Puzzel Puzzels
Basbos
Artikelen: 0

Re: Logisch redeneren vs god

Vele mensen zien religie als heilzaam: het oude en het nieuwe testament, de koran en vele oude geschriften staan vol van wijze lessen die het sociale leven op aarde in goede banen willen en kunnen leiden....Maar vele mensen zien religie niet als heilzaam: zij verwijzen naar het bloedvergieten vandaag en in de loop van de geschiedenis. ... Beide groepen hebben volgens mij gelijk
En daarom was ik zo bijzonder teleurgesteld dat u, na uw eerdere opmerkingen over b.v. Gabriël, opeens Klintersaas ging bijvallen die klip en klaar stelt dat van religie alleen te leren valt hoe het niet moet.

Iets anders: u spreekt van twee groepen, alsof men óf de ene óf de andere visie op religie zou moeten huldigen. Niets is echter minder waar, zoals u ook zelf al zegt. Men kan simpel constateren dat beide visies iets over de realiteit zeggen. Geloof kan het allerbeste en het allerslechtste in de mens naar boven halen. Atheïsten hoeven zich niet te verantwoorden voor de wandaden van Stalin en theïsten niet voor die van Bin Laden.

ads

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. Usb & 8-Pin Converters - Geheugenkaartlezer Micro SD - Zwart

Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. Usb & 8-Pin Converters - Geheugenkaartlezer Micro SD - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS3750i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Canon PIXMA TS3750i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

Bekijk product

Gabri

Deze uitspraak verontrust me toch wel wat. Ik denk van mezelf dat ik een (niet militante) atheïst ben,..
Ken u zelf...
ik heb een diepe waardering voor de mening van Gabriël: hij heeft zonder twijfel veel meer kennis van de bijbel en van de bijhorende geschiedenis dan ik, en daarom ben ik ervan overtuigd dat hij ook naar de letter van de bijbel zal handelen. Net zo goed heb ik respect voor alle gelovige Christenen en Moslims en Getuigen van Jehovah. Van hen heb ik niets te vrezen...
O.K. Maar ik ben maar een bescheiden 'kapelaan'.
Mensen (zoals ik) die zich atheïst noemen, hebben óók nagedacht over geloof en religie.
Ik heb soms het idee dat ze méér bezig houden met religie en geloof dan gelovigen...
Basbos, ik wil graag van jou vernemen of ik nu ook tot de militante groep behoor, welke definitie je daarvoor hanteert, en in welke zin deze (militante) atheïsten daadwerkelijk een bedreiging vormen. Ik kan me er namelijk weinig bij voorstellen.
Ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik even reageer.

Prospector. Je geeft toe dat je in grote lijnen eens bent met Klintersaas.

Over Klintersaas kan ik wél concluderen dat hij het wel eens is met de opvattingen van Dawkins, Hitchens en consorten.

Kun jij het óók vinden in hún stantpunten over religie en geloof ?? Belangrijk voor een antwoord op jouw vraag.

Gabriël

P.S. Ik heb bewust de vraag van Klintersaas óf ik Dawkins...enz. heb gelezen vermeden, om hier niet wéér de zoveelste 'topic' daarover te maken. En dus keer op keer in herhaling te vallen.

Ik heb boeken van dawkins gelezen, genoeg om te weten wat zijn opvattingen zijn over religie.

Mijn mening daarover heb ik al gegeven in een andere topic.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Antone christian

Deze aarde heeft veel wijze mensen grootgebracht. Maar dat waren mensen met een heldere kijk. Het is verstandig naar hun te luisteren. Het is dwaas hun leer over te nemen. Niemand lijdt hetzelfde leven, en daarom is het met beste wat men kan doen, het overdenken van de mening van een ander.

Jesus had veel dingen die de wereld een veilige plaats hebben gemaakt. Ook Mohammed zijn leer heeft de gelederen in het gebied aldaar weten te bedaren. Hindoeisme heeft Indërs een rede gegeven om voor te leven. Voortplanting is daar zo cliché. Maar de bevolking wijs maken dat een jesus of een mohammed de absolute waarheid heeft geleefd en vervolgens iets totaal liefdeloos zoals een hel eraan vastkoppelen. Ik vind dat niet eerlijk.

