Wouter_Masselink
Artikelen: 0

Re: gezondheidszorg Vs. Gevangenis

er stond vandaag een bericht in de krant aangaande dit onderwerp.

(dagblad de limburger)
Twee-op-een-cel is helemaal niet leuk

Om te bezien of alles in de nieuwe afdeling voor langgestraften in de vrouwengevangenis Ter Peel in Evertsoord naar behoren functioneert, lieten vijftig vrijwilligers zich opsluiten. Verslag van twee dagen en een nacht met twee-op-een-cel.

Er is meteen stront aan de knikker. In een van de vijftig cellen waar evenzoveel vrouwen zich twee dagen geheel vrijwillig laten opsluiten, staat een stapelbed. Twee-op-een-cel. Dorien, door de gevangenis uitverkoren om deze proef te ondergaan, is niet blij.

Zichtbaar geëmotioneerd doet ze haar beklag bij Suus, de dienstdoende Penitentiair Inrichtings Werker (PIW). Háár is niets gevraagd, jammert Dorien. Waarom zij en niet de anderen? Even stelt Suus zich principieel op. Gevangenen hebben nou eenmaal niets te willen. Maar dan wordt er toch gezocht naar een vrijwilliger.

Dat blijkt nog niet eenvoudig. Het vooruitzicht met een vreemde de nacht door te moeten brengen, lokt niet.

Maar Annemarie (43) zegt meteen ja. Ze is rechter bij de rechtbank in Roermond en heeft al zoveel mensen naar de gevangenis gestuurd, dat ze nu wel eens zelf wil ervaren hoe het is. Bovendien is ze voorzitter van de Commissie van Toezicht én van de klachtencommissie van Ter Peel. Een rechter als celmaat, er is slechter opgedrongen gezelschap denkbaar.

Het gesteggel over de celindeling-voor-een-nacht geeft te denken. Als er onder al deze vrouwen al grote weerstand is om te worden opgesloten met een vreemde, in de wetenschap dat het slechts voor 36 uur is, hoe zal een veroordeelde daar dan tegenop zien als er maanden of jaren voor de boeg liggen?

De cel is klein. Vele malen kleiner dan gedacht. Twaalf vierkante meter, de van rijkswege bepaalde norm voor deze ruimten. Het principe twee-op-een-cel doet daar niets bij. De maten voor een cel staan in de wet, zo is de uitleg, maar nergens staat geschreven voor hoeveel mensen dat is. Twee meter breed, zes meter diep. Meer dan de helft van de breedte wordt ingenomen door het stapelbed. Met de lange smalle tafel aan de andere zijde blijft er een loopruimte in het midden over die precies genoeg is voor één persoon. Mits die niet erg dik is. Elkaar passeren kan niet.

Een afgescheiden wc- en doucheruimte. Een koffiezetapparaat, een waterkoker. En een tv. Nu even gratis, in het gewone gevangenisleven 2,30 euro huur per week. Bijeen te verdienen met de (in de gevangenis verplichte) arbeid waarmee 64 cent per uur verdiend wordt.

De discussie over de wenselijkheid van twee-op-een-cel -bedoeld om het cellentekort weg te werken- is heftig geweest. Met name gevangenispersoneel verzet zich ertegen.
en ook dit bericht stond in de krant
Hunkeren naar privacy na twee dagen duocel

Penitentiair Inrichtings Werker Frans heeft al vijftien jaar ervaring. Ook in gevangenissen waar meerderen in een cel zaten. Áls er al onderling conflicten worden uitgevochten, gebeurt dat meestal 'snachts, zegt hij. De gedetineerden weten dat er dan minder personeel is en dat het veel langer duurt voordat er een celdeur open wordt gemaakt.

Dat laatste is ook bij Ter Peel zo. Het is personeel absoluut verboden 'snachts een celdeur open te maken. Op vijftig cellen zijn er in de nachtelijke uren slechts twee medewerkers. Als er wat is, moet iemand van buiten worden opgepiept. Pas als die is gearriveerd, mag de deur open. Maar echt veel zorgen maakt Frans zich echter niet. Bij vrouwen verloopt alles sowieso wat relaxter, is zijn ervaring.

