Bezig met laden van [MathJax]/localization/nl/MathMenu.js
Gesp
Artikelen: 0

Re: Voorwerp in as na crematie.. wie lost mijn raadsel op?

... Ik dacht zelf aan een blaassteen ... maar daar kunnen geen haren inzitten. ...
Dit blijkt onjuist, er kunnen wel haren in de blaas terechtkomen: zie Rao AR, Hussein A, Motiwala H. Trichobezoar of urinary bladder with secondary calculus: case report. J Endourol. 2004 Jun;18(5):493-4. PMID: 15253830.

Door cathetheriseren kunnen haren in de blaas komen; deze stimuleren steenvorming (doordat zouten in de urine gaan uitkristalliseren). Dit lijkt me op dit moment van de opties die in dit topic genoemd zijn de meest waarschijnlijke mogelijkheid.

Met groet,

Gesp
Eric-Jan H te A
Artikelen: 0

Re: Voorwerp in as na crematie.. wie lost mijn raadsel op?

Afbeelding
Het is inmiddel​s wel een tijdje geleden, misschien zit jezelf wel inmiddels in een urntje, maar ik wil toch een poging wagen.

​Gezien de doorgemaakte ziekte, kun je een voorwerp uit het lichaam wel afstrepen. Dat zou op de ongetwijfeld gemaakte röntgenfoto's wel zijn gebleken.

Wanneer het lichaam in open kist opgebaard is geweest, denk ik dat iemand een grafgift heeft willen meegeven. Ik denk dat het rutielkwarts is. Dit is een heldere kwarts met daarin opgesloten naaldvormige rutiel kristallen. Deze naalden kunnen uiteenlopende kleuren - van koperkleur tot zwart - hebben.

De foto komt van https://www.semoea.nl/webwinkel/product/rutielkwarts-trommelsteen.html. Je vindt daar ook andersgekleurde exemplaren.

Terug naar “Geneeskunde”