Waar precies in jou wordt de wil veroorzaakt? In het brein? Dat is toch gewoon chemie en neurologie? Buiten je brein? Hoe krijg je dat voor elkaar?317070 schreef:Dat is precies waar ik het over had, dit is geen rigoreus bewijs, hoogstens een gebrek aan ideeën waar vrije wil dan wel vandaan zou komen. Je slaat namelijk deze over:
1. d. Je wil is veroorzaakt door jou
En dit zou dan vallen onder vrije wil. (Al geef ik toe dat ik dit ook fuzzy vind )
Het blijven verwijzen naar zaken die nog niet bekend zijn, en het verschuiven ervan als er op dat onderdeel weer extra kennis is verworven, is alleen redelijk als je een enorm goede reden hebt om aan te nemen dat je aanname juist is. Je mag heel kritisch kijken naar argumenten die de vrije wil bestrijden, maar kijk dan ook kritisch naar je aanname dat vrije wil wel bestaat. Daar zijn namelijk nog veel minder argumenten voor.
Is het zo dat als 99,99% van het universum is beschreven, je nog vast zou houden aan je eerste aanname, namelijk dat vrije wil bestaat en dat dan wel in die 0,01% moet zitten. Bij het bestaan van God noemen ze dat "the God of the gaps", bij vrije wil kun je het bijv. "the free will of the gaps" noemen. Descartes deed dit ook door de functie van de koppeling tussen de ziel en het lichaam aan de pijnappelklier toe te wijzen, klopt echter geen hout van. Het proberen van het ondersteunen van je visie door te verwijzen naar de zaken die men nog niet weet, is je op zeer glad ijs begeven.
Dus veroorzaakt door een eerder moment in je leven en dus een resultaat van een proces en niet vrij.Anderzijds: die oneindige loop hoeft geen inconsistentie in te houden. Het hoeft hier niet neer te komen op een descente infinie, maar kan bijvoorbeeld convergeren naar een eerder moment in je leven.
Omdat het dan niet meer vrij is, maar zich laat beinvloeden door natuurwetten.Waarom kan 'vrije wil' niet gewoon een electrochemisch proces zijn, net zoals bijvoorbeeld 'irritatie'?
Je gelooft het niet, maar dat is op basis van je gevoel en je intuitie, niet op redenen gegrond. Voor zover ik weet wijst alles in de biologie erop dat de leven mechanisch is. Lees maar eens wat over onderzoeken van het brein of andere organen zoals de lever of de nieren, die werken allemaal met een ingewikkelde mechaniek. Zijn er ook redenen te geven voor het idee dat een mens geen mechanisme is?Zelf prefereer ik de vrije wil, ookal blijf ik erbij dat je je nergens aan vast moet klampen (wat ik in zekere zin dus toch een beetje doe). Voor mij is het dan ook fijn om te horen dat om subatomair niveau determinisme niet bestaat (waarschijnlijk?). En dit zou dan toch een bewijs kunnen zijn voor het bestaan van de vrije wil. Ik geloof namelijk niet dat de mens alleen maar een machanisme is.
Je ben altijd welkom om vragen te stellen!michielbong schreef:Volgend jaar moet ik mijn profielwerkstuk gaan maken, en als onderwerp wou ik inderdaad de chaostheorie nemen.
Leek me erg interessant. Misschien dat ik tegen die tijd bij jullie aan de deur mag kloppen voor wat kennis?
Het antwoord van gelovigen is dan ook geen antwoord, want ze kunnen eigenlijk niet vertellen hoe het zit, ze geloven dat het kan, maar weten niet hoe. Prima, maar aangezien geloof al ter discussie staat, staat het antwoord ook meteen ter discussie en is het geen antwoord voor een buitenstaander en dus geen antwoord voor uberhaupt iemand. Een gelovige behoeft geen echt antwoord, alleen verzekering en versterking van het geloof.Ja en neen. Voor Gelovigen bestaat hier inderdaad een antwoord op, maar dit antwoord is wetenchappelijk niet verantwoord.
Exact. Er zijn wel gangbare definities en die gebruiken we hier ook: vrije wil is een wil die helemaal vrij is om wat dan ook te willen en daarbij door niets geforceerd wordt.Zolang je niet precies kan omschrijven wat je precies bedoelt met 'vrije wil' bestaat vrije wil niet en is het zinloos om te gaan zoeken waaruit het bestaat...
Btw. het evolutieverhaal van de wil van je is erg interessant en zou best wel eens dicht bij de waarheid kunnen zitten. Maar die discussie is een beetje te groot voor hier.