de 2e afgeleide van de snelheid is de verandering van de versnelling dus feitelijk de verandering van het aandrijf koppel.CoenCo schreef: ↑wo 04 sep 2024, 21:51
Voor motion control in combinatie met human comfort wordt over het algemeen gebruik gemaakt van “minimum jerk”-trajectories: Het beperken van de tweede afgeleide van de snelheid.
Met een goede regelaar is het koppel van een electromotor volgens mij prima variabel te maken.
in dit bericht: viewtopic.php?p=1186123#p1186123 zie je de afschatting van de aandrijfkracht. daar zie je dus dat de verandering van de kracht het grootste is op de uiterste standen van de uitwijking.
in het alternatieve voorbeeld wat ik had laten zien in dit bericht: viewtopic.php?p=1186291#p1186291 zie je dat scharnierpunten verplaatst worden. dat betekent dat je helemaal geen aandrijf krachten meer krijgt in de bewegingsrichting van het stoeltje, alleen maar in de richting loodrecht daarop, maar door de verplaasting van de scharnierpunten wat langzamer te doen kun je ook de afgeleide van die kracht heel klein maken. van daar ook dat ik zei dat dit de 'mercedes' onder de schommels is.