Bezig met laden van [MathJax]/localization/nl/MathMenu.js
wubs23
Artikelen: 0

Re: Kracht van de gedachte

Ja, dat is precies wat ik bedoel!

Interessant is echter dat veel mensen het wel doen..

Alsof het imposanter zou zijn als je niet hoefde te handelen.

Als je logisch kijkt, is het veel imposanter dat we door middel van een medium alsnog het gewenste resultaat bereiken.

Maar als er hier mensen zijn die er wel in geloven kunnen we natuurlijk een experimentje doen.. misschien hebben jullie wel gelijk?

Als puur denken van invloed is op wat je krijgt..

Ga naar een winkel en vraag elke keer (stuk of 100 keer zal wel volstaan) (in dezelfde kleren, met dezelfde toon en dezelfde blik)

wat vindt u van mij?

denk de helft van de keren aan een positief antwoord, de helft van de keren negatief antwoord (beste is om en om)

doe dan bij een even grote groep mensen hetzelfde zonder aan een verwachting over het antwoord te denken.

als de antwoorden verschillen, zou het kunnen uitmaken.

(je moet dan nog voor veel dingen corrigeren, maar dit is een eerste onderzoekje dat volgens mij nog leuk om te doen is ook)

ik verwacht dat je beide keren even vaak een positief als negatief antwoord krijgt.

Je zou het nog leuker kunnen maken door te vragen of je een euro mag hebben.

(ik voorspel dat je altijd hetzelfde antwoord krijgt: waarom? ongeacht je gedachte)
bobbyjong

Je moet wel oppassen dat je hier ''gedachtekracht'' niet als een kracht opzichzelf gaat zien. Want dat is namelijk niet waar.
rogerakkerman

door je gedachten kan je inderdaad dingen aantrekken of afstoten, maar dat gaat via handelen.

kijk maar zo: hoeveel mensen genezen van kanker (sorry voor het extreme voorbeeld) door te denken aan de kanker die verdwijnt,

en hoeveel genezen van kanker door ernaar te handelen? -> naar de dokter stappen..

@ wubs23:

Ik heb toevallig iemand mee gemaakt die genezen is van kanker bewust zonder dokter of medicatie.

Gedachtekracht heeft haar geholpen.

de wet van de aantrekkingskracht!

net als de wind, niet te zien maar je voelt het wel! :D
bobbyjong

rogerakkerman schreef:Ik heb toevallig iemand mee gemaakt die genezen is van kanker bewust zonder dokter of medicatie.

Gedachtekracht heeft haar geholpen.
Dit is anders een veel gemaakte drogredenatie. Je kunt niets wezenlijks zeggen over de oorspronkelijke factoren die geholpen zouden kunnen hebben. Net als bij katholieke heiligen. Stel je hebt kanker, en je bid naar huppelup X, en je geneest, dan zegt dat niets over de hulp van meneer X. Maar vaak genoeg wordt hiermee wel een causaliteit aan verbonden, die dus allerminst gegrond is.
wubs23

@bobbyjong: dat moet juist wel, aangezien er mensen zijn die dat aannemen. dit is een experiment om te kijken of gedachtekracht inderdaad uitmaakt. als er geen verschillen zijn, bestaat het niet. als er wel verschillen komen, KAN het bestaan. ik weet echter net zo zeker als jij dat je geen noemenswaardige verschillen zult zien.

@rogerakkerman: en heeft ze dat bereikt door alleen maar aan genezen van kanker te denken of ook door vaker naar buiten te gaan, gezonder te leven, meer plezier te maken en dergelijke?

het zou kunnen dat het gedachtekracht is, maar niet zo waarschijnlijk.

doe het experiment maar. als het gedachtekracht was, zal je dit terug moeten kunnen vinden in meetbare situaties, waar je de variabelen onder controle hebt.

(het onderzoekje van mij is natuurlijk onbetrouwbaar, maar als gedachtekracht echt werkt moet er in ieder geval een redelijk verschil optreden)
wubs23

@bobbyjong: dat moet juist wel, aangezien er mensen zijn die dat aannemen. dit is een experiment om te kijken of gedachtekracht inderdaad uitmaakt. als er geen verschillen zijn, bestaat het niet. als er wel verschillen komen, KAN het bestaan. ik weet echter net zo zeker als jij dat je geen noemenswaardige verschillen zult zien.

@rogerakkerman: en heeft ze dat bereikt door alleen maar aan genezen van kanker te denken of ook door vaker naar buiten te gaan, gezonder te leven, meer plezier te maken en dergelijke?

het zou kunnen dat het gedachtekracht is, maar niet zo waarschijnlijk.

doe het experiment maar. als het gedachtekracht was, zal je dit terug moeten kunnen vinden in meetbare situaties, waar je de variabelen onder controle hebt.

(het onderzoekje van mij is natuurlijk onbetrouwbaar, maar als gedachtekracht echt werkt moet er in ieder geval een redelijk verschil optreden)
bobbyjong

ik heb geen experiment nodig, ik hecht overigens even weinig waarde aan emperische dan wel rationele waarnemingen,daarbij volstaat een theorie noch een experiment nooit aan de echtelijke waarneming zoals het opzichzelf is. Aangezien hier gedachtenkracht bij voorbaat al te ongedefinieerd zal zijn, kun je dus ook amper een experiment uitvoeren.

