Een primitieve van sin(y)-y.sin(y) is (y-1)cos(y)-sin(y).
In y = 1 is dus -sin(1), in y = 0 levert dit -cos(0) = -1.
Dus samen (bovengrens min ondergrens): 1-sin(1).
Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood
Dat verandert de zaak, anders was het niet zomaar mogelijk.RaYK schreef:de opgave is in principe
\(f(x,y) = \frac {1}{\sqrt{1+x^3}} dx \)\(A: x = 0, y = 1, y = \sqrt{x}\)
Als je bekend bent met hyperbolische functies gaat dat wat eenvoudiger, maar gewone goniometrie kan ook. Net zoals je cos²t = 1-sin²t kan uitbuiten voor wortelvormen van 1-x², kan je nu de identiteit sec²t = 1+tan²t uitbuiten voor de wortelvorm van 1+x². Stel dus x = tan(t) enz.Ik weet wel hoe je bijvoorbeeld\(\int \sqrt {1-x^2}dx\)oplost, dan stel je x = sin t omdat\( \sqrt {1-sin (t^2)}dx = cos t \)Andere substituties heb ik me nog niet aan gewaagd, hyperbolische functies ben ik ook niet bekend mee, ik weet alleen dat het zeg maar sinus, cosinus en tangens en cotangens, etcetera, voor de oplossing\(x^2 - y^2 = 1\)zijn.. en dat ze veel met imaginaire getallen te doen hebben.. meer niet
TD schreef:Dat verandert de zaak, anders was het niet zomaar mogelijk.
Integreer in dat geval maar eerst volgens y, daarna naar x...
Hiervan bestaat geen "gewone" primitieve (naar x). Gelukkig is het een dubbele integraal, zodat je eerst naar y kan integreren in plaats van naar x. Als je naar y integreert, kan je deze uitdrukking (in x) als een constante beschouwen. Na integratie naar y (grenzen invullen enz.) is de integratie naar x wel mogelijk.de eerste manier dus? maar ik weet niet wat ik moet doen met die\( \frac {1}{\sqrt{1+x^3}} \)