Ik kan het nu even niet opzoeken, maar het staat me bij dat de banken en verzekeraars naar aanleiding van die reportage hebben besloten een beleggingscode op te stellen. Als die beleggingscode stelt dat er niet in dat soort zaken geïnvesteerd wordt, dan is het toch goed?
Dat lijkt me een hele goede zaak. Afhankelijk van de inhoud van die beleggingscode, zou dat inderdaad voldoende kunnen zijn. Het zou inderdaad fantastisch zijn als de banken onderling tot ethisch verantwoorde beleggingscode kunnen komen, maar dan mooeten er wel maatregelen tegenover staan als ze die code breken.
1207 schreef:tsja
beursbeleggen in wapenindustrie, drankindustrie, sex en gokindutrie leveren jaarlijks ca 20% op en is met voorsprong het meest rendabele.
ethisch niet ok maar wettelijk perfect inorde (wapens zijn niet illegaal).
beurs dient enkel om geld te verdienen. sommige mensen schijnen dit te vergeten. onethisch beleggen is voor heel veel fondsen de enige manier om hun jaarlijkse beloofde procenten te halen.
Het ging in de rapportage wel verder. Dat er geïnvesteerd wordt in de wapenindustrie heb ik nog niet zo'n probleem mee (liever niet natuurlijk), wel als er van het bedrijf waarin wordt geïnvesteerd wordt, bekend is dat zij levert aan landen waar een embargo geldt. Investeren in een bedrijf dat zijn geld verdiend over de rug van kinderen die 14-18 uur per dag weken, 7 dagen in de week vind ik ook compleet onverantwoord.
Kinderarbeid is dan wellicht in dat land niet verboden, maar het gaat wel om Nederlands geld, dat door een Nederlands bedrijf daarvoor beschikbaar wordt gesteld. Val je dan opeens maar niet meer onder de Nederlands wet?
Laat ik de kwestie eens behoorlijk dramatiseren om mijn punt duidelijk te maken:
Als ik in land X een Nederlands toerist ontvoer, weken land mishandeling en vervolgens vermoord en dit is in land X niet strafbaar, mag ik dan volledig vrijuit gaan? Waar trek je de grens?
albert davinci schreef:Wanneer een grote meerderheid van de bevolking (kloof even buiten beschouwing gelaten) bepaalde ethische opvattingen delen dan worden dezen toch in een wet vertaald? Dus ja, ik vind dat ethiek een zaak is van de overheid.
Zolang een voldoende groot deel van de bevolking deze ethische overweging deelt kan dat volgens mij prima.
Dit gaat in de praktijk niet helemaal op, maar ik ben het met je eens dat ethiek zeer zeker een zaak is van de overheid (vertegenwoordigers van het volk).
albert davinci schreef:De vraag is voor mij ofdat het realistisch is om zulke beperkingen op te leggen aan de banken/verzekeringsmaatschappijen/pensioenfondsen enz
Land X legt beperkingen op aan bedrijven die geld beleggen, alle andere landen doen het niet. Zou dat niet slecht zijn voor de economie? Misschien nog belangrijker. Hoe dwing je het volgen van zo'n wet af (in het Engels hebben ze het betere woord enforcement)? Kan Nederland een bedrijf, Nederlands of buitenlands, opdragen wat ze in het buitenland doet? Wat doen we met een bedrijf uit land Z welk ook in land X opereert maar niet zo'n deontologische code volgt?
Realistisch? Lijkt me wel. Kijk maar eens naar de CO2 uitstoot van bedrijven in Nederland. Deze is succesvol beperkt, ondanks dat andere landen zich hier (nog) niets van aan trekken. Je moet gewoon ergens beginnen. Onder het mom: een ander doet het toch ook, los je echt niets op.
Volgens mij is het helemaal niet slecht voor de economie om de investeringen van de banken enigzins te regulieren.
Als je een bank toestaat in een buitenlands bedrijf te investeren dat zijn product goedkoop houdt door het uitbuiten van zijn arbeiders, met name kinderen, dan benadeel je toch de Nederlandse bedrijven die een gelijk soort product ethisch verantwoord produceren? Nederland is misschien maar een klein land, maar vergis je niet in de invloed van de Nederlandse banken.