Theologie bestudeerd de achtergronden, maar een theoloog zal niet ontkennen dat een ieder rake punten raakt in z'n regilie. Iedereen die een bepaalde stroming volgt, doet dat om er beter van te worden. En al deze mensen zijn oprecht. Dat wil niet zeggen dat de grondlegger van de stroming net zo oprecht was. Hoe oprecht van de oprichter van de Scientology beweging? Ja, hij was eerlijk en zei dat het geld kost. Dat was zijn oprechtheid. En de leer is inderdaad van een niveau waarop Sterke Indiviuen kunnen bouwen. Mits ze met beide benen aan de grond blijven staan. Maar er is zoveel hekserij in verweven dat de onbeschermde nieuweling geen schijn van kans maakt. Dat het een gevaarlijke stroming is is ruim bekent. Sai Babah, die gast met dat Afrokapsel. Je moet toegeven dat dat weinig te maken heeft met verlichting. Toch ervaren de meeste in het begin dat wel. Omdat zij openstaan.

Christendom komt nu eenmaal voort vanuit de RRK. De christen van vandaag willen vaak niets met die RRK te maken hebben, maar geloven die jesus die 500 geleden door die kerk geintroduceerd werd. En zolang zo'n gristen niet iemand anders op de vingers tikt alszijnde een zondaar mogen ze van mij blijven. Maar dat doen ze wel. Tot in het wedboek van strafrechten toe. Zonder de christelijke achtergrond van het westen hadden we gewoon heel andere normen en waardes. Extremistische moslims zouden gewoonweg geen beloning krijgen van allah na het opblazen. En geen maagden, geen boemboem
prospector

Wow, het ziet er naar uit dat ik een beetje bezig ben om deze discussie naar mij toe te trekken. En ik ben al zo'n verlegen persoontje...

@ 1207: geen weegschaaloefening en @ Basbos: ik spreek van 2 groepen: inderdaad het woordje groep heb ik wat onhandig gekozen. Maar dat wordt toch weer goedgemaakt door mijn stelling dat iedereen gelijk heeft en dat de waarheid niet bestaat? Het was zeker niet mijn bedoeling om te weegschalen of alles in groepen op te delen. Hopelijk willen jullie mijn onhandige woordkeuze nog vergeven?

@ Basbos: dat ik Klintersaas opeens ging bijvallen? Inderdaad ook weeral fout van mij: ik heb immers niet álle bijdragen van Klintersaas op dit forum gelezen en misschien heb ik dan wel te snel partij getrokken. 'k Zal me voortaan beter bezinnen voor ik wat schrijf.

@ Antone christian: het is volgens mij ook verstandig om naar mensen te luisteren, en dwaas om hun leer over te nemen. En zo kom ik dan naadloos aan bij:

@ Gabriël:

- ik heb geen letter gelezen in de boeken van Dawkins, Hitchens & Company.

- ik ben er inderdaad van overtuigd dat ik veel meer bezig ben met religie en geloof dan de meeste kerkgangers in mijn parochie.

- ik geloof niet in het scheppingsverhaal.

- ik geloof dat religie in het verleden en tot op vandaag grote drama's en bloedbaden heeft aangericht.

- ik geloof tegelijk dat vele gelovigen hun levensgeluk aan religie te danken hebben.

- ik vind het een eer dat u op mijn bijdragen reageert.

Spijtig genoeg (of misschien maar gelukkig voor mij) heb ik deze dagen weinig tijd om veel meer te schrijven :D
ypsilon

Vreemd, meestal probeert men uit alle macht te ontkennen dat het christendom invloed heeft gehad op onze rechtspraak, die in dat geval dan als goed aanzien wordt.

