DePurpereWolf
Artikelen: 0

Re: Het eten van dierenvlees.

Dus het is gewoon beter om af en toe vlees te eten.
Dat "Dus" klopt dus niet: je kan uitstekend en volledig verantwoord vegetarisch eten.

Sterker nog, je kan alle dierlijke producten uit je voedsel weglaten, dus ook kaas, boter, melk, honing etc.. In dat laatste geval is het wel verstandig om je een beetje in te lezen, want in dat geval heb je een kans op een tekort aan bepaalde eiwitten, vetzuren en vitamine B12.
Dus, wat is het nou, aan je antwoord kan ik afleiden dat je bepaalde voedingsstoffen mist als je alleen groente en fruit eet. En hoe zit het met de hoeveelheid en diversiteit die je moet eten. Natuurlijk moeten dieren goed behandelt worden, maar hoe meer 'luxe' je het dier geeft, hoe duurder het vlees wordt.

Daarnaast vraag ik me af in hoeverre de dierelijke zin van een goed leven gelijk is aan de menselijke zin van een goed leven. De legbatterijen vindt ik inderdaad ondierlijk, maar wat bijvoorbeeld onmenslelijk is, is het bij elkaar zetten van kippen in een stal zo groot als een voetbalveld. Dat zouden wij mensen als onmenselijk vinden (al doen we het zelfde bij een popconcert) maar voor de kip kan het een niveau van bescherming geven, en zou het daarom mischien fijn vinden op zo opgehokt te worden.

Koeien staan ook graag bij elkaar in de wei, ze vormen een kudde.
Rogier

Ik geloof best dat vlees gezond kan zijn, zij het in zeer beperkte mate (véél minder dan er nu gemiddeld in Nederland geconsumeerd wordt) en bovendien betekent dat niet dat je als vegetariër iets tekort komt. Je kunt makkelijk al die voedingsstoffen uit tal van andere producten halen, en dan hoef je echt niet moeilijk te doen met een uitgekiend dieet en producten uit speciale vegetarische natuurwinkels ofzoiets.

Er is zat te krijgen in de supermarkt waar je makkelijk al je vitaminen en mineralen uit haalt. Ook eiwitten, B12, etc. Voor veganisme ligt dat iets anders, dat gaat mij te ver. Ik geloof niet dat het slecht is (voor mens noch dier) om bijvoorbeeld eieren te eten.

De gezondheid van vlees uit de bio-industrie (het meeste wat in de supermarkt ligt, zeg maar) betwijfel ik trouwens, met al die hormonen en opgefokte dieren en andere ellende die ermee gepaard gaat.

Ik eet zelf zo'n 4 a 5 keer per maand (biologisch) vlees en voel me sterk en kerngezond. Ik vind vlees overigens ontzettend lekker, maar er zijn gewoon zat andere dingen die ook echt heel lekker zijn, en de wetenschap dat dat gezonder is en bovendien veel dierenleed bespaart maakt de keus voor mij makkelijk. Kan beamen wat JanMeut zegt: probeer het eens, je kunt echt heel lekker én compleet eten zonder vlees! Bij mij komen daar geen gierstburgers of allerlei vage alternatieve producten uit een natuurwinkel aan te pas ofzo. Gewoon Quorn, Tivall, Valess, etc. wat allemaal in de supermarkt naast het vlees ligt.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
aaargh

