JanMeut
Artikelen: 0

Re: Magnesiumsulfaat

Je wil wel moeilijke dingen doen!

In de praktijk is het nauwelijks te meten.

Je zou het als volgt kunnen bepalen:

- Stook het magnesiumsulfaat volkomen droog en van al het water apart op. Meet de hoeveelheid water en de hoeveelheid droog magnesiumsulfaat. De molverhouding zal niet 1:7 zijn, maar 1:7 en een beetje
arjesara

hihi, dat ik lastig ben, wist ik in deze context wel :shock: Daarom vraag ik het ook en ben ik niet een "standaard middelbare scholier" (maar wel universitair student) en volgens mij ben jij scheikund(ige/e leraar) ;)
JanMeut

Ha!

Kijk maar eens op www.hekserij.nl voor het goede antwoord!

Jan
arjesara

Oh, dit is dus je reinste winkelnering? :shock:
JanMeut

Ik vind het een goede zaak dat ik ook weet wat ik verkoop. Voor een vrij onschuldige stof als magnesiumsulfaat is dat misschien niet heel belangrijk, maar er zijn diverse stoffen die wel gevaar kunnen opleveren, ook (en vooral!) door verkeerd gebruik. Vandaar dat ik me bijvoorbeeld volledig kan aansluiten bij het explosievenbeleid van deze site.

Alle kennis is belangrijk, vandaar dat ik zelfs zorg dat ik kennis heb van de kristalwaterfysica van magnesiumsulfaat.

Wat die winkelnering betreft: heb je nog een gram of wat nodig? :wink:
arjesara

ha, je weet dat als je in Amsterdam zegt "Heb je een grammetje voor me" je heel aparte dingen krijgt he :shock:
JanMeut

:shock:

Hier in Kampen zeg je dan: 50 gram kost € 0,80 (exclusief verzendkosten). :wink:
arjesara

Das wel duur hoor voor wat wasmiddel :shock:
Anonymous

Anonymous schreef:Ik wil wat Magnesiumsulfaat (bitterzout) kopen, kan iemand mij het verschil uitleggen tussen:

1. MgSO4

2. MgSO4-7H2O

3. MgSO4.1H2O

En is het normaal dat er zwaveltrioxide (SO3) in bitterzout zit:http://kali-import.iu.nl/kali/index.asp?pa...llarticles=true
Bij bijna elke apotheek kun je het wel krijgen, kost iets van een paar euro per 100 gram, er is een drogist die het verkoopt per kilo in een bus met een oranje of roze deksel. (veel goedkoper)

Ik gebruik het tegen obstipatie, werkt hel goed en beter dan laxeermiddelen. Geen last van buikkrampen enz.

Het neemt veel water op in je darmen waardoor je ontlasting dunner wordt.

groeten Emma.
Anonymous

Als je sulfaten met kristalwater wilt ontwateren moet je daarbij wel de temperatuur controleren. Want het oneven aantal watermoleculen in bijvoorbeeld bitterzout [ MgSO4.7H2O ] duidt er op dat het water op twee manieren is ingebouwd. Net als bij de sulfaten van Zn, Fe, Ni en Co. Je moet het lezen als 7=6+1 Evenals blauw kopersulfaat met 4+1 moleculen kristalwater.

De omringingsgetallen 4 en 6 slaan op repectievelijk een tetraedrische en een octaedrische omringing van het metaalion. Die watermoleculen gaan er het eerste uit. Meestal bij omstreeks 140 a 150 graden Celcius. Voor het afsplitsen van het laatste molecule water moet je wel boven de 200 graden zijn. De precieze temperaturen moet je eigenlijk met een thermobalans bepalen. Maar met een gewone analytische balans kun je ook nog wel wat doen. Advies: Weeg heel precies een aantal grammen MgSO4.7H2O af.

Verhit het een uur op 150 graden. Weeg het opnieuw, na afkoeling. Verhit het daarna een uur op 250 graden. Weeg het weer en controleer via een rekensommetje of je het het laatste molecule kristalwater er zo ook uit hebt gekregen. Controleer wel goed de luchttemperatuur in je oventje.

Je begrijpt wel dat dit laatste molecule H2O op een heel andere plaats

in het kristalrooster zit en veel vaster gebonden is. H. Zeilmaker.
Anonymous

Emma zou kunnen overwegen glauberzout [ Na2SO4 . 10 H2O ] als laxeermiddel te gebruiken in plaats van bitterzout. Dat werkt ook goed. Het vervangen van Mg(2+) door Na(+) maakt het wat minder belastend voor de nieren. Maar je moet het wel in een goed afgesloten potje bewaren want vlak boven de dertig graden begint het al kristalwater te verliezen. H. Zeilmaker
Gast

sorry maar ik heb ook een vraag over dit zout. ik ben al een tijd op zoek naar een kristalrooster van magnesiumsulfaat kunnen jullie mij helpen met dit probleem

alvast bedankt
hzeil

Waar heeft U het kristalrooster van magnesiumsulfaat voor nodig? Om dit zout om te kristalliseren?
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Terug naar “Anorganische chemie en elektrochemie”