Trouwens, aanslagen door moslims zijn niet door religie alleen ingegeven. Ze zijn het gevolg van een conflict dat met religieuze motieven vermengt is, en waardoor religie daar een slechte invloed heeft op het verdere verloop van het conflict. Ik kan je het derde seizoen van Battlestar Galactica (de re-imagined series natuurlijk) aanraden, dat doet je hier vast wel over nadenken.
prospector

U bent Belg? Gisteren is er nog een landgenote van u overleden.
Op deze bijdrage ben ik zeker ook nog een antwoord verschuldigd. 'k Krijg het alleen niet goed geformuleerd. Hier toch snel even een poging:

Ik geloof niet zo in bekende en beroemde personen. Want deze mensen hebben op één of andere manier toch de media weten te bespelen en daar veel tijd in gestoken. Ik heb meer respect voor de gewone mensen die zichzelf weten te verbergen en constant bezig zijn met hun medemensen. Mensen die in stilte voor hun buren zorgen, voor hun ouders, hun kinderen, hun huisdieren, voor de natuur. Alleen wie zich in de kijker weet te werken, haalt ook de bekendheid. En zo plaats ik Moeder Teresa op dezelfde lijn als Zuster Emmanuelle, als Jezus Christus, als zovele bekende schrijvers, architecten, filosofen, politiekers, royalty-watchers, acteurs, journalisten enz...
Antone christian

Prospector, bent U belg? Wees trots erop, dat mag. Is dat niet het geval, tja, jammer, aardige lui.

Maar ik denk zelf dat bijvoorbeeld een Moeder Teresa in de schijnwerpers werd gezet, en dat jesus behoorlijk is opgeblazen door de samenstellers van het boek bijbel. Het zijn altijd die andere die er zo'n hijbel over moeten maken. Wie wil nou geen aandacht? Vooral als je in jou ogen iets goeds doet? Het zijn al die docterines die zoiets moois als religie verpesten. Het had een zo leuk hulpmiddeltje geweest kunnen zijn. De burger vaart er vaak nog wel bij, maar in het grote geheel is het altijd weer de plank misslaan wat ze doen. Daarmee zeg ik dat het beter is logisch na te denken dan een filosofie van iemand te copieeren. Wat moet een Kees nu met een koran en waarom zou Achmed een vriend hebben in de jood jesus? Oorspronkelijk waren de verschillende stromingen een uitkomst voor de manier van leven in de regio. In Egypte was het vereren van de goden nuttig. Het leverde graan op voor het volk in tijden van droogte. Offers werden opgeslagen en later herverdeeld onder het volk. De pyramide, een symbool voor het hiernamaals, deed zijn functie goed. Het verschafte werk dat werd uitbetaald kon worden in o.a. graan.

In ouwe tijden bood de kerk een schuilplaats. Het was een stevig gebouw en anders dan de meeste woningen bestendigd tegen een hoop onguur weer. Maar religie vermende zich met geaccepteerde leefregels en liet het individu in de kou staan. De was zondig en daarmee belast met een schuldgevoel van heb ik jou daar. Houdt dat een paar generaties vol en geen mens weet meer dan het ook anders kon. Nu zitten we opgescheept met een wereld waar de helft denkt dat er meer is tussen hemel en aarde. Iedereen praat er immers over, en een andere helft die er niets van moet weten en daarmee in conflict komt met die andere helft.
Helly1975

De hele discussie tot nu toe, bevestigd mijn vermoeden waar de stelling: “bestaat God niet omdat we logisch kunnen denken” heen zou gaan. Bijbel interpretaties, godsdienst misbruik etc. etc.

Het bevestigd tevens mijn stellige overtuiging dat God of Bron ook niet logisch is te verklaren c.q. te bewijzen. Onze realiteit (onze wereld om ons heen) wordt bepaald door de 5 zintuigen die we ter beschikking hebben (voelen, zien, horen, ruiken, proeven). Dat wat we waarnemen buiten onszelf kan alleen door ons worden verwerkt als realiteit, door deze 5 zintuigen. Dat is onze realiteit, maar is dat ook de hele realiteit?. Ik bedoel als we één zintuig meer zouden hebben hoe zou de realiteit er dan uitzien?. Biedt de realiteit meer dan we kunnen waarnemen?.

Onze zintuigen hebben er voor gezorgd dat we de wereld om ons heen kunnen verklaren middels natuurwetten. De fysieke wereld bestaande uit materie en de bijbehorende natuurkundige wetten, dat beschouwen wij als logisch. God bestaat niet in de fysieke wereld anders hadden we hem al lang gevonden, hij zou immers uit materie moeten bestaan.

