Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Eduard2
Artikelen: 0

Re: Platte aarde geloof

Bladerunner schreef: Ik denk dat je echt op een bepaalde manier in het leven moet staan wil je meedoen met deze onzin. Al die mensen die denken dat NASA ons in de maling neemt (we  zijn immers nooit op de Maan geweest etc.) hebben de feiten niet op een rij of hebben ze verdraaid zonder enig bewijs en denken helemaal niet na dat het jaren lang handhaven van een vermeend NASA complot gewoon onmogelijk is. Zo zou b.v. Rusland als ze dit ook maar een beetje vermoedde met alle beschikbare technologie proberen dit te ontmaskeren want dan heeft de USA het wel gehad in deze wereld.
Hier wil ik de Schopenhauer stelling citeren: "Elke waarheid doorloopt drie stadia. Eerst wordt ze belachelijk gemaakt. Dan wordt ze hevig bestreden. Tenslotte wordt ze vanzelfsprekend aangenomen."
Toen ik die anti-maan landing berichten voor het eerst zag moest ik ook lachen, en dacht wat hebben ze nu weer verzonnen om kijkers te trekken'. Maar toen kwamen er steeds meer serieuzere argumenten waar je binnenwerk van schrikt. We zitten hier tenslotte op 'ruimtevaart'. Als je kijkt naar 'moon cargo' op youtube.com/watch?v=hxdRtURkupc dan ben je daarna niet meer dezelfde dus let op. Ze zijn wel op de maan geweest later maar niet in 1969 met die bemanning ter verduidelijking.En daarna zijn er nog 5 sterkere bewijzen voor de liefhebbers. En dan nog de kansberekening van het geheel. B.v. bij de landing hoorde je geen chemische raketmotor die oorverdovend is, en bij het opstijgen ook geen paarse rook. En wie bediende die maan kamera op dat moment ? Eèn cruciale misser in het verhaal en het hele avontuur gaat niet door. Nog een Schopenhauer: 'Everyone takes the limits of his own vision for the limits of the world.'
Professor Puntje

Het punt of de maanlanding echt of bedrog was is op dit forum al uitgebreid besproken, en de conclusie was dat er geen reden is om daaraan te twijfelen.

Dan de citaten:

"Elke waarheid doorloopt drie stadia. Eerst wordt ze belachelijk gemaakt. Dan wordt ze hevig bestreden. Tenslotte wordt ze vanzelfsprekend aangenomen."

Wat volgt hieruit voor het platte-aarde-geloof? Niets! Immers blijkt slechts een minieme minderheid van de op het eerste gezicht vergezochte en lachwekkende claims ook bij nader onderzoek correct. Het feit dat ergens om gelachen wordt is dus <i>allerminst</i> een aanbeveling om daar ook een waarheid in te zien. Héél soms blijkt dat zo uit te pakken, maar véél vaker niet.

'Everyone takes the limits of his own vision for the limits of the world.'

In triviale zin is dat zo, immers kan men zich niet voorstellen wat men zich niet kan voorstellen. Maar voor de platte aarde schieten we daar niet veel mee op. Het zijn immers de platte-aarde-gelovigen die zich niet kunnen of willen voorstellen dat de aarde bolvormig is. De mensen die denken dat de aarde wel bolvormig is hebben daar goede redenen voor, terwijl de houtje-touwtje-onderbouwing van de platte-aarde-leer van de onbewezen of ronduit foute vooronderstellingen aan elkaar hangt. Het zijn dus juist de platte-aarde-gelovigen die hier worstelen met een beperkte visie.
Xilvo
Moderator

Eduard2 schreef: "Elke waarheid doorloopt drie stadia. Eerst wordt ze belachelijk gemaakt. Dan wordt ze hevig bestreden. Tenslotte wordt ze vanzelfsprekend aangenomen."

Wat niet betekent dat wat belachelijk gemaakt wordt of bestreden, automatisch ook 'waarheid' is.
Benm

Inderdaad, de meeste theorieën zullen blijven steken in het "belachelijke" stadium. 

Of je wilt geloven in iets of niet is natuurlijk je eigen keuze. Persoonlijk denk ik dat de aarde ruwweg bolvormig is - ergens omdat dat ik dat ooit uit redelijk betrouwbare bron heb vernomen, voornamelijk omdat ik nooit iets waargenomen heb dat in strijd is met dat idee. 

Zou het kunnen dat ik altijd ben voorgelogen en het toch anders zit? Misschien wel, een platte aarde maak je me niet snel wijs, maar bijvoorbeeld het idee dat de planeet  'ovaler' is dan algemeen aangenomen vind ik niet heel absurd - ik denk niet dat ik het zou merken als dat het geval was en een of ander complot me die waarheid weerhield... al zou ik me wel afvragen waarom iemand dat zou doen. 
Victory through technology
Eduard2

klazon schreef: Het simpele feit dat de zon op hetzelfde moment  in Nederland veel lager staat dan bij de evenaar zou toch een aanwijzing moeten zijn dat de aarde niet plat is. Of hebben de flatearthers daar ook een verklaring voor?
"Het is aan ons om iedereen in minder dan vijf regels te overtuigen dat de wereld plat is."
Kijk Klazon scoort hier. Recht in het doel. Nog meer van dit soort argumenten ? Het dient wel op flat-earth niveau te zijn.
Professor Puntje

Eduard2 schreef: "Het is aan ons om iedereen in minder dan vijf regels te overtuigen dat de wereld plat is."
Kijk Klazon scoort hier. Recht in het doel. Nog meer van dit soort argumenten ? Het dient wel op flat-earth niveau te zijn.