De mens moest vlees eten om te overleven. Nu hoeft dat niet meer maar we doen het toch nog altijd omdat het in ons instinct zit. Onze tanden zijn er op gebouwd om vlees te eten en je moet veel meer groenten eten om dezelfde voedingsstoffen binnen te krijgen. Evenals is ons darmstelsel er niet op gebouwd om groenten te verwerken. Ik vind het ook helemaal onverantwoord om kinderen verplichten vegetarisch te eten! Kinderen eten sowieso al moeilijk en met groenten krijgen ze dus bijlange niet genoeg voedinsstoffen binnen. Als ik nu met een vegetarische zou trouwen zou ik mijn kinderen vlees laten eten. Daarij, je gaat een leeuw toch niet in het gevang steken omdat hij een antilope verscheurt. Die antilope zal heel wat meer lijden dan een kip die de nek wordt omgedraaid!
iris

toevallig denk ik daar de laatste tijd ook wat meer over na! Ik ben van mening dat vegetarisch zijn tegen onze natuur in is. De mens is een alles-eter, dus ook een vleeseter. Het niet willen doden van dieren om voedsel, vind ik eerlijk gezegd een beetje onzin --> Een leeuw mag wel een ander dier doden voor z'n voedsel, maar wij niet?

Maar ik ben wel enorm tegen de bio-industrie en bijvoorbeeld de genetische manipulatie van dieren om voor ons beter (en meer) vlees te produceren. Dit is namelijk WEL tegen onze natuur in. Ik vind dit eerlijk gezegd niet kunnen, en ik zou het ook wel willen vermijden, al is dit een beetje lastig af en toe.
De Homo Sapiens staan ( na de virussen) boven aan de voedselketen omdat wij zelfbewust zij. Wij oordelen in feite over dood: waarde van leven. Blijkbaar is een dierenleven minder waard.
Inderdaad, en dit vind ik dus heel FOUT!.. We zouden ons gelijk moeten stellen aan de rest van de levende organismen op deze aarde. Maar zoals veel 'strijders voor dierenrechten' (sorry weet even niet hoe ik het anders moet noemen) doen, dus de dieren boven de mens stellen, vind ik dus ook fout. Ik ben van mening dat alle vleeseters, gewoon recht op vlees hebben, mits het uit de ('vrije') natuur komt. Op deze manier blijft ook het leven op aarde (en al z'n kringlopen dr bij ;) ) in evenwicht :shock:

.. zo dat was even mijn persoonlijke meninkje daarover!
huh?
Rogier

De mens moest vlees eten om te overleven. Nu hoeft dat niet meer maar we doen het toch nog altijd omdat het in ons instinct zit.
Nou, meer omdat de marketingmachine van de vleesindustrie geen kans onbenut laat om ons van dat idee te doordringen. Als mensen zelf dieren moesten slachten om vlees te eten, zou het meerendeel vegetarisch zijn, wat wel aantoont dat bij de meesten zowel instinct als de emotionele middelen ervoor ontbreken.
Onze tanden zijn er op gebouwd om vlees te eten en je moet veel meer groenten eten om dezelfde voedingsstoffen binnen te krijgen. Evenals is ons darmstelsel er niet op gebouwd om groenten te verwerken.
Fout, we zijn omnivoren, en de samenstelling van ons speeksel en ons gebit lijkt meer op fruit- en planteneters dan op dat van vleeseters. Een stuk vlees verscheuren kunnen we amper, plantaardig voedsel fijnmalen wel. Rauw vlees kunnen we niet goed verdragen, qua planten kunnen we alleen de echte 'taaie' dingen (zoals gras) niet verteren, het meeste plantaardige voedsel kunnen we ook rauw prima verwerken.

