Het antwoord op de vraag wanneer een (nieuwe) ziel wordt geboren is dus metafysisch van karakter omdat wij niet de middelen bezitten om te achterhalen of de ziel bestaat. Maar vanuit het geloof kunnen we stellen dat de ziel als 'adem van God' daar is op het moment dat dode stof tot leven wordt gewekt. En dat de ziel als 'onstoffelijk ik' ontstaat op het ogenblik van conceptie van een mens.
Ja, dat denk ik ook! Maar zou het feit, dat dit een metafysisch onderwerp betreft, ook betekenen, dat hier nooit een wetenschappelijk antwoord voor zou worden gevonden? Ik hoop stiekem, dat ook onderwerpen als deze, vroeger of later wetenschappelijk onderbouwd kunnen worden...en dus hun 'metafysiche' status verliezen.
E.Desart schreef:Wat er gebeurt met de psyche tijdens een coma, wordt bestudeerd in functie als onderdeel van het lichaam (bepaalde delen blijken nog functioneel). Bijna dood ervaringen, worden bestudeerd als onderdeel van de psyche (hoe reageert de geest, als deel van het lichaam, in dergelijke omstandigheden).
Nergens wordt in de studie van de psyche en psychologie dit bestudeert als autonome entiteit.
In coma liggen is gewoon een deel van de hersenfunctionaliteit dat beschadigd is, wat dus niet betekent dat alles 100% beschadigd is want dan spreekt men over hersendood.
coma - Van Dale
toestand van volkomen bewusteloosheid, gekenmerkt door de afwezigheid van het willekeurige gedrag en de meeste reflexen, die m.n. door hersenaandoeningen of door giffen veroorzaakt wordt.
In een coma kunnen gradaties zitten zoals bij elke aandoening. Zo kan een coma van tijdelijk (functies herstellen zich) tot finaal zijn.
hersendood - Van Dale
(fysiologie) de toestand waarin het lichaam niet meer reageert op in- of uitwendige prikkels, waarbij er geen ademhaling en geen beweging meer is en er geen reflexen meer zijn.
Noteer het verschil tussen de meeste en geen reflexen.
Een coma en mogelijke ervaringen van patiënten die uit een coma komen bewijst niets van een autonome ziel of psyche die onafhankelijk van het lichaam kan bestaan. Het toont alleen aan dat de aandoening niet zo ernstig was dat herstelling niet meer mogelijk was.
psyche
(psychologie) geheel van veronderstelde innerlijke processen en verrichtingen dat een verklaring kan bieden voor gedrag.
Eric
Weet je, in een geval van 'coma' vraag ik me ook altijd af, wat er nu eigenlijk met 'de ziel' gebeurd...???
Omdat dan een cruseaal deel van de hersenen nog wel degelijk functioneerd, omdat men anders (inderdaad) hersendood zou zijn!
Het zijn dan de vooral de 'onbewuste processen' die nog steeds aangestuurd worden, terwijl de 'bewuste processen' geblokkeerd zijn...
Er wordt ook wel eens gezegd, dat je tegen mensen, die in coma zijn, vooral moet blijven praten...!
Er zij natuurlijk gevallen bekend, waarbij eventuele toekomstige nabestaanden moeten beslissen over het wel of niet handhaven van een 'kunstmatig' leven/een menswaardig bestaan. Een situatie, waarbij de lichamelijke functies in stand kunnen worden gehouden met behulp van een machine, maar waarbij een groot deel van de bewuste hersenactiviteiten niet meer meetbaar zijn...
Er zijn echter ook sterfgevallen bekend, zonder enige lichamelijke aandoening. Dit zie je vooral bij mensen, die op latere leeftijd hun geliefde partner verliezen. Ze overlijden, zonder enige meetbare aanlijding, heel rustig, meestal in hun slaap...hun hart is simpelweg gestopt met kloppen...
En hieruit volgt dan eigenlijk weer de vraag: wanneer verlaat 'de ziel' het lichaam?
Ik, persoonlijk, denk dat dat per 'geval'/persoon kan verschillen. Even statisch gesteld: In sommige gevallen gaat het stoffelijk deel, het lichaam eerst 'kapot', worden er herstelwerkzaamheden verricht, die in in het éne geval wél en in het andere geval géén of halve resultaten opleveren (met alle medische gevolgen van dien...). In andere gevallen blijft het lichaam volledig intact, maar heeft de ziel het wel zo'n beetje 'gehad' en besluit het simpelweg het stoffelijk deel achter zich te laten...
Dit is uiteraard een puur metafysiche veronderstelling! Ik weet natuurlijk niet, of het zo werk! Ik kan me echter wel heel goed voorstellen, dat het ongeveer zó in z'n werk moet gaan...