Jan van de Velde
Moderator
Artikelen: 0

Re: Energie opwekken uit luchtstroom

Wat doe ik fout?
Je stelt dat het vermogen van een windmolen even groot is als zijn luchtweerstand in statische toestand. En dat is niet zo.

Met jouw aanpak kan een gewone anemometer

Afbeelding

niet draaien: links en rechts dezelfde A, dus dezelfde Fw, dus stilstand.

Maar zo werken molens niet. Mijn hydraulica is niet goed genoeg om dat vermogen in formulevorm te zetten. Ik ga dus verder met het praktijkcijfer van 1MW van zo'n molen .
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
XiNiX

Hallo,

vandaag dit karretje getest:

Afbeelding

Afbeelding

een filmpje van gemaakt:

http://www.youtube.com/watch?v=Yn1_PAZMoqs

Het blijkt dus niet te werken zoals ik dacht. Zoals jullie op het filmpje kunnen zien draait de waaier flink hard. Zodra ik hem op de grond zet gaat hij wel een stukje vooruit, maar dat is volgens mij door de massa wat ronddraait (vliegwiel-effect). Het karretje staat dus gewoon stil of gaat achteruit bij een harde windvlaag. Wanneer die achteruit gaat, draaien de wielen niet achteruit, maar slippen ze.

1. Meer massa toevoegen?

2. Waaier kleiner maken?

3. Andere vorm v/d waaier?

4. Grotere overbrenging v/d tandwielen?

alvast bedankt voor een reactie :D
Sjakko

Een kleinere waaier zal mijns inziens geen zin hebben. Als je karretje gewoon stil valt, dan is het verzet te groot. Als de wielen slippen, dan kun je massa toevoegen (waarbij je moet zorgen dat dit niet teveel extra luchtwrijving oplevert). Een beter alternatief is mijns inziens de aandrijvende wielen naar achter plaatsen. Met je huidige karretje zorgt de luchtwrijvingskracht ervoor dat de normaalkracht op (en dus de maximale wrijvingskracht van) de wielen afneemt. Dit resulteert in slip. Als je de aandrijvende wielen naar achter plaatst, kun je zelf profijt hebben van meer luchtwrijving doordat er extra grip ontstaat. Verder zijn je banden qua grip volgens mij ook niet echt ideaal. Een betere vorm van de waaier kun je natuurlijk altijd proberen, maar met de huidige waaier moet het ook zeker lukken. Verder zou het niet nodig moeten zijn om je waaier een zwengel te geven; vanuit stilstand zou hij moeten gaan rijden als bovenstaande zaken in orde zijn (misschien een heel klein duwtje tegen het karretje om de statische wrijving door te komen).
willem1

Is het mogelijk om de aandrijf verhouding te verkleinen (of is dat nu juist vergroten?) In ieder geval, meer omwentelingen van de waaier, en minder omwentelingen van de wielen. Dit geeft meer kracht (en minder snelheid) bij het karretje, de snelheid is nog niet van belang.
XiNiX

Is het mogelijk om de aandrijf verhouding te verkleinen (of is dat nu juist vergroten?) In ieder geval, meer omwentelingen van de waaier, en minder omwentelingen van de wielen. Dit geeft meer kracht (en minder snelheid) bij het karretje, de snelheid is nog niet van belang.
ja dit is wel mogelijk, maar ik heb dit ontwerp van knex gemaakt :D dus is dat wat moeilijker omdat de grootste overbrenging 4:1 is...

misschien dat ik iets kan maken van technisch lego... of zijn er nog andere ideeen? :D
Sjakko

XiNiX schreef:ja dit is wel mogelijk, maar ik heb dit ontwerp van knex gemaakt :D dus is dat wat moeilijker omdat de grootste overbrenging 4:1 is...

misschien dat ik iets kan maken van technisch lego... of zijn er nog andere ideeen? :D
Meerdere vertragingen achter elkaar? Of inderdaad technisch lego. Daarvoor heb je misschien meteen betere bandjes (zacht rubber).
XiNiX

overbrenging is nu van 1:2.5 naar 1:6

nu maar hopen dat dit wel werkt... :D

Afbeelding

Afbeelding
Jan van de Velde
Moderator

Szoo, voor doorzettingsvermogen in elk geval een tien met een griffel.

Wat ik mij afvraag bij deze knex-constructie: wringt dat allemaal niet een beetje?
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
Jan van de Velde
Moderator

waar ik overigens nog niet zo bij stil heb gestaan tot heden, de A van deze molen lijkt me nogal groot.
\(P=½C_{w} \rho A \left( v_{wind}+v \right)^2 \cdot v\)
Ik weet niet hoe het zit met het molenvermogen van types molens in verhouding tot hun luchtweerstand.
willem1

Het moet wel kunnen werken, binnenkort is er zelfs een wedstrijd tegen de wind in rijden!
Sjakko

Jan van de Velde schreef:waar ik overigens nog niet zo bij stil heb gestaan tot heden, de A van deze molen lijkt me nogal groot.

Ik weet niet hoe het zit met het molenvermogen van types molens in verhouding tot hun luchtweerstand.
Dat lijkt me van later zorg. Eerst moet hij het maar eens doen en dat kan ook met een molentje met een slecht rendement.
XiNiX

http://www.youtube.com/watch?v=7NWgiTAnQkg

:D :D :D

dat is al een hele verbetering, het karretje ging nu pal tegen de wind in.

omdat de wielen misschien niet precies in het midden stonden draaide die een soort in een rondje, maar dat is een detail.

en nu maar verder perfectioneren,

ik heb na het testen nog een paar post-elastieken rond de wielen gedaan, voor meer grip, waarschijnlijk gaat het dan nog wat beter.

nog tips? :(
Jan van de Velde
Moderator

dat is al een hele verbetering, het karretje ging nu pal tegen de wind in.
Geweldig toch ?? :D
willem1

nog tips? :D
Geweldig gedaan! :D

Ik las in eerdere post dat je in een windtunnel tegen de wind in moest bewegen. Omdat dit een rechtlijnige beweging is, zou je het karretje ook op een rails kunnen zetten (of een geleiding met hout).
davinci44

Schuin tegen de wind in kan ik me nog iets bij voorstellen, dat doet een zeilboot ook. Maar recht?
Recht kan ook hoor, als je genoeg zeilen hebt. De wind wordt dan via een ingenieuze opstelling van de zeilen afgebogen en geleid naar een hoofdzeil.

Google maar eens op 'sailing against the wind'

Maar het windmolenwagentje is idd de beste oplossing, je moet het wel zwaar genoeg bouwen dat het zelf niet wegwaait!!! :D

Terug naar “Klassieke mechanica”