Waarom zo moeilijk doen? Ik snap er echt het nut niet van!
Omdat de Belgische politici zo graag aan volksverlakkerij doen.
Ze willen enerzijds de indruk geven dat ze een geloofwaardig repressief beleid hebben maar ze zijn te laf om even konsekwent te zijn in de praktische uitvoering ervan.
Het gaat zelf zo ver dat "streng straffen" een taboe is aan het worden. Men spreekt enkel en alleen maar over de rechten van de dader, die nu eenmaal een slachtoffer is van de maatschappij, van het systeem (wij zijn dus de schuld...).
Daarom wil men meer en meer de nadruk leggen op misdaadpreventie, waar ik op zich niet tegen ben, maar door het introduceren van straathoekwerkers en andere geitenwollensokken-wereldverbeteraars ga je niet veel bereiken.
Het maakt gewoon allemaal deel uit van de nieuwe religie die men ons door de strot wil drukken. Ga je daar niet mee akkoord, dan krijg je meteen een extreem-rechts etiket opgeplakt. Daarom durven zo weinig mensen er tegen in gaan.
Ik merk dat Nederland daarentegen de laatste jaren terug (in de goeie zin) is aan het veranderen. Ik heb veel contact met Nederlanders. Men durft daar meer en meer krachtige taal spreken en de puntjes op de i zetten als het om zo'n dingen gaat. Doe zo voort noorderburen!