Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
DePurpereWolf
Artikelen: 0

Re: Discussie over lijst natuurkundeboeken

Alle natuurkunde boeken die geschreven zijn voor de bachelor of physics in de US zijn globaal allemaal hetzelfde. Ze zijn allemaal geschreven naar wat nodig is voor de GRE-Physics examen.

Alle 'University-Physics' zijn dus globaal hetzelfde.

Giancoli is een goeie bekende, en is ook verkrijgbaar in het Nederlands (een Goede vertaling voor de verandering) .

Bekijk anders ook eens de website abebooks.com zitten soms koopjes bij.
Vladimir Lenin

eventjes een boek waarmee je de fundamenten van de fysica en andere wetenschappen beter leert kennen, zonder te vervallen in eindeloze formules:

Een kleine geschiedenis van bijna alles, Bill Bryson

het gaat over het ontstaan van zowat alles, van de eerste nanoseconden van ons universum, en eindigt bij het ontstaan van de mens, langs het ontstaan van de aarde en het leven uiteraard.

Persoonlijk vond ik dat het eindelijk eens een auteur was die zich vooral met de intressante vragen van de wetenschap bezighield, de pittige details zeg maar

het is wel een kanjer van ruim 500 pagina's
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)
Phys

Bedankt voor de inzending. Ik heb besloten om de deze niet in de lijst op te nemen. Het onderwerp is te breed, veel breder dan natuurkunde alleen (zoals je zelf al aangeeft), en past daarmee m.i. niet in deze lijst. (Overigens heb je ook geen gebruik gemaakt van genoemde opzet).
We willen ons voornamelijk concentreren op serieuze teksten, die het niveau van de middelbare school ontstijgen. De doelgroep bestaat daarmee niet alleen uit studenten, maar iedereen die geïnteresseerd is in de natuurkunde en van plan is een (studie)tekst aan te schaffen.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -
eXorikos

Elektrodynamica

Titel: Introduction to Electrodynamics

Schrijver: David J. Griffiths

Niveau: Bachelor

Amazonlink: klik

Toelichting/Commentaar:

Het boek wordt bij ons in de richting gebruikt in het verdiepend vak elektrodynamica (2de bachelor natuurkunde). Een goede voorkennis van elektromagnetisme en calculus is zeker aanbevolen, aangezien het wiskundige formalisme waarin de theorie beschreven wordt niet voor iedereen heel toegankelijk is. Het boek begint van elektrostatica en gaat via magnetostatica naar elektrodynamica tot speciale relativiteit. Het is in helder Engels geschreven en uitstekend geschikt voor zelfstudie.
eendavid

Bedankt, het boek is opgenomen in de lijst. Dit boek geldt als dé referentie voor een begrijpbare inleiding tot het elektromagnetisme.
Phys

Klopt. Wel vind ik dat de benodigde voorkennis meevalt: je vector calculus op orde hebben is eigenlijk voldoende, en dat wordt ook nog duidelijk uitgelegd in hoofdstuk 1. Bekendheid met elementaire EM kan handig zijn, maar is volgens mij niet eens essentieel om het boek te volgen.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -
eXorikos

Klopt. Wel vind ik dat de benodigde voorkennis meevalt: je vector calculus op orde hebben is eigenlijk voldoende, en dat wordt ook nog duidelijk uitgelegd in hoofdstuk 1. Bekendheid met elementaire EM kan handig zijn, maar is volgens mij niet eens essentieel om het boek te volgen.
Het is inderdaad niet essentieel, maar wel aanbevolen omdat het in het begin wel wennen is aan de notatie. Dan is het gemakkelijker als je iets hebt om op terug te vallen.
eendavid

Ik heb het boek zelf nooit in handen gehad, als ik het goed heb is het gewoon de eerste keer dat 'hogere' wiskunde en fysica samengaan. Voor sommige mensen is dat even wennen, voor anderen is er niet veel aan. Misschien is het beter om te zeggen dat 'een elementaire voorkennis van ... handig' is, dan om te zeggen 'dat een goede voorkennis van ... zeker aanbevolen is'. Ik vermoed dat het moeilijk is om dit boek te gebruiken als zelfstudie uitgaande van enkel kennis uit het middelbaar onderwijs, hoewel strikt gezien niet onmogelijk.
eXorikos

What you said. ;)
eXorikos

Ik heb hier net Quantum Mechanics van Basdevant en Dalibard voor me liggen. We gebruiken het boek in het vak kwantummechanica (3e bach natuurkunde) en als ik de inhoudstafel bekijk, dan lijkt het allemaal nogal chaotisch. Wat is jullie mening over dit boek?
Ehrenfestfan

Vakgebied: Quantummechanica (ik weiger dit te schrijven als "kwantummechanica" :eusa_whistle: )

Titel: Introduction to Quantum Mechanics

Niveau: 2e en 3e jaars natuurkunde

Amazonlink: http://www.amazon.com/Introduction-Quantum...s/dp/0131118927

Toelichting/Commentaar:

Van dezelfde schrijfer als "Introduction to Electrodynamics". De schrijfstijl van deze man is heerlijk en hier en daar werkelijk grappig. Maar net als zijn boek over elektrodynamica: goed van niveau en helder van stijl. Gaat uit van (bijna) nul voorkennis op het gebied van QM en met een beetje wiskundige achtergrond in calculus en differentiaalvergelijkingen kun je door dit boek heen komen.
"I have to understand the world, you see." ~ Feynman
eendavid

Het boek van Griffiths is toegevoegd (onder het vakgebied kwantummechanica :eusa_whistle: ), bedankt. Het boek van Basdevant en Dalibard ken ik helaas niet.
eXorikos

Nog een van Griffiths

Vakgebied: Deeltjesfysica

Titel: Introduction to Elementary Particles

Niveau: 3e jaars natuurkunde

Amazonlink: http://www.amazon.com/Introduction-Element...7499&sr=1-4

Toelichting/Commentaar: Zoals steeds een leuke schrijfstijl bij toch wel een niet zo toegankelijk onderwerp. Hij slaagt er mooi in om deeltjesfysica te laten doen zonder daarbij kwantumveldentheorie nodig te hebben. Een goede voorkennis van kwantummechanica (en de voorkennis die daarvoor nodig is) is onmisbaar.

Mijn commentaar is wel geschreven gebaseerd op slechts een keer door het boek te gaan en de schrijfstijl is herkenbaar als je zijn andere boeken gebruikt hebt. Ik ben er zeker van dat anderen beter kunnen aanvullen. Ik dacht alleen dat het misschien een mooi begin was om de lijst aan te vullen, aangezien er nog niets over deeltjesfysica zelf stond.
eXorikos

Is er een reden waarom dat boek niet opgenomen is? Ik heb het boek ondertussen doorworsteld en het is wel uitstekend uitgewerkt en bouwt geweldig op van het verhaal van de ontdekkingen tot effectief QCD doen. Hierbij neemt hij je bij de hand om je verder doorheen het boek en de theorie te begeleiden. Het lijkt mij ook een ideale stap van kwantummechanica naar kwantumveldentheorie.

Wat is nog een goed boek voor relativiteit? Niveau 3e bach. met niet meer dan een gezonde interesse in theoretische fysica. Die in de lijst hebben ze niet in onze campusbibliotheek.
eXorikos

Kan iemand een boek aanraden over kernfysica? We gebruiken nu Introductory Nuclear Physics van Kenneth Krane, maar ik gebruik graag een extra boek om dingen die ik niet echt helemaal begrijp op een andere manier voorgeschoteld te krijgen.

Terug naar “Natuurkunde”