In vloeibare fase inderdaad... ik bedoelde te stellen dat gasvormig HF geen glas aanvreet, maar over de vloeistof durf ik niets te zeggen. Nu is het kookpunt maar net onder kamertemperatuur, dus het valt te proberen
In vloeibare geconcentreerde fase lees ik dat het dissocieert en door activiteit van H+ en F- ernstige schade aanricht, met veel pijn. Met andere woorden, H+ of F- veroorzaakt meteen pijn en ernstige schade, maar HF niet. HF dringt gewoon door de huid en valt het bot aan.
Hier leid ik ook uit af dat protonen toch een negatieve werking hebben op het lichaam. Protonen zijn klein, misschien worden ze geabsorbeerd en verstoren de zuurtegraad in organisch weefsel als ze in grote hoeveelheden arriveren? Dat klopt dan wel weer niet met ons superzuur... Ligt het aan mij of spreekt bovenstaande informatie (namelijk een niet-corrosief superzuur en de corrosiviteit van het proton) elkaar tegen?
Maar als ik dit -
http://www.freepatentsonline.com/5100495.html - zie, lijkt het mij dat gasvormig HF ook corrodeert, water of geen water.
Maar voorgesteld reactiemechanisme zou ook werken met het gas in watervrije omgeving, terwijl dat niet het geval is.
Lastiger is dat vloeibaar puur HF ook glas lijkt aan te tasten en dat zou quasi volledig in H+ en F- dissociëren.
Een aanpassing van mijn hypothese (
) levert dan dat een voldoende aantal protonen en fluorides silicaten aanvalt, ongeacht of het gedissocieerd of in gebonden toestand is. Misschien wordt silicium monoxide zelfs als tussenproduct gevormd. Dan moet natuurlijk jouw opwerping dat puur gasvormig HF geen glas aanvalt niet kloppen... Kan water niet gewoon een katalysator zijn, die het aantal botsingen vergroot?
http://cameochemicals.noaa.gov/chemical/5022
Die link claimt dat waterloos HF ook glas aanvalt. Natuurlijk kan hier stiekem wel geïmpliceerd zijn dat een minieme vochtigheid vereist is.
Het ideale zou zijn het zelf uit te testen. Het internet staat immers vol fouten. Maar ik voel me daar niet zo voor geroepen. Ik werd al nerveus toen ik thioacetamide moest gebruiken.