P.I. Ter Peel had al een half-open inrichting, waar vrouwen worden voorbereid op hun terugkeer naar de maatschappij. Niet zo lang geleden is er een huis van bewaring bij gekomen. En nu dus een gevangenis voor langgestraften. Met een soepel regime, dat wel. Een regime van 'algehele gemeenschap'. Overdag staat de celdeur open. Er wordt de gedetineerden zo veel mogelijk ontspannende bezigheden geboden in groepsverband. In de cel blijven is niet de bedoeling en enkel bij ziekmelding toegestaan.

De keuze is beperkt, maar er zijn ergere verplichtingen. Er kan worden gesport, er is een creatieve sessie (aan de slag met sierstenen) en er is zelfs een 'metamorfose', waaronder in dit geval wordt verstaan een nieuw kapsel en een manicurebeurt. Wie dat allemaal niet wil, gaat werken. Kleine gele uitvulplaatjes voor de bouw netjes in doosjes ordenen. Eentonig en weinig afwisselend, maar niet vervelend. Het gevoel -vanaf de aankomst deze ochtend - beland te zijn in een cursusprogramma met collega's, is nog steeds niet weg.

De avond valt. Klokslag halfnegen gaat de celdeur dan toch eindelijk op slot. De twee nep-gedetineerden, voor een nacht aan elkaar gekoppeld, kunnen het wel met elkaar vinden, blijkt al snel. Gespreksstof genoeg. Er is geen ruzie over de afstandsbediening. Het is krap in de cel, zo met z'n tweeën, maar waarom en waarheen zou je willen lopen? Maar naarmate de nacht vordert, daalt de tevredenheid. Het is veel te warm in de cel -ook het gevolg van de aanwezigheid met twee?- en ventilatiemogelijkheden zijn er nauwelijks. De slaap wil maar niet komen en ook de rechter ligt te woelen. Tot driemaal toe gaat haar leeslampje aan om dan maar al lezend de nacht door te komen. Meer dan driehonderd pagina's haalt ze uiteindelijk. Het licht van haar lamp stoort nauwelijks. Boven de luchtplaats waarop cel 170 uitkijkt, branden zo veel lampen, dat de hele nacht wordt verlicht. De gedachten gaan malen. Wat als er in een instelling als deze brand uitbreekt? Hoe lang duurt het voordat alle celdeuren open zijn?

Het wordt een doorwaakte nacht. Een spel van wachten op de vaste geluiden die met regelmaat voorbijkomen. De voetstappen van de PIW'er die zijn ronde doet. De sleutel in het slot van de gangdeur. De voetstappen op de trap naar boven. De dreun lijkt op het geluid dat iemand produceert die met klompen op een stalen trap rent. Tussen die geluiden door de omslaande bladzijden van de lezende rechter. Of het onrustig omdraaien in haar bed, in de perioden dat het leeslampje uit is.

De ochtend brengt vooral ergernis van praktische aard. Niet eens wie het eerst in de douche mag. Het douchen zelf brengt zoveel vocht in de cel dat alles van papier vochtig wordt. Het zijlicht van het raam staat open, maar de gaten in het rooster daarachter zijn zo klein dat het luchten weinig soelaas biedt. Dit is niet echt leuk. Wanneer gaat in vredesnaam die deur open?

Klokslag negen uur worden we verlost. Meerdere medegedetineerden blijken een onrustige nacht te hebben gehad. Bij de groepsevaluatie na nog een dag werken, taart bakken voor het bezoek en bezoek ontvangen, blijken sommigen de cel als luxueus te hebben ervaren. Vooral de tv. En de vloerverwarming. Die hebben ze thuis niet, is het argument.

Luxueus? Is een tv tot je beschikking hebben anno 2004 luxueus? En kan die 'luxe' dan iets goedmaken van het complete verlies van recht op zelfbeschikking? Van het recht om je eigen tijd in te delen? Te communiceren met wie en wanneer je zelf wil? De mogelijkheid om je af te kunnen zonderen?

Er is na twee dagen in een duocel maar één synoniem voor luxueus: privacy.
ik ben mede door dit bericht overtuigd dat de gevangenis geen pretje is. Natuurlijk zit je daar voor een reden, maar het is en blijft geen pretje :?: ;) :shock: :?: http://www.dagbladdelimburger.nl/Index
"Meep meep meep." Beaker
Anonymous

Als je moeder in elkaar geslagen wordt voor haar handtas dan is dat niet leuk.

