Klintersaas
Artikelen: 0
Social:

Re: Wetenschapforum.nl zeer traag

Al een hele tijd niet het minste probleem.

(vanuit Antwerpen met IE7)
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
Tommeke14

och nvm, ik heb het probleem al gevonden bij mij...

Laptop stond in energiebesparing om een of andere reden :D
lou montagne

Miels

Wel, jullie nemen dit duidelijk serieus, en daarom ben ik ook gaarne bereid er 3 kwartier aan te besteden om alleen maar deze mail te plaatsen - hopelijk zonder server time out zoals gisteren.

Kortom de lage snelheid verhindert mij van dit forum te genieten, en af en toe eens een berichtje te plaatsen.

Wellicht hebben jullie hier wat aan:

Standplaats: Haarlem

Verbinding: adsl, 4 Mb, HetNet.

Tijdens het laden (nu ongeveer 3 minuten) van een nieuwe pagina zie ik onder in de infobalk van de browser teksten als:

Eerst: "wachten op wetenschapsforum.nl"

dan wordt er een blauwe pagina geladen, en blijft hij een tijdje hangen bij:

"pageadr.googlesyndication.com gelezen"

Verder zie ik in de info balk van de browser nog de teksten:

"googleads.g.doubleclick.net" en "upload.wikimedia.org" verschijnen.

Heb zoeven de opties "cookies van derden accepteren" en "javascrip gebruiken" uitgezet maar dat heeft geen invloed op de snelheid op deze site.

Kan ik van hieraf checken over welke servers de verbinding loopt of zo?? Want ik krijg toch de indruk dat ik zo'n beetje de enige ben met dit probleem.

Colasoft pingtool meldt: [2009-1-23 00:32:42]Reply form sciencetalk.nl/forum: bytes = 64 time = 18ms TTL = 54? Tja, dat lijkt me lang niet gek, maar pagina's laden - ho maar.

Verbinding naar wetenschapsforum.nl : http 85.17.220.92 vps08-node02.2uhosting.nl van leaseweb.com.

Nou dan nu maar de "plaats bericht" toets en hopen op géén time out.

:D

---- 10 minuten later: helaas betreffende deamon was vergeten dat ik ingelogd was en moest me opnieuw aanmelden.

Op hoop van zegen ... KLIK>
Lou
E.Desart

Soms, na problemen, hielp het mij om alle cookies gerelateerd aan de site te deleten en vers te beginnen.

Ik heb al eens sites gezien waar ergens links (of knoppen) voorzien waren waarmee je de cookies kon beïnvloeden:
  1. Markeer alles als gelezen
  2. Verwijder alle cookies
Eric
de grijze muis

Lotgenoot van Lou M.

Probleem idem, zelfde tijd begonnen.
ypsilon

[*]Verwijder alle cookies
Dat zou dit linkje moeten zijn (staat op de hoofdpagina).
de grijze muis

Dit is geen simpel cookie probleem.

Tegen 13 uur klikte ik het WSF en zowaar, een hele verbetering. Het is weer werkbaar. Nog wel iets trager dan een week geleden toen de problemen begonnen, de blauwe balk blijft nog te lang hangen, maar toch valt er nu weer goed mee te werken.

Ben benieuwd of en hoe Miels het probleem gevonden heeft, of dat het op toeval berust.
E.Desart

Dat zou dit linkje moeten zijn (staat op de hoofdpagina).
1000 x sorry. Ik had eerst gekeken (mogelijk foute paginas), maar heb er duidelijk overheen gekeken (verstrooide kop van mij).
Eric
lou montagne

Hebben we misschien wat aan de info van Trace route?

Tracing route van mijn computer to sciencetalk.nl/forum [85.17.220.92] in Netherlands

Hop; Location; IP address; Response; Server name;

1;Mijn Computer xxx.xxx.x.x; 6ms;;

2;N/A xx.x.x.xxx; 17ms; SpeedTouch.lan;

3;Netherlands; 195.190.241.4; 19ms;;

4;Netherlands; 213.75.1.9;1 9ms; iawxsrt-dc2-bb21-ge-5-2-0.72.wxs.nl;

5;Netherlands; 213.75.1.9; 27ms; iawxsrt-dc2-bb21-ge-5-2-0.72.wxs.nl;

6;Netherlands; 195.69.145.215; 27ms; 20ge-chnl.amsix.nkf.leaseweb.net;

7;Netherlands; 85.17.129.246; 23ms; te5-2.sr1.evo.leaseweb.net;

8;Netherlands; 85.17.129.210; 27ms; te5-1.sr5.evo.leaseweb.net;

9;Netherlands; 85.17.220.68; 29ms; node02-evo-hrlm.2uhosting.nl;

10;Netherlands; 85.17.220.92; 17ms; <The Target>;

Heb suggestie cookies verwijderen opgevolgd,.... Geen verschil.

