Jan van de Velde
Moderator
Artikelen: 0

Re: 2012

wetenschappelijke dogma's ?
Dat is een contradictio in terminis.
Waarom zou het niet kunnen dat onze geschiedenis steeds weer herschreven wordt
Tot op zekere hoogte gebeurt dat, dagelijks. Echter, geschriften kunnen jokken, maar sporen uitwissen kunnen ze niet. Hoogstens het beeld vertroebelen.
..//.. Onze westers egocentrisch denken moet es veranderen!

Het brengt ons enkel achteruitgang of minstens sterke vertraging.
Dat gold mogelijk in vroeger eeuwen, maar is in de afgelopen eeuw goeddeels als argument voor niet weten van de kaart geveegd. Wetenschappelijk wordt er al lang niet meer "westers egocentrisch" gedacht.
Het lijkt me niet ondenkbaar dat onze aarde die nu al sinds 4,65 miljrd jaar bestaat (volgens ons hedendaagse kennis) vroeger bewoond is geweest. Tot hoever gaat onze (door verhalen overgeleverde) geschiedenis? 6000 vC de Soemieriërs? Kortom 8000jr.
Dat is op zich zeker niet ondenkbaar. Maar voor het algemener geaccepteerde idee van het tegendeel vertrouwen we niet alleen op "overgeleverde" geschiedenis, juist omdat die lang niet altijd betrouwbaar blijkt. We vinden van een vroegere bewoning door intelligente wezens echter geen sporen terug die logisch tijdens onze evolutie te plaatsen zijn. Dus óf die wezens zijn er nooit geweest, of ze hebben ons en onze planeet goeddeels onberoerd weer de rug toegekeerd (wél een teken van intelligentie trouwens :D )

Er vallen nog zat zaken te verklaren. Dat echter te gaan doen met "what if"-scenario's is juist erg dogmatisch. Wetenschap begint met "hee, da's gek", en begint dan mogelijkheden te onderzoeken om die gekkigheid binnen de puzzel te passen door theorieën te verzinnen, en die theoriën middels vondsten of experimenten te staven of te ontkrachten, en zo verder te komen in een zoektocht.

Zoals je terecht stelt,
Als we de civilisatie types er bij halen (Kardashev schaal) ..//.. we kunnen dit enkel allemaal fantaseren.
Dromen mag. Maar hier hebben we graag iets tastbaarders
Copernicus en consorten moesten ook gedwee hun kennis voor zich houden, alhoewel de grieken al wisten dat de aarde rond was.
En dat wist de RK kerk ook, en droeg niet anders uit. Dat debat ging over of de aarde het middelpunt van het heelal was waaromheen alles draaide, of niet. Uiteindelijk wonnen de volgers van Copernicus op feiten. Feiten winnen op den duur altijd.
Ik vraag me dikwijls af: Kan het niet zijn dat wat de wetenschap verkondigt er volledig naast zit (bewijzen ze iedere dag opnieuw)

Blijkbaar durft niemand nog deze vragen te stellen vandaag?!
Integendeel, die vragen worden dagelijks gesteld. En het onderzoek naar een antwoord aangevangen of voortgezet.
Soms moeten we wat meer zoals Einstein of Hawkins zijn, creatief en openminded.
Precies wat deze illustere heren deden resp doen. Maar voortbouwend op wat we menen te weten. want wat er ook gebeurt, de puzzel moet daarbij wél blijven kloppen. (precies hoe je illustere voorbelden dat deden en doen) Kan zijn dat er in de huidige puzzel wat stukjes op de verkeerde plaats liggen, maar ook als je een ander beeld voor de puzzel verzint moet er voor de stukjes die we al hebben een passende plaats worden gevonden. Er zijn geen falsifieerbare feiten die Niburu etc ondersteunen, en een Niburu-theorie schopt veel te veel bestaande stukjes uit de puzzel. Niburu etc kloppen dus hoogstwaarschijnlijk niet. Te beweren dat ze dat desalniettemin wél doen is dus juist wél een dogma.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Heet Staal

wetenschappelijke dogma's ?
Dat is een contradictio in terminis.
Hoezo? Als jij een wetenschapper bent, en je hebt het mis (maar dat weet je niet), maar je acht je theorie bewezen, je overtuigd je collega's en de wetenschappelijke wereld van jouw (valse) waarheid. Men geloofd je en men zet het in de boeken. Dan is dat een dogma (verplichte leerkost) en bovendien een leugen.

Een Dogma is het product van het 'Dogmatisch denken'. Bewijs jij maar eens dat wetenschap niet aan dogmatisch denken doet.
Er vallen nog zat zaken te verklaren. Dat echter te gaan doen met "what if"-scenario's is juist erg dogmatisch.
Het is nochtans zo dat de wetenschap op die manier aan hun dogma's komen, door 'What if'. Daarom dat de wetenschap mijlenver van de realiteit zit. Zijn we betere mensen geworden, is de planeet er beter aan toe, NEEN! Wetenschap werkt nu eenmaal niet voor gewone mensen, het is de elite die dat per sé zo wil, het moet wat in het laatje brengen. Ik bedank voor zulke wetenschap.

