shafiq
Artikelen: 0
Berichten: 15
Lid geworden op: do 06 mar 2008, 18:50

Re: Blokkage kracht

als je weet hoe de mechanische rendement en vermogen van de boormachine bereken kan woorden schrijf het dan ook A.U.B

hartelijk bedankt.
shafiq
Artikelen: 0
Berichten: 15
Lid geworden op: do 06 mar 2008, 18:50

Re: Blokkage kracht

hier is de antwoord bekijk het even en schrijf me als je fouten ziet

Ik heb het voor ijzer berekend en met diameter van 20mm

v voor ijzer v=15

d= 20mm

p= 500watt

toerental van de motor: n= 2500tpm

toertal in de boor kop: n= v x 1000/ Π x d hieruit kom je n= 239tpm

overbrengingsfactor i= n1/n2 dus 2500/239= 10.5

P motor= M x w kom je 500watt= Mmotor x 2Π n motor/60 hier uit Mm = 500x60/2 Π nm =1.9 Nm

i=M2/Mm hieruit M2= i x Mm = 10.5 x 1.9 = 20 Nm

M2 = F hand x L hieruit F = M2/L L= 9cm

F= 20Nm/ 0.09m= 222 N

als je rendement of de vermogen van de boormachine weet zeg het dan

dankje en groetsss
Sjakko
Artikelen: 0
Berichten: 1.007
Lid geworden op: zo 25 mar 2007, 21:40

Re: Blokkage kracht

Maar is het niet zo dat je moet uitzoeken wat het boorkoppel is bij een toerental van nul? Dat is immers het koppel dat je moet leveren om de boormachine vast te houden als de boor is vastgeslagen. Daarvoor heb je een koppelkromme van je motor nodig. Samen met je overbrengingsverhouding levert dat een koppel op de boor.
shafiq
Artikelen: 0
Berichten: 15
Lid geworden op: do 06 mar 2008, 18:50

Re: Blokkage kracht

hoi Sjakko

wil je even jou redenering even hier zitten voor de koppelkromme van de motor tebekomen en nog in de materiaal dat ik aan het boren ben de v van die materiaal spelt toch ook een rol?

Ik denk ook dat mijn berekening ergens klopt niet, en ik heb het zo geprobeert als je kan eenbeetje helpen zal heel vriendelijk zijn.

gewoon de redenering hoe dat moet en waarom.

bedankt en groetjes
Sjakko
Artikelen: 0
Berichten: 1.007
Lid geworden op: zo 25 mar 2007, 21:40

Re: Blokkage kracht

Koppelkromme moet je opzoeken. Dat is een specificatie van je motor (koppel uitgezet tegen toerental). Koppel op de boor = Koppel motor * overbrengingsverhouding (vertraging). Snijsnelheid is volgens mij niet van belang. Of je nu aan het boren bent of als de boor is vastgeslagen in het materiaal; jij moet het koppel op de boor opheffen anders gaat de hele boormachine ronddraaien. Bij een toerental van 0 is de motor ook nog op zijn krachtigst, dus beschouw ik dat toerental.

Terug naar “Klassieke mechanica”