Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
HansH
Artikelen: 0

Re: Aandrijftijdstip van de A'dam lookout swing

CoenCo schreef: wo 04 sep 2024, 21:51
Voor motion control in combinatie met human comfort wordt over het algemeen gebruik gemaakt van “minimum jerk”-trajectories: Het beperken van de tweede afgeleide van de snelheid.

Met een goede regelaar is het koppel van een electromotor volgens mij prima variabel te maken.
de 2e afgeleide van de snelheid is de verandering van de versnelling dus feitelijk de verandering van het aandrijf koppel.
in dit bericht: viewtopic.php?p=1186123#p1186123 zie je de afschatting van de aandrijfkracht. daar zie je dus dat de verandering van de kracht het grootste is op de uiterste standen van de uitwijking.
in het alternatieve voorbeeld wat ik had laten zien in dit bericht: viewtopic.php?p=1186291#p1186291 zie je dat scharnierpunten verplaatst worden. dat betekent dat je helemaal geen aandrijf krachten meer krijgt in de bewegingsrichting van het stoeltje, alleen maar in de richting loodrecht daarop, maar door de verplaasting van de scharnierpunten wat langzamer te doen kun je ook de afgeleide van die kracht heel klein maken. van daar ook dat ik zei dat dit de 'mercedes' onder de schommels is.
Laatst gewijzigd door HansH op do 05 sep 2024, 09:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Xilvo
Moderator

HansH schreef: wo 04 sep 2024, 21:15 aandrijving inde halfcycle als de schommel naar voren gaat: //
schokje naar achteren in positie A (afhankelijk van de snelheid waarmee de kracht wordt ingeschakelt voelbaar of niet)
schokje naar voren in positie B (afhankelijk van de snelheid waarmee de kracht wordt uigeschakelt voelbaar of niet)
//
aandrijving inde halfcycle als de schommel naar achteren gaat: //
schokje naar voren in positie B (afhankelijk van de snelheid waarmee de kracht wordt ingeschakelt voelbaar of niet)
schokje naar achteren in positie A (afhankelijk van de snelheid waarmee de kracht wordt uigeschakelt voelbaar of niet)
In beide gevallen een schokje naar achteren in positie A, een schokje naar voren in positie B.
Dus het maakt niet uit in welke halve periode de aandrijving plaatsvindt.
HansH

klopt. het enige verschil is dat dat schokje in het ene geval het resultaat is van een kracht die je aanzet en in het andere geval tgv een kracht die je uitzet. afhankelijk van de grootte van de kracht kan het een dus mogelijk als minder aangenaam ervaren worden dan het ander. als je namelijk volledig wrijvingsloos in je stoel zou zitten dan zou je het ene ervaren als van naar achter gedruk in je stoel overgaan naar geen kracht naar voren en in het andere geval van geen kracht naar voren overgaan naar een kracht naar voren die je dus uit je stoel drukt.
Xilvo
Moderator

HansH schreef: do 05 sep 2024, 09:23 klopt. het enige verschil is dat dat schokje in het ene geval het resultaat is van een kracht die je aanzet en in het andere geval tgv een kracht die je uitzet.
Mooi, dan zijn we het hier nu over eens. Maar dat is dan volgens mij in tegenspraak met wat je eerder schreef:
ik vroeg me af of je dat ook nog kan herinneren. want dan moet je als het goed is ook uit je stoel geduwd zijn, maar dan in de andere half fase dus als de schommel van achterste stand richting afgrond gaat. als dat zo is begrijp ik eigenlijk niet goed waarom ze niet voor de andere half-fase hebben gekozen. dat was je in beide gevallen juist naar achteren in je stoel gedrukt.
HansH

Xilvo schreef: do 05 sep 2024, 09:40 dat is dan volgens mij in tegenspraak met wat je eerder schreef:
ik vroeg me af of je dat ook nog kan herinneren. want dan moet je als het goed is ook uit je stoel geduwd zijn, maar dan in de andere half fase dus als de schommel van achterste stand richting afgrond gaat. als dat zo is begrijp ik eigenlijk niet goed waarom ze niet voor de andere half-fase hebben gekozen. dat was je in beide gevallen juist naar achteren in je stoel gedrukt.
zie ook viewtopic.php?p=1186361#p1186361
aandrijving volgens het bovenste plaatje drukt je in je stoel en bij onderste plaatje drukt de aandrijving je uit je stoel.

maar wat in de praktijk als hindelijker wordt ervaren is nog de vraag. maar uiteindelijk is het ook een beetje het doel van de attractie.
Xilvo
Moderator

HansH schreef: do 05 sep 2024, 10:00 aandrijving volgens het bovenste plaatje drukt je in je stoel en bij onderste plaatje drukt de aandrijving je uit je stoel.
Dat klopt, maar die 0,7 m/s2 maximaal zal je in de praktijk niet voelen. Het voelt alsof het stoeltje 4 graden gekanteld wordt. Dus resteren de schokjes bij in- en uitschakelen. Dan maakt het niets uit voor welke halve periode gekozen wordt.
HansH

de vraag is dan wat je liever zou hebben:
1) je stoeltje 4 graden kantelen richting afgrond als je daar net boven hangt vanuit je gevoel horizontale positie
2) je stoeltje 4 graden kantelen richting afgrond als je daar net boven hangt vanuit je gevoel -4 graden positie naar horizontale positie
Xilvo
Moderator

HansH schreef: do 05 sep 2024, 10:59 de vraag is dan wat je liever zou hebben:
1) je stoeltje 4 graden kantelen richting afgrond als je daar net boven hangt vanuit je gevoel horizontale positie
2) je stoeltje 4 graden kantelen richting afgrond als je daar net boven hangt vanuit je gevoel -4 graden positie naar horizontale positie
Het zou niet uitmaken. Je zult het verschil tussen de overgang van -4° naar 0° enerzijds en 0° naar 4° anderzijds niet merken.
Maar daar ging het ook niet over, het ging over de schokjes die werden gevoeld.
HansH

Die schokjes zouden ook nog versterkt kunnen worden door een beetje speling in de tandwiel vertraging.

Terug naar “Natuurkunde”