@dePurpereWolf: Al ben ik zelf niet heilig en lange jaren behoorlijk (bewust) blind geweest voor alles wat de bioindustrie betreft (omdat ik vlees zo lekker vind) wil ik toch even reageren op je post omdat ik toch denk dat de feiten en jouw argumenten niet helemaal met elkaar in harmonie zijn:
Ik weet dus wel hoe dat werkt, ben vele malen in een vleesverwerkingsfabriek geweest, en daar voelen de varkens niets van hun executie.
Ten eerste: een vleesverwerkingsbedrijf is iets anders dan een veehouderij. Ten tweede: Al komt een beest diervriendelijk aan zijn einde, wil dat nog niet zeggen dat het een diervriendelijk leven heeft gehad. Bij varkens worden nog regelmatig staarten en oren afgeknipt zodat ze die er niet meer bij elkaar af kunnen bijten door gebrek aan ruimte. Zie bijvoorbeeld:
http://www.wakkerdier.nl/bioindustrie/vark...industrie.html#
Van kippen heb ik al eerder gesproken, van runderen weet ik niet zoveel af.
http://www.wakkerdier.nl/bioindustrie/koe_...oindustrie.html
Nederland stelt hoge eisen aan de vleesverwerkingsfabriek, een daar van is dat het beest niet mag leiden als het gedood wordt.
Onzin. Strenge eisen wat betreft diervriendelijkheid zijn er alleen voor "biologische" veehouderijen. De hoge eisen die gesteld worden aan de
vleesverwerkingsfabriek hebben vooral te maken met hygiëne, de manier van vleesverwerken, en wellicht de manier waarop beesten geslacht worden. Eisen die aan de bioindustrie worden gesteld hebben te maken met het feit dat de consument niet ziek mag worden van het vlees, dus niet teveel hormonen gebruiken en zorgen dat de beesten zelf "gezond" zijn, d.w.z. geen nare, overdraagbare ziektes hebben. Met het welzijn van dieren tijdens hun leven heeft dat allemaal niets te maken.
Maar de vraag is niet of de vleesverwerkingsindurstrue goed is, maar of vlees eten goed is, als men zou jagen op vlees, ben je er teneerste zeker van dat het beest lijdt, en ten tweede moet je dan ook 10 keer meer betalen voor je vleesproduct.
Vlees eten is niet schadelijk zolang er niet teveel troep in zit, mee eens. Soms gaat dat mis, en je wilt niet weten wat die beesten allemaal voor rotzooi te eten krijgen, zo goedkoop mogelijk, veel dieren zijn gedwongen kannibalen, van opname van vitaminen en mineralen door bijvoorbeeld groenten is bij dieren in de bioindustrie echt geen sprake.
Jagen is misschien niet het beste einde voor een dier, als je niet goed kunt schieten dan. Echter, het beest heeft wel een goed leven gehad, toch? Verder, wat de kosten betreft: een kilo biologisch gemengd gehakt kost Euro 8,49, een kilo biologische braadworst kost Euro 8,99. Is dat nu zoveel?
Maar ook andere producten worden gemaakt van het dier, zoals lijm en gelatine.
Lijm kan op synthetische basis geproduceerd worden, voor gelatine zijn er plantaardige alternatieven (zoals bijvoorbeeld Xantaangom of zetmeel).
Ik vindt ook dat we van onze vleescultuur af moeten, en maar bijvoorbeeld 4 keer vlees moeten eten per dag. Maar ik zou niet stoppen met vlees eten.
4 keer per week vlees eten is natuurlijk Ok, elke dag ook wat mij betreft (al geloof ik niet dat dat echt nodig is), maar koop dan biologisch vlees, dan weet je zeker dat het beest dat je eet in ieder geval redelijk plezier heeft kunnen hebben van z'n leven, dat het uiteindelijk gedwongen opgeeft voor jouw en mijn voeding.
Uit een andere post van jou:
Daarnaast vraag ik me af in hoeverre de dierelijke zin van een goed leven gelijk is aan de menselijke zin van een goed leven.
De vraag blijft natuurlijk: kun jij het voor jezelf verantwoorden om dieren voor jou te laten lijden? Dan moet je jezelf de vraag stellen, is vlees eten uit de bioindustrie voor mij essentieel? Voor mezelf heb ik vastgesteld dat dat niet zo is. Ik kan biologisch vlees kopen en ik kan mijn nodige vitaminen en mineralen ook uit andere bronnen halen.
De legbatterijen vindt ik inderdaad ondierlijk, maar wat bijvoorbeeld onmenslelijk is, is het bij elkaar zetten van kippen in een stal zo groot als een voetbalveld. Dat zouden wij mensen als onmenselijk vinden (al doen we het zelfde bij een popconcert) maar voor de kip kan het een niveau van bescherming geven, en zou het daarom mischien fijn vinden op zo opgehokt te worden.
Op de website van de dierenbescherming
http://www.dierenbescherming.nl/vleeskuike...hp?page=actueelkun je lezen dat de kuikens met z'n duizenden in een schuur worden (letterlijk) gegooid en dat dat heel veel onrust en angst bij die kuikens veroorzaakt door de ruimte die ze ineens ondervinden in plaats van veilig onder moeders vleugels. Later, als ze met een (onnatuurlijke en ongezonde) gigasnelheid zijn gegroeid hebben ze zoveel ruimtegebrek en gezondheidsproblemen dat 5% standaard sneuvelt voor de slachtleeftijd (16 miljoen per jaar!!!!).
Koeien staan ook graag bij elkaar in de wei, ze vormen een kudde.
Inderdaad, ze staan graag
in de wei maar niet met hun koppen vastgepind in een stal.
Samengevat: dieren doden elkaar voor voedsel, dat is natuurlijk. De manier waarop wij dieren (mensen) de levensomstandigheden van andere dieren bepalen is niet meer natuurlijk te noemen en eigenlijk gewoon sadistisch.