Je negeert vrolijk de tegenargumenten door te zeggen dat "zoals gezegd het geen praktisch nut heeft"... Dat heeft een vlindermes juist WEL. Zoals gezegd is een vlindermes bijna net zo stevig als een vast mes, iets wat je met een knipmes pas voor elkaar krijgt met veel duurdere technieken. Het is de perfecte integratie van een knipmes en een vast mes, je hebt de voordelen van beiden zonder de nadelen. Kun je hoog of laag springen, feit is.
Daarnaast is een vlindermes niet per definitie verboden in Nederland, pas indien het lemmet:
a. meer dan een snijkant heeft;
b. 7 cm of langer en 14 mm of smaller is;
c. 9 cm of langer is; of
d. van een stootplaat is voorzien;
Pas dan is het een categorie I wapen en inderdaad verboden. Anders is het een categorie IV wapen en mag je het voorhanden hebben (wat niet hetzelfde is als dragen). Zoals reeds herhaaldelijk genoemd in de Wwm staat.
Zeggen dat ik me "beroep op uitzonderingen" is nonsens. Ik begeef me al langer in juist dat wereldje van blanke wapens en ik ben pas ooit 1x een "foute" tegenkomen zoals jij beschrijft. Vechtsporters zijn over het algemeen juist zeer gedisciplineerd en weten heel goed waar ze mee bezig zijn. En laten dus juist hun wapens waar ze horen.