Ik heb ook altijd geleerd dat sneller dan licht niets mogelijk is.
Echter... ik heb net eens gekeken (bij toeval zag ik dat, want ik was eigenlijk op zoek naar maximumtemperatuur, maar dat hoort bij een ander topic...) op
http://motionmountain.dse.nl/text.html , de adventures of physics van Christoph Schiller, een tabel van snelheden en wat een dergelijke snelheid heeft en hoe snel datgene gaat.
Ik zal een paar dingen uit die tabel citeren:
"Speed of radio messages in space 299792458m/s"
"Highest ever measured group velocity of light 10 x 10^8m/s (ofwel 10^9m/s, ofwel 3,3 x zo snel als licht, 3,3c)"
"Speed of light spot from a light tower when passing over the Moon 2x10^9m/s (6,6c)"
"Highest proper velocity ever achieved for electrons by man 7x10^13m/s (zo'n 233495c)"
"Highest possible velocity for a light spot or shadow NO LIMIT (m.a.w. oneindig snel)"
Ik vind dit toch wel merkwaardig!
Ik dacht dat niets sneller kon dan het licht, laat staan elektronen. En dat laatste begrijp ik al helemaal niet, ik dacht dat er een "eindige snelheid" was, nl. de snelheid van het licht, die ongeveer 300.000km/s is, lijkt me toch heel wat minder dan oneindig. En nu lees ik dus dat er een hoogst mogelijke snelheid voor licht niet eens bestaat, omdat licht volgens dit citaatje een oneindige snelheid kan hebben theoretisch.
Ik vraag me af in hoeverre dit waar is?
Hoe kan dat?
Zou het theoretisch werkelijk kunnen, een oneindige snelheid voor licht (of een schaduw)?
Ik dacht dat ze in de natuurkunde niet zo graag met oneindigheden te maken wilden hebben, en daar kom ik op de uitersten die ze toeschrijven aan Planck-eenheden, die blijkbaar een rem zet op (vrijwel) alle oneindigheden voor een grootheid.
(misschien zinvol als ik over Planck-eenheden of grootheden een ander topic aanmaak)
Mijn vraag is waarom kan er ogenschijnlijk wel een oneindige snelheid bestaan, volgens die site, maar bijv. geen oneindige temperatuur of druk?
Overgens temperatuur heeft ook met de snelheid van de deeltjes te maken.