overigens: is er iemand in de zaal die Kirchhoff's wetten kan ontdoen van het "moeilijkmoeilijk" waas?
Echt moeilijk is het niet, het is vooral consequent dezelfde regel(s) toepassen, en daar kan vaak wat tijd in gaan zitten (opletten op plus- en mintekens, veel algebra)...
Never express yourself more clearly than you think.
De micro DNA (basis) heeft op basis van suggesties van enkelen van jullie een paar lichte verbeteringen ondergaan.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip... http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
overigens: is er iemand in de zaal die Kirchhoff's wetten kan ontdoen van het "moeilijkmoeilijk" waas?
Dit heeft toch niks met DNA te maken?
Het gaat om de algebraische som ( afhankelijk van de stroomzin) dat in elk knooppunt van een elektrische schakeling gelijk (moet zijn) is aan nul.
wat spanningen betreft moet van de som elke spanning over elk component, per lus ( van +klem naar massa van elke lus) resulteren naar nul. Ik kan nog wat duidelijker zijn maar misschien helpt dit ook al :
Nee, dat heeft niks met DNA vandoen maar alles met onderwerpen waarvoor verhelderende stap voor stap cursusjes wenselijk zouden kunnen zijn. Onder meer dáarover gaat deze topic.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip... http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Cheops schreef:Dit heeft toch niks met DNA te maken?
Het gaat om de algebraische som ( afhankelijk van de stroomzin) dat in elk knooppunt van een elektrische schakeling gelijk (moet zijn) is aan nul.
wat spanningen betreft moet van de som elke spanning over elk component, per lus ( van +klem naar massa van elke lus) resulteren naar nul. Ik kan nog wat duidelijker zijn maar misschien helpt dit ook al :
Volgens hem (en hij is niet alleen :-k ) zou een MC i.v.m. Kirchoff wel handig zijn. Hierboven beschrijf je perfect hou het in elkaar zit maar dat begrijpt enkel iemand die het reeds kent. Een beginner gaat het zeer lastig hebben om dat te begrijpen.
Een MC zou dus een uitleg zijn met netwerkjes en een aantal uitgewerkte voorbeelden ...
Moest er iets komen heb je hier wel al iemand voor de nodige feedback.
Elektriciteit is een heel breed onderwerp; een hele cursus daarover gaat al gauw véél pagina's tellen. Als je je beperkt tot de wetten van Kirchhoff, is het veel beter te behappen voor zowel lezer als schrijver.
Dat is ook een beetje het manko van veel ideeën, ze zijn te uitgebreid, en na een tijdje valt het stil.
Het best zou zijn over alle onderwerpen een cursus op alle niveau's, maar dat gaat niet
Never express yourself more clearly than you think.
Inderdaad, t is te uitgebreid . Daarom had ik het over enkle de basis. Wat is elektriciteit? Veel mensen struikelen over begrippen als stroom en spanning. Als je hen de basisbegrip van I = U op R leert begrijpen dan ben je al een eind verder.
Iedereen die kent de waarheid, maar de waarheid kan nooit bestaan, daar voor iedereen alles is anders gegaan.
Je kunt voor elektriciteit natuurlijk beginnen met R = U/I en dan serie- en parallelschakelingen uitleggen. Dan komt Kirchoff, superpositie en Thévenin. En daarna kan je kijken wat je mogelijks verder nog zou willen geven.
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."
Mja, eigenlijk wel, je kunt er best ver in gaan, substitutie en superpositie-methode zouden er dan ook moeten bij horen. Het hangt er maar van af wat je ermee wilt bereiken. Wil je uitdiepen in manieren om schakelingen te ontleden of wil je een basiskennis van elektriciteit geven aan de leek met daarin de invloed van weerstand, spoel, condensator en diode?
Iedereen die kent de waarheid, maar de waarheid kan nooit bestaan, daar voor iedereen alles is anders gegaan.
[quote='Cheops' post='449056' date='22 September 2008, 18:50']
basiskennis van elektriciteit geven aan de leek met daarin de invloed van weerstand, spoel, condensator en diode?
voor mijn gevoel zijn blauw en lila een beetje met elkaar in tegenspraak
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip... http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Mja, eigenlijk wel, je kunt er best ver in gaan, substitutie en superpositie-methode zouden er dan ook moeten bij horen. Het hangt er maar van af wat je ermee wilt bereiken. Wil je uitdiepen in manieren om schakelingen te ontleden of wil je een basiskennis van elektriciteit geven aan de leek met daarin de invloed van weerstand, spoel, condensator en diode?
Hangt er feitelijk vanaf wat er het meest langskomt op het huiswerkforum: de leek of de student die al iets verder moet.
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."
Ik merk dat er op permanente basis vragen komen over titraties en de berekeningen.
Vaak blijkt uit het topic, dat de persoon in kwestie simpelweg niet snapt wát hij/zij nu net heeft uitgevoerd.
Het berekenen van eender welke omzetting wordt beduidend moeilijk, als je geen notie hebt van wat je nu aan het doen bent.
Ik stel dus voor om een microcursus op te stellen ivm titraties.
hierin zou ik graag verwerken:
- Wat zijn titraties
- Welk doel wil je bereiken met een titratie
- Een algemene gedachtengang achter de neutralisatie van zuren/basen (ik denk ook aan het begrip buffer eens grondig aan te pakken)
- De berekeningen, en een paar algemene formules toelichten.
Sommige van deze dingen overlappen mogelijk het 'scheikundig rekenen', wat al in de lijst is opgenomen.
Ik zou echter nog iemand willen zoeken die deze cursus helpt opstellen, zoniet gewoon het lezen en mogelijk verbeteren van de stof.
Dingen als 'buffer' en de gedachtengang achter een titratie zijn moeilijk om uit te leggen aan iemand die het concept niet vat, en 2 mensen kunnen vaak tot een betere uitleg komen, dan iemand alleen.
Ik zou dus graag willen weten over welke topics het 'scheikundig rekenen' handelt, om op die manier een grote overlapping te vermijden, of op zijn minst de algemene uitleg op elkaar af te stemmen.
Lijkt me erg nuttig. Ik kan me nog herinneren uit het VWO dat veel mensen moeite hadden met de berekeningen, precies omdat ze niet begrepen wát ze nu eigenlijk aan het berekenen waren; veel meer dan de daadwerkelijke wiskunde/rekenkunde die erachter zit (want die is niet zo gecompliceerd).
Never express yourself more clearly than you think.