Maar dat is nog geen bewijs dat God niet zou kunnen bestaan. Zoals ik al eerder schreef is ons bewustzijn niet fysiek lokaliseerbaar. Sterker nog we kunnen niet eens zeggen dat het in ons lichaam bestaat of buiten ons. Maar besta ik, of de rest van de forumgebruikers hierdoor niet?. Waar komt een idee, inspiratie, gevoel van geluk of verdriet vandaan?. Allemaal niet fysiek lokaliseerbaar, niet materie en niet logisch verklaarbaar. Toch ervaart een ieder van ons deze gevoelens.

Als God zichzelf aan de mens zou willen tonen. En morgen in zijn volle glorie en almachtigheid zich op de Dam zal tonen. Dan zou een ieder van ons zich op zijn knieën laten vallen en hem aanbidden. Maar dan is er geen sprake meer van een vrije wil waarmee Hij / Het ons heeft gecreëerd. We zouden slaven zijn en leven naar zo als hij zou willen c.q. opleggen. Als God bestaat dan is dat schijnbaar niet zijn bedoeling. De wereldgeschiedenis bestaat uit zoveel ellende, wat de mensheid elkaar heeft aangedaan dat hij allang had “ingegrepen”.

Vanaf onze geboorte is ons lichaam gedoemd te sterven. De periode hiertussen is de factor tijd. Als God bestaat wil Hij, lijkt me dat we iets met deze tijd doen. Wat we doen is onze vrije wil. Ons hele leven bestaat uit kortstondige verlangens. We hebben b.v. het verlangen naar een nieuwe PC. Als we deze daadwerkelijk kopen is het een gelukkig gevoel, wat naar verloop van tijd weer wegebt. Dan zijn er weer ander sterkere verlangens etc. etc. Maar de mens in zijn diepste zoekt niet naar kortstondige verlangens. We zoeken niet tijdelijk geluk of liefde. We zoeken geluk of liefde dat ons hele leven blijft.

De hele dag worden we gebombardeerd met wat “the world throws at us”. Files, onrecht en onbeschoft behandeld worden etc. etc.. Op deze zaken reageren we met ons ego en deze bepaald hoe we ons voelen. Ook de reacties in dit forum op elkaar worden bepaald door ons ego in de trant van: “ik heb meer gelijk dan jij”, “je snapt het niet”. We leveren elke dag strijd met ons ego. De situaties in de wereld buitenons, bepaald de innerlijke gevoelens die je voelt, de gehele dag. Je kan een fantastisch gevoel hebben als je wakker wordt, tot je de file in rijdt en gefrustreerd raakt. Onze ego’s beletten het onze diepste verlangens (gemoedsrust, liefde en geluk, vrede etc.) blijvend in ons te ervaren. Alle problemen in de wereld zijn de oorzaak van de ego. De ego wordt in de Kabbalah ook wel satan genoemd. Als we ons ego kunnen temperen of helemaal kunnen uitschakelen. Dan denk ik dat daar God is te vinden, in onszelf. "Heb u naaste lief", en dat is niet moeilijk als de ego geen rol speelt.
prospector

Je spreekt wijze woorden Helly1975. Maar toch nog even een bedenking:
Onze realiteit (onze wereld om ons heen) wordt bepaald door de 5 zintuigen die we ter beschikking hebben (voelen, zien, horen, ruiken, proeven). Dat wat we waarnemen buiten onszelf kan alleen door ons worden verwerkt als realiteit, door deze 5 zintuigen. Dat is onze realiteit, maar is dat ook de hele realiteit?. Ik bedoel als we één zintuig meer zouden hebben hoe zou de realiteit er dan uitzien
Mijn kinderen hebben 1, en bijna 2 van de belangrijkste zintuigen minder (horen en zien), en voor hen ziet de realiteit er in elk geval hetzelfde uit hoor.
Gabri

prospector schreef:@ Gabriël:

- ik heb geen letter gelezen in de boeken van Dawkins, Hitchens & Company.
Helemaal niet erg. Je mist niks.
- ik ben er inderdaad van overtuigd dat ik veel meer bezig ben met religie en geloof dan de meeste kerkgangers in mijn parochie.
Hoe komt dat ?
- ik geloof niet in het scheppingsverhaal.
Ik wel. Het is een schitterende joodse geloofsbelijdenis, wat eigenlijk een bevrijdingsverhaal is, net zoals andere verhalen. Ook de verhalen in het N.T.