Als je auto gestolen wordt is dat niet leuk.

De gevangenis is ook niet leuk,maar die valt gemakkelijk te vermijden,door recht in je schoenen te staan.

Bovendien is het de plicht van de staat om zijn burgers te beschermen tegen gewetenloze elementen.

De staat is véél barmhartiger dan die kerel die een 12 jarig meisje verkracht en haar met een fles de schedel inslaat.

Vroeg of laat komen ze vrij,zij die begraven liggen komen nooit meer vrij.
Anonymous

ik heb zelf in ter peel gezeten en jullie praten daar zo gemakkelijk over dat jullie niet weten waar jullie het over hebben.

ik zat vast voor diefstal,maar ik deed dat voor mijn kinderen wat te eten te kunnen geven.

Nu ben ik al bijna een jaar eruit en ben op zoek naar werk,maar het blijft je achtervolgen omdat bijna iedere werkgever een bewijs moet hebben voor goed gedrag.

De meeste vallen dan terug in het oude maar ik absoluut niet meer.

Je vrijheid kwijt zijn dat is niet te verwoorden,je moet om alles vragen en dat nog wel voor een rolletje wc papier.

Wat je bij jou thuis zo pakt dat is daar niet bevoegt om dat zo maar op je cel te hebben.

1 rolletje mag je hebben,heb je re meer volgt er rapport,en zo kan ik nog wel door gaan.

Ik ben blij dat ik weer buiten ben en ik run nu mijn huishouden met man en kinderen en dat gaat nu goed.

Ik zal nooit meer zoiets doen ik heb ervan geleert.

jolrich.
Rogier

De straf bestaat uit het kwijt zijn van je vrijheid - je hoeft niet ook nog eens éxtra te worden gestraft door in hele rotte omstandigheden vast te zitten. Vette luxe zou ik onzin vinden, zeker in deze tijd van bezuinigingen, maar daar is volgens mij niet echt sprake van.

De vergelijking met ziekenhuizen e.d. kan ik wel begrijpen ("waarom gevangenen wel allemaal een tv en patiënten niet"), maar mensen liggen natuurlijk niet voor hun vermaak in een ziekenhuis. Je komt daar om te genezen, dus de medische voorzieningen moeten in orde zijn, niet de tv.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
Rogier

roger schreef:De staat is véél barmhartiger dan die kerel die een 12 jarig meisje verkracht en haar met een fles de schedel inslaat.

Vroeg of laat komen ze vrij,zij die begraven liggen komen nooit meer vrij.
Mee eens, daarom zeg ik bij dat soort rotte elementen ook liever: dumpen in een afgezonderd leefgebied waar ze fijn volgens hun eigen regels mogen leven, zonder ons ermee lastig te vallen. (zie ook)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
Anonymous

Ik vind dat jullie hier te gemakkelijk over praten.

Het zou eens goed zijn als jullie eens naar een gevangenis gaan als er open dag is.

Dan kunnen jullie zien hoe mensen daar binnen behandeld worden.

Ik heb daar tot 2maal toe in afzondering gezeten omdat ik een stift op mijn cel had.

Je moet de iso cel eens van binnen bekijken daar zet je nog geen hond in.

Je moet het er ook niet te leuk krijgen,maar ik zeg je dit dat dat in ieder geval niet het geval is.

Je komt daar met allerlei vrouwen in contact en dat is niet zo leuk want er zitten van alles tussen.

Ik vind het wel goed dat er twee op een cel komt maar voor het personeel is dat bijna niet te doen.

Iemand met borderline moet je niet met iemand op een cel zetten want daar kan van alles mee gebeuren.

Die vrouwen van twee op een cel die hebben tijd om zich op te laden en het personeel moet dan ook erg op hun hoede zijn.

Want hun zijn de personen die s'morgens hun deur moet openen en dan hou ik mijn hard vast.

Je ergert je al over de kleinste dingen en dan kan het op den duur tot een ontploffing komen,en wie is er de dupe;het personeel want die moeten dan weer gaan ingrijpen.

