou inhouden.

Als zij één copy als backup accepteren betekent dat ook dat de originele schijf copieerbaar moet zijn, wat dan weer betekent dat je geen (of moeilijker) beveiliging kan inbouwen in apparatuur of op de drager zelf.

Hierdoor krijg je de ongecontroleerde vermenigvuldiging van CD's of DVD's die bedreigend is voor deze markt.
Daar dacht ik ook al aan. Wanneer zij niet het onderscheid kunnen maken tussen copieën voor eigen gebruik en copieën voor distributie (P2P, copiëren voor vriend) dan vind ik dat echter hun probleem. Ik zie geen legitieme reden waarom ze dat op ons zouden mogen afschuiven.

Vandaag toevallig groot nieuws hierover. http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/20...1007_kazaa.html

220.000 Dollar boeten, 9000 dollar boete per liedje. Ze had 24 liedjes gedownload en (vervolgens) geupload, ze had in totaal 1700 liedjes op haar harde schijf.

Dan vraag ik me toch serieus af waar ze in de USA mee bezig zijn. :D

Een willekeurige vrouw geruïneerd voor iets wat zo veel mensen doen en ze is nog niet eens iemand die veel heeft gedownload.

Voor wie download; via Bittorrent of een soortgelijk programmatje kunnen ze zeer moeilijk de downloader opsporen. Het gebruiken van programmatjes als Kazaalite en EDonkey is in deze tijd een onverstandige keuze. Het is maar dat jullie het weten. :D

Hier zie je volgens mij een groot probleem mbt schikkingen. Zelfs wanneer iemand onschuldig zou zijn dan nog voelt zo iemand de druk om maar akkoord te gaan uit angst voor de extreme uitkomsten bij een rechtszaak.

Deze vrouw bezweek niet voor de schikking en ze heeft het moeten bekopen.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.
qrnlk
Lorentziaan

Gegeven dat de muziek voor rond de $ 0.90 verkocht wordt betekend dit dus een boete van 10000x het "gestolen" waar. ik vind dat een beetje heel erg onredelijk. 10x is ook al heel wat zou ik zeggen..

albert davinci

qrnlk schreef:eurh... DRM kan niet werken. (Cory's Microsoft DRM talk)

Dit betekend dat alle discussie over het wel of niet van DRM non-sense is omdat het in de realiteit niet uitmaakt wat men er van vind omdat DRM onzin is. Het is een vorm van (opzettelijke) incompatibiliteit, niet meer en niet minder. Heeft niets te maken met auteursrecht en alles met platformen.
Akkoord.

Wanneer je een liedje hebt gekocht dan heb je het recht om dat liedje op éénder welk medium te beluisteren. DRM zal altijd deze mogelijkheid beperken omdat er geen onderscheid kan worden gemaakt tussen copies voor eigen gebruik en copies voor een ander. Hierdoor zal er altijd een limiet zijn in het aantal copies.

Concreet betekent dit dat het kan gebeuren dat je een liedje betaald hebt, het aantal copies voor eigen gebruik op zijn en je niet meer op een ander medium naar jouw liedje kan luisteren.

Het kan gebeuren dat de CD beschadigt geraakt, dan is het toch wel noodzakelijk dat je vóór die tijd een copie hebt kunnen maken, wat zelfs een tijdlang niet of amper mogelijk was.

Daarnaast heb je nog problemen dat het met de huidige DRM's niet mogelijk is om een liedje over te zetten naar bepaalde media.

Ter illustratie het relevantje stukje tekst uit qrnl zijn link;
Once for about six hours, I owned an RCA "Lyra" device, sold as an MP3 player, which could play only files in a special format that a proprietary program created; actual MP3 files came out as static. The company advertised the device as an MP3 player, but in fact, it wasn't compatible with the MP3 standard. The DRM technology they used to restrict playback to files generated by an "approved" program had the side-effect of making the device incompatible with my computer.

Interoperability is such a benefit to everyone that it almost seems too obvious to mention the fact. Would you buy a CD containing music which you could listen to at home but not in the car? No. Would you buy a CD player which could play only some of the available music on CDs? No. Interoperability allows vendors to sell their products to a wider audience, making those products more desirable. It makes them more useful.

On its face then, the notion of intentionally limiting interoperability seems crazy. However, the DVD standard has been carefully designed to do just that, by a mechanism called region coding. The idea is that the world is divided into regions. A DVD that will play in one region will not play in another. This contradicts the very idea of having a standard to begin with. Why even bother calling the incompatible devices by the same name?

To be fair, a DVD need not be coded for a specific region. Interoperability is not outright forbidden by the specification. The specification merely allows for attempts to prevent interoperability.
Wat in de eerste alinea staat omschreven: zou zo'n bedrijf in Nederland kunnen worden aangeklaagd wegens misleiding van de consument?

benb

Dit onderwerp is inmiddels zo'n 5 jaar oud. Maar hoe is dat nu in 2012.

En konkreet, mag ik -zakelijke, studie en onderzoek- informatie overnemen en bv publiceren op/in mijn eigen bronnen, zoals een website, een brief, een email of anderszins.
nothing will change without a rebel

Terug naar “Rechtswetenschappen”