De kernvraag voor het lezen van dit boek(en andere bijbelboeken)luidt: "Hoe leest gij ?"
- ik geloof dat religie in het verleden en tot op vandaag grote drama's en bloedbaden heeft aangericht.
Het laat eerder zien dat er (waar F.Nietschze al op wees) iets aan de hand lijkt te zijn met de menselijke natuur dat ook ervoor zorgt dat geloofssystemen inspiratiebronnen kunnen worden voor zowel intens goede als intens verdorven daden(Zoals Basbos ook zei). Dat geldt voor alle gebieden van menselijke activiteiten, zoals ook de wetenschap, ge(mis)bruikt kan worden voor goed en kwaad. Zowel het (officiële) Christendom (maar ook andere religies)als het atheïsme moeten verantwoording afleggen van hun misbruik van religie/atheïsme en wandaden tegen de menselijkheid.
- ik geloof tegelijk dat vele gelovigen hun levensgeluk aan religie te danken hebben.
Dat geloof ik zeker. Maar ik denk persoonlijk dat het echte levensgeluk ligt in de 'zorg voor de ander, je naaste, je medemens').

Ik ben van jongs af aan door mijn ouders gelovig/kerkelijk opgevoed. Daar denk ik met dankbaarheid en plezier aan terug. Maar mijn Christelijk godsbeeld is wél in de loop der tijd veranderd.

Gabriël
Gabri

Ik schreef:
Gabriël schreef:Jij ziet alleen maar tegenstrijdigheden en contradicties. Jij geeft zelf toe dat je de bijbel niet zo goed kent.

Daarom zie je overal tegenstrijdigheden en contradicties. Als je nu eens wat verder zou kijken en er meer een studie van zou maken en proberen na te gaan wat de bijbelschrijvers nou bedoelden, dat zou je op weg helpen.

Het heeft weinig zin om met iemand over teksten te discussiëren die daarmee niet vertrouwd is.

Je zou je eens bezig kunnen houden met Schriftkritiek, want dat doe jij namelijk niet.

Schriftkritiek is een onderzoek naar de innerlijke samenhang en consistentie van de Heilige Schrift.

Want wanneer jij de Schrift leest, dan verwerp jij enkel bij voorbaat al wat er staat, of tegengesteld (wat creationisten vaak doen) blindelings bewijzen... Dus jouw omgang/lezen van de Schrift is geen Schriftkritiek, maar een zelfreflectie van een eigen mening en overtuiging.

Bij Schriftkritiek is het maken van onderscheid in een oorspronkelijke betekenis van het Griekse woord kritein
Klintersaas schreef:
Wat als er nu gewoonweg enkel tegenstrijdigheden en contradicties (tautologie) zijn (en die zijn er - als je letterlijk leest en interpreteert - wat ik in deze topic dus niet meer zal doen, omdat jullie het gelukkig met me eens zijn dat zo'n letterlijke interpretatie op niets slaat)?
Kijk eens wat je nu schrijft: "Dat wij (Basbos en ik neem ik aan) gelukkig met jouw eens zijn.."

Sorry, maar wij (ik kan niet voor Basbos spreken, maar ik neem aan dat hij het met mij eens is)) waren van begin af aan dat je bijbelteksten nooit letterlijk moet interpreteren als "voor waar gebeurd"; de Bijbel is geen geschiedenisboekje, wél verhalende geloofsgetuigenissen. Jij bleef hameren en zeuren op de letterlijke interpretatie, als zijnde 'waar gebeurd', wil er iets van waar zijn. Dan krijg je de zogenaamde 'tegenstrijdigheden'. Maar je vergeet ondertussen dat diverse verhalen, verschillende bronnen hebben(Basbos wees daar al op). Bovendien komen verschillende godsbeelden in de voor. Ook m.b.t. het N.T. bestaat een groot misverstand al zouden de Evangelisten elkaar voortdurend tegenspreken.

