Ik zie niet in hoe dit met de snede -of knooppuntsmethode op te lossen is aangezien het om een hyperstatische constructie gaat. Kan RaYK even de gegevens controleren in de figuur?
Dat gebruiken we de hele tijd toch al? Of heb je niet goed gelezen?rodeo.be schreef:als je goed nadenkt dan is dit portaal zéér eenvoudig op te lossen.
1/ de constructie is symmetrisch, dus zijn de krachten 1=10 en 4=15. (De horizontale krachten in de opleggingen zijn van geen belang, want ze liggen beide op één lijn, zodat het moment ervan (bij het maken van een snede) van die twee krachten nul is)
Methode van cross heeft toch E en I nodig?Het lijkt me te overwegen om eens de Methode Cross te bestuderen!
Staaf 6 en 24 bijvoorbeeld. Veel vereenvoudiging is daar dus niet aan.rodeo.be schreef:als je goed nadenkt dan is dit portaal zéér eenvoudig op te lossen.
1/ de constructie is symmetrisch, dus zijn de krachten 1=10 en 4=15. (De horizontale krachten in de opleggingen zijn van geen belang, want ze liggen beide op één lijn, zodat het moment ervan (bij het maken van een snede) van die twee krachten nul is)
2/ opgelet: er zijn een aantal staven die niet belast worden (indien je met scharnieren verbindingen zit). Haal die er uit, daarvan weet je de kracht al (=0)!
Hoeveel knopen heb je? Veel te veel, je gaat met de methode van cross een gigantische iteratie tegemoet.oktagon schreef:Zie mijn laatste reactie met afbeelding:
Eerst de stijfheidsverhoudingen uitrekenen;aangezien je de I's van de profielen hierbij gelijk kunt nemen,vervallen die bij de invoering van de formules en blijven de lengtes in de formules over.
Dan kun je via de aanvangsmomenten -zie schema- de resterende berekenen;vervolgens via die momenten de oplegreacties.
In het susteem is het makkelijkste om van A en D scharnieren met een schuine reactie beide te maken en van B en D rollen,die dan alleen een verticale reactie geven.
Het lijkt me te overwegen om eens de Methode Cross te bestuderen!
Succes!
Zoals oktagon aanhaalt vervallen deze.Methode van cross heeft toch E en I nodig?
Ik heb niet in detail uitgewerkt maar volgens mij krijg je weer dezelfde vgl. eruit (juist door de symmetrie).Mijn aangegeven snede oplossing lijkt mij de correcte aangezien deze binnen het bestek van RaYK's cursus valt.