Dat ze om 17.00uur achter de deur moeten daar heb ik niet zoveel problemen mee,want dan hebben ze in ieder geval elkaar niet zoveel gezien,want ik neem aan dat de ene dan gaat werken en de andere blijft in haar cel,en s'middags is het dan omgedraaid.

Ik zelf moet nog terug voor 4 dagen,maar ik kom gelukkig in het half open.

Ik heb zelf borderline in ergere maten,en ik zie mij niet met iemand op een cel zitten,maar dat hoeft gelukkig ook niet in het half open.

Maar ik kan je dit zeggen;ik heb er van geleerd,ik zal nooit meer iets doen wat tegen de regels van de wet is.

Het is daar binnen niet zoals iedereen denkt,het is een strak regiem waar je je aan hebt te houden anders wordt je gestraft.

Als jullie nog wat moeten weten dan vraag maar naar jolrich.

groetjes van jolrich.
Anonymous

Frans als je dit leest neem dan even contact op met jolrich via deze site.

Ik wil weten hoe het in het half open eraan toe gaat.

U kan ook eventueel deze vragen even beantwoorden als u dat wilt.

1. heb je daar iso cellen of wordt je dan naar een afdeling gebracht?

2. werk je daar binnen of werk je dan buitens huis?

3. hoe gaat het personeel met die vrouwen om als je in het half open zit?

ik wacht met geduld op antwoorden.

jolrich.
Red BoriZ

Ik ben er van overtuigd dat het afnemen van iemands vrijheid heel erg is, daarom heb ik ook op de eerste keuze gestemd. Maar zoals het hier word geschetst klopt gewoon niet. Je kan wel sociaal stempeltjes gaan uitdelen, maar je hebt hier mensen die daarna nog denken "ach ik krijg een stempeltje en wat opvoeding, nou dan pleeg ik nog wel even een diefstal". Kijk dat werkt toch niet. Je moet die mensen toch naast die opvoeding ook het idee geven dat ze gestrafd worden.

offtopic

Die ene gast (ben niet goed in namen) had zijn vriendin in de fik gestoken en toen een rap-liedje erover gemaakt waarin hij het toegaf. En nu loopt hij iedereen te bedrijgen vanuit de gevangenis. :shock: Volgens mij zou zo iemand echt niet opkijken van een stempeltje meer of minder.
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."

- Philip K. Dick
Anonymous

dat klopt maar ik vind dat mensen die vast hebben gezeten moeten een tweede kans krijgen om weer volledig mee te kunnen in de maatschappij.

Maar iemand die bedreigen doet vanuit de gevangenis die moeten ze voor levenslang opsluiten.

Maar mensen die er net pas uit zijn die woorden gewoon nagekeken en krijgen wat dat betreft geen eerlijke tweede kans.

Ik vind het niet gek dat mensen terug vallen in het oude want geen baas die hun aan neemt want die hebben liever iemand die niet gezeten heeft,

Als ze die mensen nu een eerlijke kans gaven voor terug te keren in die maatschappij waar ze gewent waren voor detentie dan vielen er ook niet zoveel terug in strafbare feiten,waardoor ze weer opnieuw opgepakt worden en terug gezet gaan woorden in de gevangenis.

Zo blijven ze aan de gang waarom niet terug laten keren met een eerlijke kans?.

Ik ben nu al een jaar lang een baan aan het zoeken en niemand die mij aan neemt omdat ik gezeten heb.

Ik zal dan niet terug vallen in het oude maar ik blijf zoeken tot ik iemand heb gevonden die mij wel aan neemt,want ook ik kan op den duur gaan denken dan ga ik maar zwart werken en dan zie ik het verder wel.

Maar terug vallen in het oude dat nooit meer.

jolrich.
Anonymous

kan iemand mij in contact brengen met een gedetineerde die in het half open heeft gezeten in ter peel.

Of iemand die in ter peel werkt.

vragen naar jolrich.
Anonymous

Er zijn meer werklozen dan werk.Als ik als patroon twintig eerlijke jongens met diploma over de vloer krijg voor één job,waarom zou ik dan iemand aannemen die gezeten heeft,met zijn diploma's op zijn armen getatoueerd.Hou beide voetjes op de grond !
Anonymous

roger,ik wil het nog wel eens zien als jij een bekeuring krijgt en je betaalt hem niet,dan moet je ook al gaan zitten,al is het dan maar voor een dag.