2012: het is de wetenschap die ons naar dat doemdenken voert, het is reeds eeuwen geleden bedacht zodat wij elkaar in een gigantische slachtpartij zullen kelen. Wetenschap en religie gaan hand in hand, de mens naar zijn einde brengend, zoals voorspeld in de boeken.
["HEET STAAL" was op dit forum voorheen bekend onder de naam "ARWIN RUMMEL".]

Beide zijn van dit forum verdwenen, bedankt voor niets!
Jan van de Velde
Moderator

..//.. Dan is dat een dogma (verplichte leerkost) en bovendien een leugen.
Een dogma (Grieks: δόγμα, meervoud: δόγματα) is een verzameling doctrines of leringen die als autoriteit wordt erkend door een religie, ideologie of andere organisatie. Een dogma is een fundamenteel concept ter onderbouwing van een gedachtegoed, daarom wordt de aanhanger van dit gedachtegoed verwacht er niet van af te wijken en het nooit te betwisten of te betwijfelen.

Het is nochtans zo dat de wetenschap op die manier aan hun dogma's komen, door 'What if'. Daarom dat de wetenschap mijlenver van de realiteit zit.
Het is dankzij die "hee, da's gek"-s, dat een rotsvaste overtuiging als bijvoorbeeld Newton's wetten tóch ter sprake kon komen, en aangepast is. Maar dan wel mét overtuigend bewijs.
Ik bedank voor zulke wetenschap.
En je meent dat de Niburu-gemeenschap iets waardevollers er voor in de plaats stelt? Aangetoond heeft dichter bij die realiteit te zitten?
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
QuadriS

Jan van de Velde schreef:Het is dankzij die "hee, da's gek"-s, dat een rotsvaste overtuiging als bijvoorbeeld Newton's wetten tóch ter sprake kon komen, en aangepast is. Maar dan wel mét overtuigend bewijs.

En je meent dat de Niburu-gemeenschap iets waardevollers er voor in de plaats stelt? Aangetoond heeft dichter bij die realiteit te zitten?
Klopt, sommige wetenschap is: je hebt probleem A (of vaststelling A) en je wil dit ontraffelen.

Maar bij net de eerder aangehaalde vraagstukken moet men gissen.

De missing link, opbouw vh het heelal, ...

Zo ook bij de opbouw van het heelal, atomen, enz.

Onze technologie staat nog niet zo ver, dus moeten we puzzelen en raden. Experimenteren.

Hier ook weer het zelfde 'platte aarde' verhaal. Eerst waren het enkel atomen, dan toch nog kleiner enz,...

Nu weet men dat quarks het kleinste niet meer zijn. Misschien houdt zwarte materie wel onze atomen samen? ;-)

Snaartheorieën, multiversums, enz,... Allemaal stellingen die de professoren met hand en tand (en poen) verdedigen. Elk zeggen ze: IK, Ik heb de ultime theorie. Grappig toch.

Ik vind het jammer dat wetenschappers zo weinig fantasie hebben, maar zo 'full of themselves' zijn.

Of Niburu nu wel of niet bestaat, laat ik in het midden. Maar feit is dat we nog niet verder geraken dan 2 planeten in onze zonnestelsel. En dat we dagelijks nog nieuwe ontdekkingen doen over onze planeten. Toch wel straf, als je weet dat men ook de andere uiteinden vh heelal kan bestuderen.

(Niburianen zouden hier al lang kunnen zijn, en anderszijds ons al kolonie uitbuiten)

Gewoon een beetje, klein beetje fantasie gebruiken en dan lukt het wel.

Einstein kon het wel... En zijn theorie staat er nog tot op vandaag !

Je kan ons moeilijk 'intelligent' leven noemen, zoals we nu bezig zijn.
Kritiek

Hoi allemaal, voordat we dieper op de berekeningen van de maya ingaan wil ik jullie een klein beetje achtergrond informatie niet onthouden. Deze film is een leuke bron van informatie denk ik. Ook al weet degene die de presentatie doet ook niet alles. Hij legt wel uit wat de calender weergeeft en wat het voor de maya inhield. Ik vond er in ieder geval erg leuke dingen inzitten, ook al zat er ook her en der een foutje tussen (naar mijn mening uiteraard).
Mankind censure injustice fearing that they may be the victims of it, and not because they shrink from committing it.

~Plato, The Republic
Imagara

op 21 december 2012 verloopt de mayakalender en op die dag komt de aarde op een rechte lijn met onze zon en het centrum van de Melkweg, wat dit als argument betekend in de astrofilosofie denk ik dat de Nieuwe Tijd ons hopelijk betere tijden leverd en de volgende generatie van Nieuwetijdskinderen zo antroposofisch ontwikkeld zullen zijn dat de samenleving universeel wordt...
Alleen onbekwamen beleven avonturen!
Jan van de Velde
Moderator

op die dag komt de aarde op een rechte lijn met onze zon en het centrum van de Melkweg,
Leg eens uit hoe ik me dat astrofysisch moet voorstellen?
QuadriS

Kan er nog es iemand zinnig reageren op de gestelde vragen in mijn topic?
hjnh

timf schreef:wat gebeurt er als in het zonnestelsel de zon en de aarde op 1 lijn komen te staan zoals maya dat voorspelt in 2012

en zijn de gevolgen dan goed of slecht

De planeeten staan in 2012 niet op 1 lijn, we komen alleen in een ander halfrond van de melkweg!!

Terug naar “Sciencetalk café”