Ook de lengte van ons darmstelsel is eigenlijk te lang om veel vlees te eten, in verhouding tot carni- en herbivoren zitten we meer richting herbivoren. Vlees blijft relatief lang in ons lichaam (veel langer dan bij typische vleeseters) wat niet gezond is (rottingsprocessen e.d.)
Ik vind het ook helemaal onverantwoord om kinderen verplichten vegetarisch te eten! Kinderen eten sowieso al moeilijk en met groenten krijgen ze dus bijlange niet genoeg voedinsstoffen binnen. Als ik nu met een vegetarische zou trouwen zou ik mijn kinderen vlees laten eten.
Als je dit over veganisme zou zeggen gaf ik je gelijk, maar van vegetarisch weet ik het zo net nog niet. Ik ken zat kinderen die nooit vlees hebben gegeten en prima gezond zijn. Ik geloof best dat vlees in beperkte mate wel goed is, maar niet essentieel, en bovendien dat heel veel vlees eten (zoals eigenlijk vaak gebeurt in onze maatschappij) slechter is dan geen vlees eten.
Daarij, je gaat een leeuw toch niet in het gevang steken omdat hij een antilope verscheurt.
Slechte vergelijking, want de leeuw heeft geen moreel besef, je kunt hem niks kwalijk nemen. Bovendien kan die leeuw niks anders eten!
Die antilope zal heel wat meer lijden dan een kip die de nek wordt omgedraaid!
Dat betwijfel ik... Die antilope heeft heel zijn leven in vrijheid doorgebracht, hij zal alleen de laatste minuut van z'n leven lijden. Die honderden miljoenen kippen (alleen in Nederland al!) lijden echter hun hele leven lang en moeten behalve erbarmelijke omstandigheden ook allerlei gruwelen ondergaan, zoals snavels afbranden of -knippen, door hun poten zakken door overgewicht waar dan niks aan gedaan wordt, met z'n miljoenen tegelijk in de hakselaar worden gegooid als dat voor de export economisch gunstiger is dan inenten... :shock:
toevallig denk ik daar de laatste tijd ook wat meer over na! Ik ben van mening dat vegetarisch zijn tegen onze natuur in is. De mens is een alles-eter, dus ook een vleeseter. Het niet willen doden van dieren om voedsel, vind ik eerlijk gezegd een beetje onzin --> Een leeuw mag wel een ander dier doden voor z'n voedsel, maar wij niet?
Die leeuw is natuurlijk geen vergelijking, zie ook hierboven.

Bedenk: als die leeuw geen vlees eet, gaat hij dood. Als wij geen vlees eten, kunnen we prima gezond blijven.

Als je nou wist dat mensenvlees nóg veel lekkerder en gezonder was dan dierenvlees, zou je het dan eten? Waar/waarom leg je de grens?

En wat betreft het natuurlijke aspect: wat ik hierboven ook noemde, dat het meerendeel waarschijnlijk zelden of nooit vlees zou eten als ze zelf die dieren moesten slachten.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
Veertje

http://www.dierenbescherming.nl/vleeskuike...ge=doodgroeiers

Wellicht hebben jullie van vleeskuikens gehoord, ik tot kort geleden nog niet. Dit was voor mij de druppel die de emmer deed overlopen. M'n hele leven heb ik vlees gegeten. De laatste jaren wat minder, niet meer elke dag. Nu stond ik dus pas in de supermarkt en werd ineens gewoon fysiek misselijk van de uitstalling van prachtige vette kippeborsten. Geen principegedachte, en kippen vind ik niet knuffelbaar, maar ik voel ineens een enorme afkeer van al dat massaproductievlees. Voor mij alleen nog maar scharrelvlees en ik betaal er graag het dubbele voor. Dan maar de helft minder vlees eten. Dat kan overigens geen kwaad, ik voel me er beter en gezonder door, fitter, minder opgeblazen, en dat onze darmen niet gemaakt zouden zijn om veel groenten en fruit te verwerken, daar heb ik echt nog nooit van gehoord, en zo voelt het ook niet. Fruit vind ik overigens vaak niet lekker, omdat het vaak zo vreselijk waterig is, te koud bewaard wordt, en op een niet al te natuurlijke wijze geproduceerd wordt. Daarom koop ik tegenwoordig zoveel mogelijk biologisch geproduceerd fruit, gewoon lekkerder.

Nu we dus niet meer ons vlees hoeven te jagen en ons fruit en onze groente zelf hoeven te telen en te plukken, hebben we tijd over om geld te verdienen, dat we vervolgens kunnen besteden aan verantwoord geproduceerde voeding.