En als jij dan geen tweede kans krijgt dan zou jij dat ook niet correct vinden want dan heb je gezeten dus dan ook niet geen vaste baan meer.

Nou sorry jongen met jou kan ik hier niet meer over praten,want ik vind dat je het nu wel erg te bont maakt.

Heb je er wel eens aan gedacht dat er jongens zoals jou rondlopen die meiden aan de prostitutie zetten,en dat als ze worden opgepakt dat ze ineens niets meer ervan weten,raar he?

Nou jongen ik zou maar eens uit je doppen kijken,voordat je met mij hier over in discissie gaat want ik vindt dit grof schandalig hoe jij er zo gemakkelijk erover praat.

Jij hoeft maar eens zonder werk te komen zitten,en geen werk is geen centen,en ik wil mijn hand ervoor in het vuur steken dat jij dan ook alles ervoor zou doen om aan je eten te komen,en zeg niet dat dat niet zo is,want dan zit je behoorlijk straal te liegen,denk hier maar eens over na.

jolrich
Anonymous

Als ik een bekeuring krijg,wat zelden is gebeurd ,dan betaal ik die.

Er zijn al vele duizende meiden in de prostitutie die van mij geen aanzetje nodig hebben.Die meiden hebben echt geen "slimme" jongen nodig.Die gaan de cel niet in voor een stomme boete,die betalen.

Moest ik nu echt aan de grond zitten,dan ga ik ook de verkeerde weg op.Ook ik ben kwetsbaar.Om dat te voorkomen leef je volgens de regels.Breek de regels en ze zullen je vroeg of laat verpletteren.Dit was al altijd zo en zal altijd zo blijven.Je hebt zelf je leven en toekomst in handen en je maakt er volgens je vermogen het beste van.Daar ben je zelf verantwoordelijk voor en niet de maatschappij.Er wordt honderd uit gesproken over rechten en zelden hoor je iets over plichten.Als patroon heb je plichten tegenover je familie,je personeel en je klanten.Je moet je bedrijf besturen als een goede huisvader.Je kunt iemand in vertrouwen nemen,maar je moet dan verdomd goed zijn achtergrond kennen.Het is dan ook zeer pijnlijk en tijdrovend als je zo iemand terug aan de deur moet zetten.Mijn reactie was grof maar het is de realiteit.
Anonymous

ja roger het is de realiteit,maar je moet mensen niet met hun nek gaan aankijken omdat ze gezeten hebben.

Ik vindt dat als iemand gezeten heeft dan hebben ze straf genoeg gehad en dan is het erg moeilijk voor weer in deze maatschappij alles op poten te krijgen.

Ik zeg niet dat ik terug val want ik zal alles doen om dat te vermijden.

Ik heb vanaf vandaag gelukkig een vate baan gevonden die mijn leven weer een beetje op poten brengt,ondanks dat ik gezeten heb.

Ik werk nu in de thuiszorg,en verzorg de mensen zo goed als ik kan,daar heb ik mijn diplomas voor gehaald,daar binnen en ik ben er trots op dat ik die baan zelf heb gevonden.

En ik hoop dat iedereen die gezeten nog zo'n kans krijgt als dat ik gehad heb.

Ik moest nog 4dagen terug en heb toen ik dat te horen kreeg meteen gratie aangevraagd en dat is toegekent.

Ik moet daarvoor in de plaats 8uren werkstraf doen maar dat doe ik in de weekenden als het niet zo druk is.

Ik werk dan in een tehuis waar gehandicapten kinderen zitten,en dat is leuk werk,ze accepteren mij zoals ik ben en dat heb ik het afgelopen jaar niet meer mogen meemaken.

Dus zo zie je;waar een wil is,is een weg zeg ik maar.

Ik heb 2kinderen een van 6 en een van 7 en ze vinden het prachtig dat ik dat werk doe want ze gaan iedere keer mee,ze gaan dan met andere kinderen naar een speeltuin in de achtertuin en ze hebben nooit zoveel plezier gehad als nu de afgelopen weekenden.

Nou reageer hier maar eens op ik denk dat je met je mond vol tanden staat.

jolrich.
Anonymous

Goed beste Jolrich doe zo voort.Ik wens je het beste.

Terug naar “Rechtswetenschappen”