Een kolossale vergissing; het gaat hier om een eigen visie van de Evangelisten op de figuur Jezus van Nazareth.

De evangeliën zijn joodse verhalen, waarbij elke evangelist een andere kijk op Jezus hebben, als de messias.

Heel gewoon in de joodse traditie.

Je zou ook notie kunnen nemen van de site van Peter van 't Riet.
Stel dat ik me er daadwerkelijk in verdiep en dat ik vervolgens nog steeds tot de conclusie kom dat de Bijbel zichzelf tegenspreekt. Wat dan?
Dat heeft allemaal te maken met; "Hoe leest gij", d.w.z., de context, de joodse achtergrond van de verhalen, stijl, vertalingen...enz....
Ik kan wel dieper en dieper blijven graven, maar enkel als ik jouw interpretatie volg heb ik het correct. Je gaat er op voorhand vanuit dat jouw interpretatie de correcte is en, zoals ik al tig keer heb gezegd, er bestaat geen enkel criterium waarmee te bepalen valt welke interpretatie correct is.
Ik heb in een erdere posting duidelijk gemaakt dat diverse interpretaties mogelijk zijn, maar wél binnen het joodse referentiekader bijv...en zie hierboven.
Je zou je eens bezig kunnen houden met het lezen van Dawkins, Dennett en Harris, want dat doe jij namelijk niet (je ontweek mijn vraag de vorige keer, dus ik neem aan dat je ze niet hebt gelezen). Het is correct dat hun werk niet in deze topic besproken dient te worden, maar ze brengen ook argumenten aan i.v.m. het interpreteren van de Bijbel en andere 'heilige' boeken.
Heb ik gedaan. Niet alles natuurlijk. Maar genoeg om een oordeel over uit te kunnen spreken.

Wil je écht weten wat ik ervan vind ??
Nu wordt het interessant. Wie zegt dat we dit moeten interpreteren zoals jij aangeeft? Zou dit niet symbolisch bedoeld kunnen zijn? Staat er in de oorspronkelijke tekst überhaupt wel 'goden' of is dit een slechte vertaling?
In de taal van de bijbel staat er gewoon 'goden', het meervoud van God.
Kijk, wanneer ik uit de Bijbel citeer om een standpunt duidelijk te maken, is mijn interpretatie verkeerd, is het citaat uit zijn verband gerukt of begrijp ik het niet goed. Als jíj uit de Bijbel citeert, dan is dat uiteraard volkomen terecht, want als echte Bijbelkenner weet jij welke passages wel en niet waar zijn, welke letterlijk en welke symbolisch geïnterpreteerd dienen te worden, enz...
Om o.m. de redenen die ik al genoemd heb. Misschien heb je daar overheen gelezen.

Maar jij loopt steeds het verhaal uit. Je neemt een wantrouwende, achterdochtige, bevooroordelende houding aan t.o.v.

de bijbelse verhalen. Tja, wat wil je...als je schijnbaar kritiekloos en klakkeloos de zogenaamde 'argumenten' van Dawkins en consorten aanneemt. Niet echt een betrouwbare objectieve houding. Met zo'n houding vruchtbaar de bijbel lezen. Vergeet het maar....
Als je een argument wilt aanbrengen voor het bestaan van God, citeer dan vooral niet uit de Bijbel, want dat is juist de ter discussie staande bron.
Daar heb je het weer. Dat doe ik ook niet.

Ik wil geen bewijs leveren voor het bestaan van God. Dat heb ik ook niet nodig.

Dat kan ik zelfs missen als gelovige. Zelfs geen behoefte aan.

Wat verwacht jij eigenlijk van een gelovige; eerst bewijzen dat God bestaat en dan pas geloven ??

Wat een kromme atheïstische redenatie. Het lievelings atheïstische stokpaardje bij uitstek.

Maar onjuist, zo onjuist als het maar kan zijn.

Dan is geloven namelijk niet meer nodig.