Notabene: David Hume probeerde de wetten van Isaac Newton toe te passen op de mens, maar faalde hier naar eigen zeggen in.
ypsilon

ik verwacht dat je beide keren even vaak een positief als negatief antwoord krijgt.
Ik verwacht dat de winkelbediende tegen de derde keer antwoordt dat je een idioot bent omdat je hem iedere keer met zo'n vraag komt lastigvallen :P

Er zijn trouwens experimenten gebeurd, bijna altijd zonder resultaat (of met enorme methodologische fouten of zelfs fraude). Zelfde geldt voor miraculeuze genezingen trouwens. Via de zoekfunctie zou e.e.a. te vinden moeten zijn, dan moeten we geen dingen gaan overdoen.
ik heb geen experiment nodig, ik hecht overigens even weinig waarde aan emperische dan wel rationele waarnemingen,daarbij volstaat een theorie noch een experiment nooit aan de echtelijke waarneming zoals het opzichzelf is.
Tot die "echte waarneming (van het ding) zoals het op zichzelf is" kom je toch nooit. De wetenschappelijke methode (met empirie en rationale) is wel de beste die we hebben om tot een goed model te komen. Met jouw stelling blijft alleen solipsisme open.
Nederlands? :D
Tja, als ik gewoon zou zeggen: "En kom nu eens met bewijzen" is het ook niet goed... Zooo moeilijk te ontcijferen was het nu toch ook weer niet.
qrnlk
Lorentziaan

Stel een auto gaat glijden door het ijs... de chauffeur kijkt naar die grote boom en denkt "als ik daar maar niet tegen aan kom!" wat dus exact is wat er wel gebeurt want dat is waar je je op richtte, dat was je doel en om dat te bereiken hoef je amper iets te doen.

Je kun je beter richten op waar je wel heen wilt want daar waar je je op richt werk je naar toe.

Mensen die zich steeds richten op iets negatiefs werken vanzelf er naar toe dat ze dat krijgen, terwijl mensen die zich richten op positieve dingen automatisch ook daar naar toe werken. Dit heeft niets te maken met natuurwetten of iets dergelijks.

Het heeft alleen te maken met de achterlijkheid van onze hersenen: Daar waar we ons (bewust of onbewust) vaak op richten is dat waar onze hersenen goed in worden om te realiseren.

Soms is alleen onze houding al voldoende Afbeelding
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
ypsilon

Dat gaat dus over self-fullfilling prophecies, en dat is een vrij goed gedocumenteerd onderwerp (geinteresseerden kunnen ook googelen op "Pygmalion in the classroom"). Maar daar zitten wel een aantal voorwaarden en mediërende mechanismen aan vast, die zich goed laten beschrijven. Het is dus zeker niet zo dat "het universum reageert".
Assassinator

Volgens mij bedoeld Roger ook iets anders dan 'self-fullfilling prophecies'. Meer in de richting dat je met je gedachten kan bepalen wat er gebeurd, of iets in die richting. Nou vanmiddag reed ik door de vrieskou naar huis, en hoe hard ik ook dacht en wenste dat er een Ferrari aan kwam scheuren om me vervolgens thuis af te zetten, het gebeurde niet hoor :D
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
rogerakkerman

is het experimenteel bewezen dat het universum NIET kan reageren op onze gedachte?
ypsilon

is het experimenteel bewezen dat het universum NIET kan reageren op onze gedachte?
Neen. Omdat dat onmogelijk is. Zo is het ook niet bewezen dat de onzichtbare roze eenhoorn niet bestaat, dat er geen theepot rond Jupiter vliegt, etc. Ik gebruik die voorbeelden trouwens niet om je stelling belachelijk te maken, wel om aan te tonen dat je vraag ofwel oneerlijk is, ofwel is ingegeven door een gebrek aan kennis van de experimentele methode.
wubs23

Tuurlijk reageert het op onze gedachten.

Alleen via een medium: handelen.

waarbij niet handelen ook handelen is. :D

Tenslotte hoeven we niet te bewijzen dat iets niet bestaat.

Je hoeft alleen maar te bewijzen dat iets WEL bestaat.

want als het bestaat, zou je het kunnen aantonen.

Doe het experimentje nou maar en kijk wat er gebeurt.

Ik weet al dat het niet bestaat. (hoe? omdat ik altijd wel iets wil, ik zal er toch echt zelf voor moeten zorgen dat het gebeurt. ik kan wel heel hard denken dat ik een 10 wil halen, ik zal toch echt moeten leren wil het gebeuren)

wil jij nou ook te weten komen of het wel of niet bestaat, kan je het zelf onderzoeken.

het lijkt me een beetje raar dat wij met bewijzen moeten komen dat jouw theorie fout is, als je zelf niet eens kan bewijzen dat hij correct is.

Maargoed, ik wil best aantonen dat het niet bestaat, maar daarvoor moet ik wel van je weten wat je verstaat onder die kracht.

wat doet het? hoe werkt het?

dat wil zeggen: op welke manier kan ik kijken of het klopt?

als dit op geen manier kan, is het per definitie geen theorie, maar slechts een geloof.

en van geloof kan je nooit zeggen dat het niet bestaat.

verder is het voorbeeld met de boom niet goed, omdat je je daar op richt en stopt met handelen.

als je nou recht op de boom af zou gaan, je zou richten op een punt naast die boom en dan naast die boom zou belanden, dan zou het aannemelijker zijn.

Maar de enige manier om dat voor elkaar te krijgen is door middel van handelen.

Nouja, ik ben benieuwd naar wat ik voor theorie onder ogen krijg!
Richardww

Als je gelooft in iets, dat iets je lukt, dan heb je wel meer kans dat het ook echt lukt, alleen door het zelfvertrouwen.

Terug naar “Theorieontwikkeling”