Geen idee wat je daarmee bedoelt. :?

Het zou wel aardig zijn als je antwoordt op de kritiek op je vorige berichtje in plaats van de discussie op een dwaalspoor te brengen.
megabon

Dit doet me denken aan de gekte rond de mayakalender en het einde van de wereld. De dag erna stond iedereen met zijn beide voetjes weer op de grond.

Zo een "shock effect" zou je moeten hebben met de platte aarde denkers.
one day you will know
megabon

Wel heb ik me ooit laten vertellen dat ons Universum een 2 dimensionaal Universum is. En zoals een hologram ons het beeld geeft van 3 dimensies.
one day you will know
Benm

"Het is aan ons om iedereen in minder dan vijf regels te overtuigen dat de wereld plat is."

Tja, met platte aarde nivo verklaring kun je natuurlijk heel ver komen:

De zon is veel kleiner dat algemeen wordt aangenomen en staat veel dichterbij. Als de zon recht boven de evenaar staat dan zie je hem vanuit alle andere posities op een platte aarde onder een hoek, en lager aan de hemel naarmate je verder van de evenaar komt... min of meer exact wat je observeert tijdens een equinox, en deels wat je verwacht als je buiten de keerkringen woont (dat geldt voor heel europa, de vs, en half australie). 

Probleem met deze verklaring is dat het -niet- verklaart waarom het nacht of dag wordt, of waarom je ook op de evenaar de zon kunt zien ondergaan, maar daar heeft men vast een ander foefje voor :D
ArcherBarry
Moderator

Benm schreef: Probleem met deze verklaring is dat het -niet- verklaart waarom het nacht of dag wordt, of waarom je ook op de evenaar de zon kunt zien ondergaan, maar daar heeft men vast een ander foefje voor :D

De zon gaat 's nachts zeker uit en wordt in de ochtend weer opgestart :P

5 regels om iedereen te overtuigen dat de aarde plat is... succes, maar bij mij zal je dat niet lukken.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates
Professor Puntje

Hier is de "verklaring":

Rhiannon
Moderator
Social:

Tuurlijk! En hoe verklaren ze de aantrekkingskracht van zon, maan enz.?
Contra principia negantem disputari non potest.
Professor Puntje

Rhiannon schreef: Tuurlijk! En hoe verklaren ze de aantrekkingskracht van zon, maan enz.?

Even advocaat van de duivel: er bestaat geen universele gravitatie. De platte aarde beweegt als bekend versneld omhoog waardoor het lijkt alsof we door de aarde worden aangetrokken. Voor de hemellichamen gelden uiteraard - zoals Aristoteles duizenden jaren geleden al heel goed wist - heel andere wetten.

PS  Wel een goed punt is de vraag waarom de zon en maan met de aarde mee omhoog versnellen. Ons wetenschappelijk bureau hoopt binnenkort ook daarvoor met een stuitende sluitende uitleg te komen.
Benm

Maar dat verklaart nog steeds niet waarom het nacht wordt. Dat hele 'vanishing point' is niet erg plausibel - iets dat behoorlijk ver weg is kun je prima zien, zolang er geen obstructies tussen zitten: neem bijvoorbeeld een vliegtuig 30 km verderop op 10 km hoogte. Als de lampen jouw kant op schijnen zie je ze snachts, en overdag ook nog wel eens een reflectie en/of contrails. Een vliegtuig dat 30 km verderop op de grond staat kun je niet zien (fata morganas daargelaten), ook al sta je op een spiegelgladde zoutvlakte. De afstand is nagenoeg gelijk (en iets kleiner op de grond), dus daar ligt het echt niet aan. 

Het idee dat de zon heel klein is, een soort spiraalbaan boven de aarde maakt, en bovendien vlakbij de aarde staat, is natuurlijk ook absurd. Ik denk dat directe observaties waarbij je met eenvoudige geometrie aantoont dat de aarde niet plat kan zijn 'sterker' zijn als bewijs omdat iedereen dat zelf kan uitproberen. 
Professor Puntje

Benm schreef:Het idee dat de zon heel klein is, een soort spiraalbaan boven de aarde maakt, en bovendien vlakbij de aarde staat, is natuurlijk ook absurd. Ik denk dat directe observaties waarbij je met eenvoudige geometrie aantoont dat de aarde niet plat kan zijn 'sterker' zijn als bewijs omdat iedereen dat zelf kan uitproberen.

In principe moet het vrij eenvoudig zijn uit te rekenen hoe het met de stand en lichtintensiteit van de zon voor verschillende punten op aarde gesteld zou zijn als het platte-aarde-model correct was. Maar er is nog een ander probleem dat hier doorheen fietst. Omdat het bolvormige aardoppervlak in het platte-aarde-model "platgelagen" is, kloppen de afstanden tussen punten op dat oppervlak ook niet meer. Om dat recht te breien zul je vermoedelijk een soort van plataarderse relativiteitstheorie moeten introduceren, waardoor meetlatten afhankelijk van hun plaats op de platte aarde groter of kleiner worden. Dat verklaart dan weer waarom de platte aarde bij meting bolvormig lijkt.

Terug naar “Sterrenkunde en Ruimtevaart”