Helaas kan ik het één en ander niet juridisch aantonen maar ik kan me goed voorstellen dat een auto wel degelijk een privé-omgeving is. Een auto is normaliter eigendom van een persoon en is om die reden dunkt me, geen publieke ruimte.
Uiteraard is een auto privé eigendom. Maar of je hier kan spreken van een ruimte, zoals vermeld in de nota wet op toepassing van camera's, kan ik niet uit de teksten halen. Ook voor de politie en douane (nogmaals deze hebben andere bevoegdheden, dat begrijp ik) is er geen "huiszoekingbevel" noodzakelijk om een auto te controleren.
'Blik op de weg' pleegt dan ook geen misdaad zolang de camera-activiteiten beperkt blijven tot de openbare weg.
Ze zitten vaak vanuit de berm in de auto te filmen als een agent de bestuurder aanspreekt. Als een auto een besloten ruimte is, als bedoeld in de nota wet op camera toezicht, dan plegen ze wel een misdaad.
Een huis (privé ruimte) mag je toch ook op de foto of camera zetten vanaf de openbare weg (publieke ruimte)?
Niet als er personen op staan binnen de besloten (privé) ruimte. Alle paparazzi zouden bij het fotograferen van mensen in een auto, als dit een besloten ruimte is, een misdaad plegen.
Desondanks kan ik me voorstellen dat er een juridische schemerzone bestaat in specifieke gevallen. Denk bijvoorbeeld aan het betreden door één ieder van een erf om bij de voordeur van een woning te komen. Wat is een oprijlaan voor een ruimte?
Een oprijlaan behorende tot een perceel is een privé ruimte en dus besloten ruimte maar wel publiekelijk toegangelijk.
Waaruit blijkt dat hij persoonlijk van te voren is ingelicht en hiertegen geen bezwaar heeft gemaakt? Ik neem aan dat hij van te voren geen inzage heeft gehad in het materiaal.
Hij was 2 dagen van te voren in een telefonisch onderhoud te horen in P&W over deze zaak. Peter de Vries en de media hebben meerdermalen aangegeven dat het om een verborgen camera actie ging. Hij had dus direkt kunnen agereren tegen uitzending bij een rechter.