Inderdaad: Zelfs een text editor is heel lastig. Een voorbeeld: Hoe organiseer je het geheugen? Het lijkt zo triviaal dat pijl omhoog/omlaag werkt en dat je een invoeg punt hebt. Maar als je bedenkt dat het geheugen van de computer linear is en dat je daarom hoe dan ook twee buffers moet hebben (een met alles voor het invoeg punt en een andere met alles achter het invoeg punt) waarvan waarschijnlijk de eerst moet kunnen groeien... maar hoe groei je een structuur? Je wilt niet elke keer een groter block willen vragen en dan alles overzetten? Ook moet je (als je snel genoeg wilt zijn) bijhouden waar elke regel begint. Dit betekend dat er op de achtergrond best wel veel data heen en weer gekopieerd moet worden om de cursor te laten bewegen.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.
There is no theory of protecting content other than keeping secrets Steve Jobs
Ik zie het, het is best ingewikkeld. maar om beter te programmeren en andere technieken aan te leren dacht ik dat het bestuderen van open source code wel interessant zou zijn. Als je van een project zeker waart dat je al de source hebt maar dan ook alles dan zou het mss intressant zijn om die te gaan doorzoeken met een ander geschreven programma om zo structuren te ontdekken.
Probleem is ook dat de source bij bv open office is onderverdeeld in grootte pakketten. Dus je ziet niet direct waar alles start enz.
Oké, je hebt gelijk. Maar dan kom je enkel op de specifieke windows software uit en dat zijn dan meestal nog heel ingewikkelde codes en dus minder van belang voor de topicstarter lijkt mij.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.
Open Source-software is op windows-platforms eerder uitzonderlijk. Op linux is het omgekeerde dan weer uitzonderlijk.
Linux-software wordt bijna altijd uitgegeven met broncode bij. Die bestanden zijn gecomprimeerd tot *.tar.gz of *.bz2 of iets dergelijks (te vergelijken met *.rar). Die unpack je en je ziet een heleboel bestanden, waaronder mogelijk cpp, c, header en config files. Die zijn dan te openen met eender welke ascii tekstbewerker (notepad, kwrite, kate, vi, pico, ...).
Als je die bij openoffice gaat bekijken val je achterover van de hoeveelheid files. Bij open-source rekenprogramma's (bv. een eenvoudige calculator) kan dit soms verbazend weinig bevatten, ideaal dus om als beginner uit te leren!
1 tip: Probeer op zen minst eens een Linux distro uit! Ikzelf gebruik Slackware, maar dit kan mss wat een te grote overstap zijn. Probeer KUBUNTU of PCLinuxOS (KDE-environment vindt ik leuker dan GNOME)!