jkien schreef: ↑wo 20 okt 2021, 00:26
Dan zou ik liever een "bijna-foton" maken door een materiedeeltje met aanvankelijk rustmassa m
0 te versnellen tot bijna de lichtsnelheid, zonder dat dat oneindig veel energie kost.
even voortbordurend hierop ga ik hieronder limiet situaties nabootsen:
neem 2 deeltjes met zelfde massa die parallel aan elkaar meereizen en die je toen ze nog heel ver weg waren hebt versneld door er vrijwel oneindig veel (maar evenveel) energie in te stoppen. en dan komen ze bij jou langs en neem je snel een foto met een vrijwel massaloze camera die op het eerst deeltje gemonteerd zit met een oneindig korte belichtingstijd en 1 nanoseconde later nog een foto. Dan zie je dus het 2e deeltje stilstaan op basis van die 2 foto's.
Nu versnel je 1 van de 2 deeltjes op het moment dat ze jouw passeren door er nogmaals vrijwel oneindig veel energie in te stoppen in een vrijwel oneindig korte tijd. En dan maak je 1ns en 2 ns later weer 2 foto's vanaf het deeltje met camera erop en dan zie je het 2e deeltje zich met bijna c verwijderen. maar vanaf jouw stilstaande positie zie je 2 deeltjes met snelheid c voorbij komen, dus tov elkaar lijken ze stil te staan.
dat proces kun je in het limietgeval bekijken door alle massa naar 0 te laten gaan en dan hou je denk ik de situatie over van 2 parallelle lichtstralen die onderling tov elkaar stil lijken te staan, maar met een meereizende camera vanaf een van beide lichtstralen gaat de andere lichtstraal nog steeds met snelheid c.