Na+ ionen en de werking van een natriumpomp zijn (potentieel) meetbare processen op fysiologisch niveau. Zij hebben een duidelijk omschreven 'it' karakter dat objectief te bestuderen valt. Met denkinhouden is dat veel moeilijker.
Dat klopt, maar ik wilde aantonen dat 'niet meetbaar' geen sterk argument is voor 'niet fysisch'.
Het zegt bv. niets over de vraag waarom wij onze aandacht op dit ene richten en niet op dat andere. Het zegt niets over waarom wij dingen waarderen of afkeuren. Het zegt niets over ethiek. Usw.
We hadden het toch over het
bewustzijn? Volgens mij heb jij het hier over 'je bewust zijn van iets'.
Het bewustzijn is prima te verklaren door neurologische processen, hetgeen ik beschreef in mijn vorige post.
De reticulaire informatie kun je beschouwen als de CV van je huis. De radiatoren staan altijd aan. maw, Het
bewustzijn is altijd aanwezig. De andere gebieden die ik beschreef kun je zien als de thermostaat, die bepalen
hoe warm het wordt of wát je denkt'.
Dat bewustzijn met corticale activiteit te maken heeft en er (gedeeltelijk?) van afhankelijk is, is zonneklaar. Maar het is niet zo interessant. Dat je kunt aanwijzen waar een bepaalde bewustzijnsactiviteit in de hersenen plaatsvindt of vanwaaruit die wordt aangestuurd betekent niet tegelijkertijd dat je daarmee de inhoud daarvan hebt verklaard.
De inhoud komt tot stand door de polymodale gebieden. De inhoud is helemaal afhankelijk van welke hersengebieden
met elkaar communiceren. Dit is bij iedereen anders, omdat iedereen andere neuronennetwerken heeft gevormd
gedurende verschillende situaties. De inhoud is dus een product van al deze netwerken. Ik snap niet zo goed
welke rol de metafysica hierin zou moeten vervullen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.