De tijden geven mij de indruk dat er niks mis is met de snelheid van de verbinding; nochtans

duurt het 3 tot 5 minuten eer er een pagina geladen is.

Zit google op de een of andere manier in de weg? Zie mijn vorige post
Lou
Miels
Beheer
Artikelen: 6

Ik heb een monitoring service opgezet, waarbij de snelheid van WSF vanaf verschillende punten van over de hele wereld wordt bijgehouden. Het duurt enkele uren voordat de eerste data hieruit naar voren komt, maar wellicht dat het meer inzicht zal bieden.
Monitors werken naar behoren. Het bleek zelfs mogelijk om een "widget" in een pagina te integreren. Dat heb ik even snel provisorisch gedaan, maar het biedt eenieder toch extra inzicht.

Zie [snapback]487439' target='_self[/snapback]<div class='quotemain'><!--quotec-->Zit google op de een of andere manier in de weg? Zie mijn vorige post[/quote]

Aan de (primaire) specs van de server schijnt het ook niet te liggen. Voor de liefhebbers wat data uit top:

Code: Selecteer alles

top - 22:49:51 up 87 days, 23:39,  1 user,  load average: 0.16, 0.09, 0.08

Tasks:  59 total,   2 running,  57 sleeping,   0 stopped,   0 zombie

Cpu(s):  6.3% us,  5.5% sy,  0.0% ni, 88.1% id,  0.0% wa,  0.0% hi,  0.0% si

Mem:  12492948k total,   165756k used, 12327192k free,		0k buffers

Swap:		0k total,		0k used,		0k free,		0k cached
En dan hebben we het over een VPS met Dual Intel Quad Xeon 2,0 ghz met 3x 300 GB (SAS) raid 5; 512 MB dedicated 1024 MB burstable.

Ben benieuwd of en hoe Miels het probleem gevonden heeft, of dat het op toeval berust.
Ik heb nog niets (bewust :D ) aangepast.

lou montagne schreef:dan wordt er een blauwe pagina geladen, en blijft hij een tijdje hangen bij:

"pageadr.googlesyndication.com gelezen"

Verder zie ik in de info balk van de browser nog de teksten:

"googleads.g.doubleclick.net" en "upload.wikimedia.org" verschijnen.
Hmm, veel "Google" zeg... Hoe laadt alles de site wanneer je een browser met adblocker gebruikt?
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic
lou montagne

.."En dan hebben we het over een VPS met Dual Intel Quad Xeon 2,0 ghz met 3x 300 GB (SAS) raid 5; 512 MB dedicated 1024 MB burstable."

Godallemachtig zeg!

Bon.

Miels, ik heb je suggestie tot adblock opgevolgd.

In fases heb ik http://pagead2.googlesyndication.com/*

http://www.google-analytics.com/*

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4e/*

geblokkeerd tot uiteindelijk alleen nog http://sciencetalk.nl/forum/* overbleef ==>

geen enkel verschil in laadtijd.

(Evengoed nog 124 elementen van www.wetenschapsforum voor deze pagina!)

Tja, ik heb inmiddels met drie verschillende computers, met in totaal 8 browsers met de meest benepen instellingen de site getest ==> geen verschil, in alle gevallen bijna onwerkbaar traag met kans op server time out.

Waar ligt het probleem?

a) bij mij.

b) ergens op de route - zie m'n lijstje van ip adressen tussen hier en daar.

c) bij wetenschap.nl

Hoe kan het dat ik de enige ben met dit probleem? Of is het dat ik simpelweg meer volhardend ben, en dat anderen die er last van hebben dit gewoon niet melden, juist omdat de traagheid van de site hen ontmoedigd dit te melden?

a -> ? ; bij geen enkele andere site heb ik dit probleem.

b -> ik ben niet in de positie daar iets aan te doen.

c -> ik hoop dat jullie niet denken, 'ach zolang alleen die Lou er last van heeft,.. '

maar het gewoon een interessant probleem vinden dat om een oplossing vraagt.

Zou m'n router iets blokken? Firewall aldaar uitzetten,... ==> neen geen verschil, gauw weer aanzetten.

