Maar in ieder geval, als je vindt dat het niet meer OK klinkt, koop dan de cd niet meer of koop u betere/aangepaste apparatuur, maar om daar nu een petitie tegen te beginnen
, ....
Met betere aangepaste apparatuur is er nog steeds geen denken aan om muziek die te sterk gecomprimeerd is om deze luider te maken om deze goed te krijgen.
Zelfs TOP master engineers met apparatuur voor een tegenwaarde van een een behoorlijke woning zitten haast zo vast als een muur om een matig goed product af te leveren wanneer de mixes die ze moeten bewerken over-gecomprimeerd zijn in functie van loudness. Je hebt gewoon muziek, het hart uit de muziek gehaald.
Ypsilon voelt, in mijn ogen, deze situatie zeer juist aan.
Juist om sound engineers hier meer inzicht in te geven is recent een plugin ontwikkeld om zicht te geven aan de sound engineer hoe hij met deze dynamiek omgaat:
http://www.dynamicrange.de/
http://www.dynamicrange.de/en/our-aim
Het doel van deze recente organisatie is zelfs labels zo ver te krijgen dat dat zij een Dynamic Range logo op al hun CD's en muziek media zetten.
1983: Een
DR 14 was normaal, 2008 een
DR 4 is normaal. Dat is een ruw verschil van 10 dB.
Een gerelateerd artikel:
The Big Squeeze
Dec 1, 2005 12:00 PM, By Sarah Jones
MASTERING ENGINEERS DEBATE MUSIC'S LOUDNESS WARS
http://mixonline.com/mag/audio_big_squeeze/
Wiki:
http://en.wikipedia.org/wiki/Loudness_war
Ik heb recent (zie voorheen) uitgebreide demonstraties meegemaakt die de invloed van deze compressie weergaven.
Ook hier heeft ypsilon 100% gelijk. Je hoeft niet te comprimeren voor uitzending via radio. De limiters of processors die radio stations gebruiken kunnen zelf zorgen voor controle van de niveaus van uitzending op een zeer professionele, kwaliteitsvolle manier, om te voldoen aan de gerelateerde normen van betrokken landen.
Peter Van Beusekom General, Manager Orban Europe GmbH, vertelde zéér duidelijk dat je elk signaal kan processen in functie van broadcasting, en zij dus géén enkele nood hebben aan voor-gecomprimeerde of luide signalen (de broadcasting apparatuur neemt zéér goede processing voor zijn rekening), maar dat een slecht over-gecomprimeerd signaal NIET kan verbeterd worden. Voor radio is dit dus, met de huidige stand van techniek, een compleet zinloze evolutie.
Ik heb demonstraties gehoord met en zonder de OPTIMOD (radio broadcasting processor) van Orban met diverse instellingen, gecombineerd met mastering resultaten op 0V, +3V, +6V en +9V, met en zonder deze Optimod in de weergave ketting, en dit met diverse soorten muziek (dus inderdaad ettelijke tientallen vergelijkende tests).
Betrokken radio broadcasting processor was van
http://www.orban.com/
En in de professionele wereld begint er verzet te ontstaan tegen deze huidige evolutie, waar gemasterd wordt in functie van niet onderdoen voor de rest eerder dan het respecteren van de muziek (vaak onder druk of wegens gebrek aan keuze in functie van de mix die amper enige ruimte laat voor mastering, wat op zijn beurt ook niet zelden commerciële nood of druk is).
Dit is mogelijk doordat muziek enorm veel in autos (achtergrondlawaai, alles moet passen binnen de beperkte dynamiek die een auto toelaat), ipod en MP3 gespeeld wordt, straten, tijdens andere activiteiten, enz.
Het begrip 'muziek luisteren' krijgt een andere betekenis.
Aan één zijde doen we alles om de dynamiek in de electronica te verbeteren, studios zo te bouwen dat het achtergrondgeluid in het niets verdwijnt, met super-isolaties om dynamiek te verbeteren/beschermen. We zijn trots op microfoons met een noise floor van 15 dB. Anderzijds drukken we de muziek, om commerciële redenen terug in elkaar.
Mijn idee: ypsilon krijgt mijn 100% steun hier.