Eerst nog even dit, iets wat me gisteren pas te binnen schoot toen de computer al uit stond:
Benedict Broere schreef:Kant was zeer onder de indruk van het werk van Newton, waarvoor de Causaliteit een fundamentele aanname vormde.
Hume kon evenwel die Causaliteit niet vinden in botsende biljartballen.
Waaruit komt deze stelling voort? Vziw heeft Newton qua causaliteit niks ingevoerd dat al niet bestond. Veel mensen begrepen niet hoe kracht in botsende ballen overgebracht kon worden zonder ether, maar dat lijkt me een geheel ander probleem. De aanname van causaliteit is al veel langer aanwezig, volgens mij simpelweg omdat wij contingenties waarnemen waar we anders niks mee aan kunnen vangen, meer nog: zonder de aanname van causaliteit zou overleven nagenoeg onmogelijk zijn, denk ik. De hele filosofie is doordrongen van redeneringen over causaliteit, lang voor Kant.
Daarbij: bestond biljart toen wel al?
Maar misschien raakt wat ik zeg van geen enkele kant je betoog. Dat komt eigenlijk omdat...
Ik heb op geen enkele wijze gezegd dat causaliteit een eigenschap is van de werkelijkheid. Ik heb alleen gezegd dat het psychologisch onderzoek die Causaliteit niet tevoorschijn brengt, anders dan dat het waarschijnlijk een generalisatie betreft (of inferentie - mooi woord), zoals ook Hume reeds aangeeft. En ja, hoe ontstaat dan zoiets als Causaliteit? Wij analyseren de processen om ons heen, en regelmatig komt het dan voor dat wij al patroonherkenend (synthese) tot bijvoorbeeld een concept als Causaliteit komen, of meer concreet tot bijvoorbeeld 'het gaat regenen', enzovoort.
... ik hierdoor geen énkel idee meer heb waar je nu eigenlijk heen wil of gaat met je betoog.
Soit, wat anders dan maar:
Dan vind ik vooral Jung interessant met zijn archetypen: ook diep aanwezig in ons bewustzijn en bepalend voor hoe wij de wereld ervaren. Maar ik denk dat bijvoorbeeld Hume ook hierbij zal zeggen: generalisatie.
En gelijk zou hij hebben. Bovendien leidt het tot reïficatie. Bruikbaar kan het echter nog steeds zijn.
Benedict Broere schreef:Ik zie (...) geen dringende reden om te denken dat Ruimte, Tijd, Causaliteit, enzovoort, aanwezig zijn in ons bewustzijn om daar te maken dat wij de wereld ervaren als gevat in Ruimte, Tijd, Causaliteit, enzovoort. Wel vinden we daar, en dit gedocumenteerd in eindeloos veel psychologisch onderzoek, de creatieve processen waaruit concepten als Tijd, Ruimte, Causaliteit, enzovoort, tevoorschijn komen.
Maar goed, ik hoor graag van onderzoek dat de andere kant uit wijst.
Je kan er niet omheen dat wij redeneringen omtrent causaliteit en tijd (
"Een uur in de wachtkamer van de dokter etc.", zie Einstein) kunnen maken. Of deze dan het product zijn van andere processen doet er weinig toe.
Voor ruimte van hetzelfde laken een pak, en voor onderzoek kan ik daarbij verwijzen naar Marr, Mazer & Galant (2000), Danta, Hilton & O'Boyle (1978), Ptito (1993), Harwood & Wickens (1991), Rapcsak, Cimino & Heilman (1988), Mennheimer, Wertman & Heilman (1992), samen met vele anderen te vinden in
Cognitive Neuroscience and Neuropsychology van Marie T. Banich, en verder Neisser (1968), Gregory (1968), Palmer (1999), e.a. genoemd in
Psychologie van M. Brysbaert. Alles bij mekaar genoeg om aan te nemen dat tenminste ruimte ook mentaal wordt ge(re)construeerd.
Als er iets is wat een ieder hiervan mee kan nemen, dan is het dat wat waargenomen wordt geïnterpreteerd wordt door onze gedachten. Daarmee wordt empirie per definitie al verslagen. Terwijl empirie een onderdeel van het onderzoek is kan het dus niet als 'waar' opgevat worden omdat het beïnvloed wordt door de ratio.
Hier valt nog een boom over op te zetten, waarschijnlijk beter in een ander topic. Maar nu heb ik de tijd helaas niet.
5) Wie is die Sperry? Heeft een van jullie een mooi documentje wat ik eens in kan
In de hierboven genoemde boeken krijgt hij ruim aandacht (in veel basiswerken waarin neuropsychologie behandeld wordt trouwens, je kan moeilijk om Sperry heen). Google ook even op "split brain".