De sensatie (en de werkelijkheid) is dat de stoel waarop je zit een ruk naar "binnen" krijgt, vlak na het keerpunt. Dat voel je aan je zitvlak, en misschien aan je handen op de stang. Relatief zou je kunnen zeggen dat je lichaam iets naar "buiten" vliegt, maar dat is theoretisch.
Ik denk dat we hetzelfde bedoelen. Als bij het starten een kracht wordt uitgeoefend, dan is dat een kracht(en dus de versnelling) in de bewegingsrichting. Beweeg je "vooruit", dan wordt je met je rug tegen de rugleuning van het stoeltje gedrukt. Zolang de versnelling niet verandert merk je daar weinig van. Stopt die versnelling ineens, dan wordt je niet meer tegen de rugleuning geduwd en ervaar je dat als een schok naar "buiten". Het stoeltje lijkt juist naar binnen te "schokken".jkien schreef: ↑wo 04 sep 2024, 11:11 De sensatie (en de werkelijkheid) is dat de stoel waarop je zit een ruk naar "binnen" krijgt, vlak na het keerpunt. Dat voel je aan je zitvlak, en misschien aan je handen op de stang. Relatief zou je kunnen zeggen dat je lichaam iets naar "buiten" vliegt, maar dat is theoretisch.
Als je gedurende een halve periode aandrijft (tussen de momenten van maximale uitslag) en de andere halve periode niet, dan ervaar je bij beide punten van maximale uitslag een schokje naar buiten, van het evenwichtspunt af gericht. Dus kiezen voor aandrijven in de andere halve periode maakt geen verschil.HansH schreef: ↑wo 04 sep 2024, 00:57 dat je de schokjes in 1 richting voelt bevestigt de gemanipuleerde meetdata waaruit bleek dat de aandrijving in 1 richting ging. maar bij afremmen ging het volgens de meetgegevens ook in 1 richting. ik vroeg me af of je dat ook nog kan herinneren. want dan moet je als het goed is ook uit je stoel geduwd zijn, maar dan in de andere half fase dus als de schommel van achterste stand richting afgrond gaat. als dat zo is begrijp ik eigenlijk niet goed waarom ze niet voor de andere half-fase hebben gekozen. dat was je in beide gevallen juist naar achteren in je stoel gedrukt. maar het kan natuurlijk zijn dat ze het er juist om doen om de zaak wat spannender te maken.
in dit bericht had ik al aangegeven wat de kracht zou doen.jkien schreef: ↑wo 04 sep 2024, 11:11 De sensatie (en de werkelijkheid) is dat de stoel waarop je zit een ruk naar "binnen" krijgt, vlak na het keerpunt. Dat voel je aan je zitvlak, en misschien aan je handen op de stang. Relatief zou je kunnen zeggen dat je lichaam iets naar "buiten" vliegt, maar dat is theoretisch.
dat denk ik niet.Xilvo schreef: ↑wo 04 sep 2024, 11:24
Als je gedurende een halve periode aandrijft (tussen de momenten van maximale uitslag) en de andere halve periode niet, dan ervaar je bij beide punten van maximale uitslag een schokje naar buiten, van het evenwichtspunt af gericht. Dus kiezen voor aandrijven in de andere halve periode maakt geen verschil.
Dat is dan eigenlijk wel slordig.jkien schreef: ↑wo 04 sep 2024, 11:11De sensatie (en de werkelijkheid) is dat de stoel waarop je zit een ruk naar "binnen" krijgt, vlak na het keerpunt. Dat voel je aan je zitvlak, en misschien aan je handen op de stang. Relatief zou je kunnen zeggen dat je lichaam iets naar "buiten" vliegt, maar dat is theoretisch.