Trouwens, de BBQ mag dan lekker ruiken, maar echt gezond is het niet. Google maar wat, valt overal wel wat over te lezen.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde
Veertje

@dePurpereWolf: Al ben ik zelf niet heilig en lange jaren behoorlijk (bewust) blind geweest voor alles wat de bioindustrie betreft (omdat ik vlees zo lekker vind) wil ik toch even reageren op je post omdat ik toch denk dat de feiten en jouw argumenten niet helemaal met elkaar in harmonie zijn:
Ik weet dus wel hoe dat werkt, ben vele malen in een vleesverwerkingsfabriek geweest, en daar voelen de varkens niets van hun executie.
Ten eerste: een vleesverwerkingsbedrijf is iets anders dan een veehouderij. Ten tweede: Al komt een beest diervriendelijk aan zijn einde, wil dat nog niet zeggen dat het een diervriendelijk leven heeft gehad. Bij varkens worden nog regelmatig staarten en oren afgeknipt zodat ze die er niet meer bij elkaar af kunnen bijten door gebrek aan ruimte. Zie bijvoorbeeld: http://www.wakkerdier.nl/bioindustrie/vark...industrie.html#

Van kippen heb ik al eerder gesproken, van runderen weet ik niet zoveel af. http://www.wakkerdier.nl/bioindustrie/koe_...oindustrie.html
Nederland stelt hoge eisen aan de vleesverwerkingsfabriek, een daar van is dat het beest niet mag leiden als het gedood wordt.
Onzin. Strenge eisen wat betreft diervriendelijkheid zijn er alleen voor "biologische" veehouderijen. De hoge eisen die gesteld worden aan de vleesverwerkingsfabriek hebben vooral te maken met hygiëne, de manier van vleesverwerken, en wellicht de manier waarop beesten geslacht worden. Eisen die aan de bioindustrie worden gesteld hebben te maken met het feit dat de consument niet ziek mag worden van het vlees, dus niet teveel hormonen gebruiken en zorgen dat de beesten zelf "gezond" zijn, d.w.z. geen nare, overdraagbare ziektes hebben. Met het welzijn van dieren tijdens hun leven heeft dat allemaal niets te maken.
Maar de vraag is niet of de vleesverwerkingsindurstrue goed is, maar of vlees eten goed is, als men zou jagen op vlees, ben je er teneerste zeker van dat het beest lijdt, en ten tweede moet je dan ook 10 keer meer betalen voor je vleesproduct.
Vlees eten is niet schadelijk zolang er niet teveel troep in zit, mee eens. Soms gaat dat mis, en je wilt niet weten wat die beesten allemaal voor rotzooi te eten krijgen, zo goedkoop mogelijk, veel dieren zijn gedwongen kannibalen, van opname van vitaminen en mineralen door bijvoorbeeld groenten is bij dieren in de bioindustrie echt geen sprake.

Jagen is misschien niet het beste einde voor een dier, als je niet goed kunt schieten dan. Echter, het beest heeft wel een goed leven gehad, toch? Verder, wat de kosten betreft: een kilo biologisch gemengd gehakt kost Euro 8,49, een kilo biologische braadworst kost Euro 8,99. Is dat nu zoveel?
Maar ook andere producten worden gemaakt van het dier, zoals lijm en gelatine.
Lijm kan op synthetische basis geproduceerd worden, voor gelatine zijn er plantaardige alternatieven (zoals bijvoorbeeld Xantaangom of zetmeel).
Ik vindt ook dat we van onze vleescultuur af moeten, en maar bijvoorbeeld 4 keer vlees moeten eten per dag. Maar ik zou niet stoppen met vlees eten.
4 keer per week vlees eten is natuurlijk Ok, elke dag ook wat mij betreft (al geloof ik niet dat dat echt nodig is), maar koop dan biologisch vlees, dan weet je zeker dat het beest dat je eet in ieder geval redelijk plezier heeft kunnen hebben van z'n leven, dat het uiteindelijk gedwongen opgeeft voor jouw en mijn voeding.