Ook het volgende is een botte misser van jewelste:
Zoals ik en anderen al eerder hebben gesteld maakt de Bijbel zich schuldig aan zelfreferentie (de Bijbel beweert zelf het ware woord van God te bevatten) en dat maakt het als bron waardeloos.
Je zou eens wat ik bovenaan heb geschreven eindelijk serieus notie van kunnen nemen, en er iets mee doen.

Dan in je eigen cirkeltje blijven ronddraaien. Maar het is allemaal vrijblijvend hoor!. Niets verplicht jou.

Gabriël
prospector

Gabriël,

Hoe het komt dat ik meer zit te piekeren over religie dan de meeste kerkgangers in mijn parochie, dat weet ik ook niet. Wellicht omdat ik me afvraag hoe het komt dat er in de wereld zoveel religies zijn, en dat deze religies toevallig allemaal perfect passen in de cultuur van de streek.

De Indianen geloven of geloofden in de eeuwige jachtvelden omdat ze ook in werkelijkheid jagers waren. Mijn uitgehongerde voorouders geloofden in een hemel met rijstpap (een product van koemelk) en gouden lepeltjes. Andere religies slachten schapen, de Griekse oudheid was begaan met de goden van de (Middellandse) Zee die tot de verbeelding spraken... kortom het is voor mij duidelijk dat het godsbeeld van mensen altijd in verband te brengen is met hun verlangens. Maar wanneer ik een gelovige daarop attent maak, dan is dat zoveel als heiligschennis. En dat vind ik enerzijds spijtig, en anderzijds ook weer niet.

In Westmalle zijn de langst levende personen al sinds mensenheugenis: de gelovige kloosterlingen. Zij leven niet alleen sober, maar ze zijn ook gelukkig omdat ze zich na hun dood een plaats in de hemel hebben verzekerd. Ze hebben dus niets te vrezen! Vandaar ook mijn respect voor gelovige mensen: ik wil hen dat geluk absoluut niet ontnemen.

Ik moet nu spijtig genoeg vertrekken. Uw andere opmerkingen beantwoord ik zo spoedig mogelijk.

Jan
Basbos

(ik kan niet voor Basbos spreken, maar ik neem aan dat hij het met mij eens is)
100%
Veertje

De vreselijk off-topic discussie hier over het ego ga ik straks afsplitsen. Wacht dus aub even met post/antwoorden daarop.

Edit done: http://sciencetalk.nl/forum/index.php?showtopic=93633 .
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

ads

Steun Sciencetalk Nationale Keuze Cadeaukaart - 50 euro

Nationale Keuze Cadeaukaart - 50 euro

Bekijk product

Steun Sciencetalk Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Grijs

Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Grijs

Bekijk product

Basbos

Waarom heeft Jezus Christus, Zoon van God, Messias, Genezer, Verhalenverteller, Wonderdoener, Brenger van De Blijde Boodschap, Overwinner van de dood (en daarmee de enige die iets erover kan vertellen) en Zoon van Schrijver van De Bijbel nooit één letter text achtergelaten? Niet één!
Wel, omdat hij een gewone prediker was die rond trok, mensen persoonlijk en direct aansprak en kennelijk geen behoefte had zijn leer op papier te stellen. Die leer stond immers al op papier, in de Torah, en Jezus had nooit de bedoeling een eigen "religie" te stichten.

Alle "titels"die u noemt zijn hem dan ook eerst na zijn dood toegedicht, evenals teksten als "Ik ben de weg de waarheid en het leven. Niemand kan tot de Vader komen dan door mij" (Joh. 14: 6, een tekst die alleen te begrijpen valt als men weet dat het Evangelie naar Johannes eerst rond het jaar 100 werd geschreven, in een tijd dat de "status" van Jezus - mens of God/Messias - volop ter discussie stond en de schrijver een duidelijk statement wilde maken in deze discussie).

Het enige dat met een zekere mate van aannemelijkheid van hem overgeleverd is, zijn wat verhalen, gelijkenissen en losse uitspraken. De laatste zijn samengevat in wat bekend staat als de Bergrede (Mat. 5-7).

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Religiewetenschappen en Theologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!