Moderator: ArcherBarry
Onder die voorwaarde is het meeste educatieve materiaal op internet beschikbaar, en dat van ons ook.ik wilde vragen of ik plaatjes mag kopieren voor mijn werkstuk. Natuurlijk komt dan in ieder geval uw artikel in de bronnenlijst te staan.
het is de bedoeling dat ik uiteindelijk wel dieper op het onderwerp inga, maar omdat ik ook een logische opbouw in mijn werkstuk wil hebben houd ik het eerst nog erg simpel.Maar als jij die cursus gebruikte om een en ander op een rijtje te krijgen, zal je eigen werkstuk ook wel niet zo veel dieper gaan dat de aangebrachte versimpelingen problemen zouden moeten opleveren.
Dat is ook wel degelijk de bedoeling. Punt is dat het voor de mensen die dat zouden kunnen niet meevalt om er voldoende tijd voor te vinden. :eusa_whistle: We weten intussen uit ervaring dat zo'n cursusje niet op een regenachtige zondagnamiddag in elkaar zit én wat waard is.Alleen lijkt het me misschien een idee om de cursus een beetje uit te bouwen?
Leading en Lagging strand heeft te maken met het feit dat bij de lagging strand steeds kleine stukjes DNA gesynthetiseerd (okazaki fragmenten) worden en de leading strand in principe in 1 keer gesynthetiseerd kan worden door DNA polymerase. Dit vanwege het feit DNA polymerase DNA alleen kan aflezen van 3' > 5' waardoor een 5' > 3' nieuwe strand onstaat.JelmerMVL schreef: ↑ma 10 feb 2014, 16:57
Volgens mij heb ik het niet in de minicursus kunnen vinden, dus vandaar dat ik mijn vraag even hier stel.
Er wordt ook weleens onderscheid gemaakt tussen de leading en de lagging strand. Kan ik zeggen dat de leading strand ook wel de templatestreng is (van 5' naar 3') en de lagging strand ook wel de coderende streng (van 3' naar 5')?
Ik zal met deze vraag beginnen. Het DNA-polymerase leest de originele basen af van 3' naar 5', maar het synthetiseert de nieuwe streng complementair hieraan. Bijgevolg wordt de nieuwe streng altijd gevormd van 5' naar 3'.JelmerMVL schreef:Jaffaa, u zegt dat DNA-polymerase het DNA alleen kan aflezen van 3' naar 5', maar ik heb altijd geleerd dat DNA en mRNA van 5' naar 3' wordt gemaakt. Hoe zit dat precies?
Bekijk goed bovenstaande figuur. Bij de leading strand wordt één RNA primer gevormd en daarna kan het DNA-polymerase van start gaan. Het polymerase beweegt in de richting van het helicase (naar het 5' einde van de originele streng) en als gevolg hiervan kan het altijd blijven kopiëren en is er geen nood aan een extra primers. Het DNA wordt immers steeds vlak voor het polymerase uit elkaar getrokken door het helicase.JelmerMVL schreef:Er heerst nog steeds verwarring bij mij. Bij de DNA-replicatie op de 'leading strand' ontstaan er geen Okazaki-fragmenten, omdat DNA-polymerase in één keer door kan en daarmee de vrije nucleotiden in het kernplasma aan de vrijgekomen nucleotiden kan binden.
Bij de 'lagging strand' ontstaat er echter een 'probleem', waardoor Okazaki-fragementen ontstaan. Waarom is mij niet duidelijk. Moet de DNA-polymerase als het ware wachten op het enzym dat de waterstofbruggen verbreekt en er niet, net zoals bij de 'leading strand' achteraan kan wandelen?
Kravitz schreef:
P.S.: ik vind het een beetje vreemd dat er niet over gesproken wordt, op die manier kan je veel van de realiteit weglaten...