Uit een andere post van jou:
Daarnaast vraag ik me af in hoeverre de dierelijke zin van een goed leven gelijk is aan de menselijke zin van een goed leven.
De vraag blijft natuurlijk: kun jij het voor jezelf verantwoorden om dieren voor jou te laten lijden? Dan moet je jezelf de vraag stellen, is vlees eten uit de bioindustrie voor mij essentieel? Voor mezelf heb ik vastgesteld dat dat niet zo is. Ik kan biologisch vlees kopen en ik kan mijn nodige vitaminen en mineralen ook uit andere bronnen halen.
De legbatterijen vindt ik inderdaad ondierlijk, maar wat bijvoorbeeld onmenslelijk is, is het bij elkaar zetten van kippen in een stal zo groot als een voetbalveld. Dat zouden wij mensen als onmenselijk vinden (al doen we het zelfde bij een popconcert) maar voor de kip kan het een niveau van bescherming geven, en zou het daarom mischien fijn vinden op zo opgehokt te worden.
Op de website van de dierenbescherming http://www.dierenbescherming.nl/vleeskuike...hp?page=actueelkun je lezen dat de kuikens met z'n duizenden in een schuur worden (letterlijk) gegooid en dat dat heel veel onrust en angst bij die kuikens veroorzaakt door de ruimte die ze ineens ondervinden in plaats van veilig onder moeders vleugels. Later, als ze met een (onnatuurlijke en ongezonde) gigasnelheid zijn gegroeid hebben ze zoveel ruimtegebrek en gezondheidsproblemen dat 5% standaard sneuvelt voor de slachtleeftijd (16 miljoen per jaar!!!!).
Koeien staan ook graag bij elkaar in de wei, ze vormen een kudde.
Inderdaad, ze staan graag in de wei maar niet met hun koppen vastgepind in een stal.

Samengevat: dieren doden elkaar voor voedsel, dat is natuurlijk. De manier waarop wij dieren (mensen) de levensomstandigheden van andere dieren bepalen is niet meer natuurlijk te noemen en eigenlijk gewoon sadistisch.
JS

aaargh schreef:De mens moest vlees eten om te overleven. Nu hoeft dat niet meer maar we doen het toch nog altijd omdat het in ons instinct zit.
Nou, meer omdat de marketingmachine van de vleesindustrie geen kans onbenut laat om ons van dat idee te doordringen. Als mensen zelf dieren moesten slachten om vlees te eten, zou het meerendeel vegetarisch zijn, wat wel aantoont dat bij de meesten zowel instinct als de emotionele middelen ervoor ontbreken.

De bevolking in de pool gebieden is nog steeds afhankelijk van vlees ivm de hoge verbrandings waarde. Instinct en emotie wegen anders als er noodzaak toe is.
Rogier

De bevolking in de pool gebieden is nog steeds afhankelijk van vlees ivm de hoge verbrandings waarde. Instinct en emotie wegen anders als er noodzaak toe is.
Klopt, maar daar is bij ons in Nederland duidelijk géén sprake van.

In de poolgebieden is ook in de verste verte geen sprake van de bio-industrie zoals hier, daar heb ik dan ook niet echt moeite mee.
OneStepForward

Als je tegen bio-industrie bent kun je toch ook gewoon biologisch vlees eten. Volgens mij is dat een beter wapen tegen bio-industrie dan veganist worden.
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer
Rogier

Als je tegen bio-industrie bent kun je toch ook gewoon biologisch vlees eten. Volgens mij is dat een beter wapen tegen bio-industrie dan veganist worden.
Klopt, en ook gewoon minder vlees eten. Beter voor mens & dier, en het geeft tevens een signaal af dat minder maar kwalitatief beter en minder dierenleed factoren van belang zijn.

