Ik denk dus dat er waarschijnlijk wel voldoende fossiele brandstof is om terug naar 50% te gaan, maar dat deze waarschijnlijk niet economisch rendabel te winnen valt (bijvoorbeeld te diep onder de grond)
Verbranding van fossiele brandstoffen hoeft niet de enige oorzaak van CO
2 in de atmosfeer te zijn. Denk hierbij aan de planeet Venus.
Alleen verbranding van fossiele brandstoffen kan de [CO
2] nooit naar 50% brengen. Peak oil en peak gas staan voor de deur of is al verleden tijd (makkelijk winbare olie en gas raakt op). Peak coal is, als de ontwikkelingen doorgaan zoals ze gaan, enkele decennia verwijderd.
Inderdaad, er is nog veel olie en gas diep onder de grond of in teerzanden. En er is veel 'shale-oil' en 'shale-gas'. Het
probleem is niet alleen 'economisch rendabel' maar ook de matige produktiesnelheid(alleen shale-gas kent soms een hoge produktiepiek, echer vrij snel gevolgd door een sterk verval) en de EROEI (netto-energieopbrengst). Deze 3 factoren zorgen ervoor dat over enkele decennia de CO
2-uitstoot niet hoger zal zijn dan nu. Hoe kan de [CO
2] in de atmosfeer ooit b.v. 10x keer zo hoog worden als nu, laat staan 50% worden ?
Wel is het heel sneu dat de rijksten het meest vervuilen, zich vooral zorgen maken over hun eigen hachje, terwijl de klappen van de vervuiling in de armste gebieden op aarde vallen. Kortom bij mensen die er geen schuld aan hebben. Denk aan Bangladesh en de uitbreidende woestijngebieden in Afrika.
Ook heel veel slachtoffers door lucht-en watervervuiling in steden als Mexico-stad.
We zullen onszelf denk ik niet zozeer uitroeien, maar er zullen wel te veel slachtoffers vallen als we zo doorgaan. Ik zou de doelstelling iets hoger willen dan als diersoort overleven. We beschadigen de leefbaarheid van de planeet. Ik zou graag zien dat we proberen het zo prettig mogelijk te maken hier. We hebben inderdaad maar 1 aarde.
Ik denk dat we ons wat betreft overleving veel meer zorgen moeten maken om de gevolgen van een dalende olie- en gasproduktie, met name de invloed hiervan op de olie- en gas
exporten.