dirkwb
Artikelen: 0

Re: Reactiekrachten berekenen.

De manier van Ruben01 was ook mijn idee en dit is dus ook bevestigd door de opgave.
Quitters never win and winners never quit.
Ruben01

Ruben01 schreef:Ik heb even zitten bladeren in een statica boek en kwam daar de opgave tegen, deze is als volgt:

Bepaal de kracht in elke vakwerkstaaf en geef aan of de staven onderhevig zijn aan een trek- of drukkracht.

tip:de resulterende kracht in pen E werkt langs ED. Waarom?
Bert F schreef:Maar de tip die er bij stond begreep ik niet en negeerde ik gewoon. Blijkbaar is deze toch van belang daarom kan mij iemand die even uitleggen? Wat bedoel je met een vakwerkstaaf?

Wij behandelde tijdens de les ook enkel isostatische systemen. Ik heb de nodige voorwaarde gecontroleerd maar dat is niet altijd voldoende.

Is dit systeem niet isostatisch?
Ik heb dat boek hier thuis liggen, de tekening kwam bekend voor dus ben ik even op zoek gegaan. De opgave uit het boek heb ik zo goe mogelijk proberen vertalen en ik denk wel dat ik correct zit.

"Truss element" is het Engelse woord voor vakwerkstaaf.

isostatisch evenwicht:heb ik eens van gehoord tijdens een les massatransport, als ik mij het goed herinner wil dit zeggen dat een drijvend voorwerp in evenwicht is in een vloeistof. Anders ben ik het nog niet tegengekomen, dat wil niet zeggen dat het fout is. Volgens mij wil het zeggen dat je systeem in evenwicht is en dat is het geval.

vakwerktstaaf: dit is een ideale staaf die geen gewicht heeft, scharnierend bevestigd is aan zijn uiteinden en geen buiging ondergaat. Een vakwerkstaaf wordt vaak als vereenvoudiging gebruikt bij constructies zoals er in je boek staan.

Omdat in dit geval we eigenlijk niet te maken hebben met een vakwerkstaaf maar het als "tip" gegeven is dat het vraagstuk zo behandeld moet worden is het toch wel belangrijk dat je die tip begrijpt.
jo2

en het antwoord op de "why" vraag uit de opgave is, dat men veronderstelt dat "ideale" staven (vakwerkstaven) enkel krachten in de lengterichting van de staven kunnen opnemen. Dit betekent dat je aan die staven kan trekken, of er kan op duwen, maar geen enkele andere kracht erop aangrijpt.

Daarom moet in het punt E die kracht volgens de lengterichting van die staaf staan.

Isostatische systemen zijn systemen met evenveel onbekende krachten als evenwichtsvergelijkingen, met andere woorden voor een 2d systeem zijn er 3 onbekende krachten...

Als je niet met de tip rekening houdt is dit systeem niet isostatisch, maar hyperstatisch, want zoals je gemerkt hebt zijn er dan meer onbekenden dan evenwichtsvergelijkingen.

Als je met de tip dan rekening houdt moet je gewoon schrijven Vb = Hb*tan(hoek tussen ED en de horizontale)
Bert F

Ah zo bedankt voor de uitleg de tip geeft dus aan wat er gebeurd in dat ene punt en hoe je die staaf moet benaderen.

Bedankt.
Ruben01

Blijkbaar gebruiken wij statisch evenwicht en hyperstatisch evenwicht, uiteindelijk komt het wel op hetzelfde neer.

@Bert F: indien je nog enkele oefeningen wil maken en sommige engelse vaktermen zijn niet direct duidelijk dan moet je eens naar deze linkkijken. Ik zie juist dat gans het boek (NEDERLANDSTALIGE versie) te bekijken is via Google books.
Bert F

Bedankt voor de tip.
dirkwb

@Bert: zie je nu ook dat een momentensom om D eigenlijk de crux van de opgave is? De resultante van de onderste staaf loopt erlangs en doet dus niet mee.
Quitters never win and winners never quit.
Bert F

nee eigenlijk niet??
Sjorven van Brempt

Beste 

Ik heb dit vraagstuk op een examen gekregen waarbij we de 2 reactiekrachten in de muur moesten berekenen.
Ik ben gebuisd voor dit vak en moet dus binnenkort het herexamen doen. Hoe ik dit vraagstuk moet oplossen blijft me een raadsel.
Ik vroeg me af of iemand eventueel een uitgebreide oplossing voor mij wil maken zodat ik deze rustig kan bestuderen.

Alvast bedankt voor me te helpen.

Terug naar “Klassieke mechanica”