Ik ben er niet voorstander van de QM weg te gooien. Hij moet voor mij alleen aangepast worden, de waarschijnlijkheden moeten eruit evenals het Onzekerheidsbeginsel.
Ik sluit me hierbij volledig aan.
Het onzekerheidsbeginsel geeft veel aanleiding tot verkeerde interpretaties.
Het zegt iets over onze beperkingen als waarnemers, maar het stelt niet dat de natuur niet in fundamenten gedetermineerd zou zijn.
De filosofische implicaties hiervan zijn enorm, omdat dit leidt tot interpretaties als zou er een God kunnen bestaan die niet enkel schepper zou zijn, maar één die zich nog constant zou laten gelden via voor ons verborgen variabelen. Er zijn voor ons verborgen variabelen, die dit ook eeuwig zullen zijn, omwille van de beperkingen in onze waarnemingen, maar los van het al dan niet bestaan van een God, in onzekerheid als uiting van indeterminisme van de natuur geloof ik niet, er moet volgens mij een onderliggend mechanisme werkzaam zijn.
De quantummechanica is aangenomen onder andere omwille van de "raarheid" van interferentieverschijnselen, de onverenigbaarheid van de golf-deeltjesdualiteit in alledaagse termen.
Iets is er zeker gekwantiseerd, maar ik vermoed dat dat iets onafhankelijk van materie is, iets dat eigen is aan het 4D ruimte-tijdcontinuüm. Fotonen zijn gekwantiseerd en hun bestaan en snelheid bepalen voor ons alle waarnemingen die we kunnen doen over de aard van ruimte en tijd.
Volgens mij zal er ooit terug een soort 'drager' van lichtgolven ingevoerd moeten worden, wil er een klassiek beeld van fysica blijven bestaan.
Ik denk dat fotonen (en de andere veldkwanta of 'krachtoverbrengers')zich over een soort 'onzichtbare' helixen bewegen inherent aan de aard van de ruimtetijd, wat voor ons waarneembaar is als een golfbeweging.
Als interferentie onderbroken wordt, gedragen fotonen zich als afzonderlijke deeltjes en de snelheid waarmee deze informatie om niet te interfereren tussen - in oorsprong gelijkwaardige - fotonen doorgegeven wordt lijkt de lichtsnelheid te overstijgen (instantaan heeft het ene foton weet van het andere, dit gebeurt ook bij spinbepaling van elektronen die een paar waren voordien), maar als we een soort drager van lichtgolven zouden kunnen veronderstellen, dan hoeven de deeltjes geen weet te hebben van de gehele interferentieopstelling en hoeft c niet overschreden te worden, maar wordt slecht de golvende drager van de deeltjes onderbroken op het moment dat men één spleet afsluit in het tweespleten-interferentie-experiment.
De golvende verbinding wordt onderbroken, waardoor de fotonen zich min of meer als deeltjes gaan gedragen (de statistische variatie in intensiteitsverdeling op het scherm is dan te wijten aan de aanwezigheid van een gedeelte golfdrager en het moment waarop deze onderbroken werd.
Gewoon een theorietje, graag respons of dit of iets soortgelijks mogelijk zou kunnen zijn om het microscopische een macroscopische analogie te geven en of jullie bekend zijn met speculaties door wetenschappers in deze richting.