Dan weet je meer dan mij. Blijf denken als een (top) sporter en de eigen limieten te kennen. En blijf als een topsporter gemotiveerd de limieten structueel te verleggen.
Gr. Vince
(en ik sport te weinig maar leer elke dag)
Ik denk dat je je verkijkt op wat "begrijpen" inhoudt. Als de SRT "niet zo moeilijk is om te begrijpen", dan betekent dat naar mijn persoonlijke standaarden dat je daar allerlei situaties mee kunt doorrekenen, voor zowel inertiaalwaarnemers als versnellende waarnemers.Maarten1234 schreef: ↑ma 28 dec 2020, 21:35 Ja, je hebt daar gelijk in. Ik begrijp de speciale relativiteitstheorie, die niet zo moeilijk is om te begrijpen. De algemene relativitetistheorie, daar begrijp ik het idee van gravitationele tijddilatatie van. Maar de details van de berekeningen ken ik absoluut niet. Dat is voor mij te hoog gegrepen. Maar ik begrijp de principes. (tijd loopt trager in een gravitatieveld bv.)
Als je zo van logica bent: je gebruikt een stropop-argument. Niemand claimt dat de leeftijd van het heelal "de" verstreken tijd is; het waarnemerstelsel wordt gewoon genoemd.Maarten1234 schreef: ↑ma 28 dec 2020, 20:32 Wat is er fout aan de redenering:
premisse: tijd en ruimte zijn relatief
logische conclusie: verstreken tijd en gemeten ruimte zijn relatief. Er kan dus geen algemene uitspraak gedaan worden over dé ruimtelijkheid en dé verstreken tijd in het universum.
Show me the fallacy.
Wat is er fout aan de redenering:
premisse: ruimte en tijd hangen samen, zoals in de ruimteijd.
Logische conclusie: gebeurt iets met het ene (de ruimtewaarneming), dan moet daar ook iets met het andere gebeuren.(de tijdsmeting)
Blijkt uit observaties in speciale relativiteitstheorie: het ene vervormt, het andere vervormt ook (tijddilatatie en ruimtekrimp, tijdscontractie en lengtestretch).
Waar is de fallacy?
Wat is er fout aan de redenering:
premisse: de ruimtetijd is absoluut en enkel berekenbaar (Minkowski metriek op papier)
conclusie: observeerbare ruimte en meetbare tijd zijn iets anders dan de deduceerbare ruimtetijdscoordinaten, die niet direct observeerbaar zijn, maar indirect berekend kunnen worden.
Show me the fallacy
Opmerking moderator
enHet is niet de bedoeling om er in dit forum zo maar op los te speculeren of te filosoferen.
TS heeft geen duidelijke, falsifieerbare theorie geponeerd en persisteert in het poneren van een filosofische theorie zonder daarbij gedegen argumenten aan te dragen. Dit topic blijft dus gesloten.Stel jezelf voor plaatsing de vraag of jouw theorie aan de volgende minimale eisen voldoet:
- Is de theorie voldoende onderbouwd, daar waar nodig ook wiskundig?
- Is de theorie falsifieerbaar (kunnen anderen hem toetsen)?
- Is de tekst netjes opgemaakt en voor anderen goed leesbaar?
- Is de tekst duidelijk genoeg en daar waar nodig voorzien van verduidelijkende afbeeldingen?