En op de PvdD stemmen natuurlijk :wink:
Veertje

Helemaal mee eens, dat ik zei ik dus ook al en het is ook niet zo duur als men denkt (zie mijn vorige post). Bovendien moet je er wel wat voor over hebben toch?
JS

JS schreef:De bevolking in de pool gebieden is nog steeds afhankelijk van vlees ivm de hoge verbrandings waarde. Instinct en emotie wegen anders als er noodzaak toe is.
Klopt, maar daar is bij ons in Nederland duidelijk géén sprake van.

In de poolgebieden is ook in de verste verte geen sprake van de bio-industrie zoals hier, daar heb ik dan ook niet echt moeite mee.
Ik weet niet of er geen sprake is van bio-industrie, het fokken van rendieren gebeurd daar toch wel op grote schaal.

Van een over eenkomstige noodzaak is in Nederland niet echt sprake, dat geld misschien wel voor een groot deel van de wereld.
Rogier

Ik weet niet of er geen sprake is van bio-industrie, het fokken van rendieren gebeurd daar toch wel op grote schaal.
Wat noem je grote schaal, meer dan een half miljard dieren per jaar op een bevolking van 16 miljoen? :shock:
Van een over eenkomstige noodzaak is in Nederland niet echt sprake, dat geld misschien wel voor een groot deel van de wereld.
Nou nee, dat is juist het kromme: bio-industrie kost eigenlijk veel meer voedsel dan het oplevert. Elke kilo vlees kost minstens tien to vijftien kilo plantaardig voedsel (om aan het dier te voeren) dat in principe ook geschikt had kunnen zijn voor menselijke consumptie. Een beetje is niet erg, maar niet de schaal waarop dit nu gebeurt. Alleen hebben de rijkere landen toch een overschot aan voedsel, of laat men in 3e wereldlanden het voer verbouwen wat we aan onze varkens voeren in plaats van die mensen graan en rijst voor zichzelf te laten planten Afbeelding
JS

JS schreef:Ik weet niet of er geen sprake is van bio-industrie, het fokken van rendieren gebeurd daar toch wel op grote schaal.
Wat noem je grote schaal, meer dan een half miljard dieren per jaar op een bevolking van 16 miljoen? :shock:
Nou nee, dat is juist het kromme: bio-industrie kost eigenlijk veel meer voedsel dan het oplevert. Elke kilo vlees kost minstens tien to vijftien kilo plantaardig voedsel (om aan het dier te voeren) dat in principe ook geschikt had kunnen zijn voor menselijke consumptie. Een beetje is niet erg, maar niet de schaal waarop dit nu gebeurt. Alleen hebben de rijkere landen toch een overschot aan voedsel, of laat men in 3e wereldlanden het voer verbouwen wat we aan onze varkens voeren in plaats van die mensen graan en rijst voor zichzelf te laten planten Afbeelding
Half miljard/16 miljoen zal het niet halen. Een aantal weet ik niet meer maar het is aanzienlijk. Hoeveel van dat half miljard zijn runderen ?

Ik ben zelf wel een voorstander om minder vlees te eten, we zijn er klimatologische niet van afhankelijk en er zijn voldoende alternatieven.

Maar wat zijn de gevolgen voor die boer in een 3e wereldland als er minder geconsumeerd wordt. En wat kan er gebeuren in eigen land met de werkgelegenheid, zal het ten koste gaan van bedrijven. Dalende omzet bij supermarkten en slagerijen.

Uiteidenlijk is het alleen schaal verkleining. 1 kg vlees blijft 10 a 15 kg plantaardig voetsel kosten. De leef omstandigheden van dieren kan je verbeteren wat goed is maar uiteindelijk belanden ze toch in een slachthuis. Het wordt er niet minder zielig om.

Terug naar “Sociale en praktische filosofie, ethiek”