Tja, weet iemand nog wat?
Lou
Miels
Beheer

Miels, ik heb je suggestie tot adblock opgevolgd.
Welke adblocker heb je gebruikt? Sommige blockers blokkeren alleen de afbeelding, anderen verwijderen de code met de link naar de afbeelding, zodat er ook geen request ontstaat. Ik hoop dat de door jou gehanteerde blocker volgens het laatste principe werkt (correctie: ik hoop dat dat niet zo is, want dan bestaat er nog een kans dat we op deze manier de oorzaak kunnen vinden :D )

Hoe kan het dat ik de enige ben met dit probleem? Of is het dat ik simpelweg meer volhardend ben, en dat anderen die er last van hebben dit gewoon niet melden, juist omdat de traagheid van de site hen ontmoedigd dit te melden?
Een paar doorzetters hebben de afgelopen posts toch ook al aangegeven dat ze het probleem hebben?

c -> ik hoop dat jullie niet denken, 'ach zolang alleen die Lou er last van heeft,.. '

maar het gewoon een interessant probleem vinden dat om een oplossing vraagt.
Nee hoor, zeker niet aangezien ook anderen problemen rapporteren. Op welke schaal men problemen ondervindt wordt waarschijnlijk pas duidelijk als de oorzaak is gevonden; pas dan is te beredeneren welke groep mensen problemen heeft gehad.

Vooralsnog tast ik in het duister, zeker aangezien ook de eerder genoemde monitors geen problemen ondervinden (waarbij ik ook heb getest vanuit een tiental locaties elders in Europa en sommige plaatsen elders op de wereld. Vooralsnog is WSF het traagst vanuit Sydney met een laadtijd van 15 seconden).
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic
Miels
Beheer

Overigens kan ook de Firefox plugin "Firebug" vaak veel extra info verschaffen.
lou montagne

"Overigens kan ook de Firefox plugin "Firebug" vaak veel extra info verschaffen."

O.k. Miels "Firebug" is nu ingeplugd:

Voor de site van bijvoorbeeld Deborah Tannen: https://www9.georgetown.edu/faculty/tannend/

Netgraph logging: 5 aanvragen; 187 KB (173 KB uit cache); laad tijd: 992 ms.

Deze site: http://www.evotech.net/blog/2007/06/introduction-to-firebug/

Netgraph: 44 aanvragen; 366KB(299KB uit cache); laad tijd: 4,68 s.

En op die pagina valt ook te lezen:

Evaluating download speed.

The Net tab graphs the request times for all http requests that make up a page.This is a handy way to test (and prove) that putting your javascript files at the bottom of your files, especially for javascript heavy pages, improves perceived download time. Total download time will be the same, but since browsers stop loading pages when they hit scripts until the scripts have been downloaded, the page will appear to download faster, which is a better user experience (see list item 5).

Misschien is dat wat?

En deze pagina van wetenschapsforum 3 maal geladen:

Netgraph: 94 aanvragen; 189 KB (159 uit cache); laadtijd: 4.06 min.

92 aanvragen; 152 KB (136 uit cache); laadtijd: 3.34 min.

cache geleegd: 97 aanvragen; 195 KB (40 uit cache); laadtijd: 3.13 min.

De eerder gebruikte adblocker was trouwens "Adblock Plus"

Het 'pingen' van de site met 'hop-loggin' gaat best vlot, zoals ik in een eerdere post al liet zien.

Ik heb 't ook even geprobeerd met phishing filter off en Comodo firewall uit ==> geen verschil.

Zijn we op de goede weg?

:D
Lou
Miels
Beheer

lou montagne schreef:This is a handy way to test (and prove) that putting your javascript files at the bottom of your files, especially for javascript heavy pages, improves perceived download time.

(...)

Misschien is dat wat?
Dat verschijnsel is bekend, en is ook zoveel mogelijk gedaan.

Als je overigens op Firebug klikt kan je een "page breakdown" zien, waarmee je erachter kan komen welke requests het langst duren.

Zijn we op de goede weg?
Jij bent sowieso goed bezig: je stopt er duidelijk veel energie in om het probleem te vinden. Ondanks het feit dat het een crime moet zijn om met een dergelijke snelheid van het forum een bericht te posten!

Vooralsnog heb ik echter geen concrete ideeën wat betreft de oorzaak van het probleem, maar blijf ik mijn best doen om dit te achterhalen.

Terug naar “Site- en softwaregerelateerd”