Mechatronica
Artikelen: 0

Re: Koorts en griep

Onze pijnappelklier (epifyse), een klein orgaan in het centrum van het brein, staat in de neurowetenschappen bekend als een hormoonklier die een scala aan hormonen produceert, Dit leidt tot complexe patronen van electrische activiteit.
De epifyse heeft niets met temperatuursbeleving te maken.
De epifyse heeft misschien niet direct wat te maken met de temperatuursbeleving, maar aangezien deze pijnappelklier een scala aan hormonen produceert wat vervolgens tot complexe patronen van elektrische activiteit leidt, zoals ik al eerder schreef, kun je je gemakelijk voorstellen dat een juiste afstemming van deze hormonen tov het bewustzijn of anders gezegt het denken en beleven in de ruimste zin van het woord de andere bijkomende verbeteringen nl. concentratie zowel intern als extern, visualisatie, sneller en adequater reageren op omgevingsprikkels, soepeler draaien van denkprocessen, oplossend vermogen, interesses, wilskracht, tijdsbeleving, sociale aspecten enz. tot gevolg kunnen hebben, waardoor de gevoelstemperatuur gewoon anders ervaren wordt.
Als ik kijk dan zie ik, als ik hoor dan weet ik, als ik voel denk ik Niets en geloof Alles

Denk niet na bij wat je zegt, praat naar wat je bent
anusthesist

Geweldig, je hebt een nieuwe functie ontdekt.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.
Mechatronica

Geweldig, je hebt een nieuwe functie ontdekt.

Resultaat van een mechatronische differentiaalvergelijking maar dat heeft dan weer weinig met geneeskunde te maken.
Als ik kijk dan zie ik, als ik hoor dan weet ik, als ik voel denk ik Niets en geloof Alles

Denk niet na bij wat je zegt, praat naar wat je bent
Drs.P

Afgezien van het gebrabbel wat eigenlijk in theorieontwikkeling hoort...

De hierboven genoemde "gevoeltemperatuur", d.w.z. heeft een persoon het heet, of warm, wordt, voor zover ik weet, veroorzaakt door een verschil in de "set" temperatuur van de hypothalamus en de daadwerkelijke lichaamstemperatuur.

In een voorbeeld: In normale condities staat de hypothalamus "ingesteld" op (ongeveer) 37 graden celcius. Bij koorts kan dit verhoogd worden naar bijvoorbeeld 40 graden celsius. Als je nu 37 graden bent, ervaar je dat vergelijkbaar met 34 graden normaal (3 graden te laag) --> gevolg, je hebt het koud, gaat biberen, klappertanden etc. (dit terwijl je omgeving je gloeiend heet vindt) (en je huid ook reageerd met zweten e.d.).

Dit is zoals ik het altijd begrepen heb, maar ik ben geen clinicus...
anusthesist

Drs.P schreef:Afgezien van het gebrabbel wat eigenlijk in theorieontwikkeling hoort...

De hierboven genoemde "gevoeltemperatuur", d.w.z. heeft een persoon het heet, of warm, wordt, voor zover ik weet, veroorzaakt door een verschil in de "set" temperatuur van de hypothalamus en de daadwerkelijke lichaamstemperatuur.

In een voorbeeld: In normale condities staat de hypothalamus "ingesteld" op (ongeveer) 37 graden celcius. Bij koorts kan dit verhoogd worden naar bijvoorbeeld 40 graden celsius. Als je nu 37 graden bent, ervaar je dat vergelijkbaar met 34 graden normaal (3 graden te laag) --> gevolg, je hebt het koud, gaat biberen, klappertanden etc. (dit terwijl je omgeving je gloeiend heet vindt) (en je huid ook reageerd met zweten e.d.).

Dit is zoals ik het altijd begrepen heb, maar ik ben geen clinicus...
Dat is correct, maar de vraag was hoe je een andere gevoelstemperatuur kon ervaren zónder koorts of koorts

op z'n retour. Met andere woorden; hoe komt het dat je de temperatuur anders ervaart terwijl de 'settemperature'

hetzelfde blijft. Dit is multifactorieel wat ik tevergeefs probeerde uit te leggen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Terug naar “Geneeskunde”