sen...
Artikelen: 0

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

[beetje off topic]
skywatcher schreef:lichtvervuiling kan zeer vervelend zijn

om een voorbeeld te geven een fotoo van waar ik woon (rode stip)  

Afbeelding
Skywatcher, van welke site heb je dat plaatje gehaald?

Ik kan wel wat vinden voor Apeldoorn / Beekbergen / Bussloo maar die is lang zo mooi niet.

Afbeelding

Of was het een site alleen voor België?

[/beetje off topic]
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.
skywatcher

skywatcher schreef:
Voor de C9,25 geldt hetzelfde, alleen ik vind persoonlijk de montering iets te zwak.
niet persé als je de kijker visueel gebruikt of om planeten te schieten

als je deepsky wil schieten heb je zeker gelijk ;)

het verschil is in elk geval "merkbaar" :shock:
dat wel ;)
sen...

Bedankt voor de url, Skywatcher. :smile:

Jammer toch, dat er niet zulke prachtige plaatjes van mijn omgeving op staan.

Ik ga nog even verder zoeken wanneer ik wat meer tijd heb.
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.
Sietse

Anonymous schreef:
Sietse schreef:
Dan wordt het dus toch een reflector!  

Een C8 S-GT (XLT) lijkt me dan een hele mooi. Is het slim om dan bijvoorbeeld voor een C9 of C11 te gaan?
C8 S en C8 S-GT zijn hetzelfde model, de C8 S-GT is computergestuurd, kan handig zijn voor lichtzwakke objecten, let wel, dat dit alleen al honderden euro's extra gaat kosten, het zoeken naar objecten kan op zich ook als sport gezien worden.

In dat geval is de C8 S aan te raden.

Voor de C9,25 geldt hetzelfde, alleen ik vind persoonlijk de montering iets te zwak.

Maar dat is natuurlijk niet aan mij.

Op zich prima telescopen. :wink:
Maar zit bij het standaard model dan wel een volgmotor? Ik wil waarschijnlijk ook foto's gaan maken namelijk.

Is zo'n XLT coating de meerprijs waard?
Anonymous

De C8-S bevat geen volgmotor, die kun je er overigens wel bij kopen.

(is een mogelijkheid)

Wat betreft XLT-coating, persoonlijk hecht ik meer waarde aan andere aspecten van de telescoop dan de coating.

Ik denk dat je niet veel verschil zal merken tussen de C8 met of zonder XLT.

Persoonlijk vind ik het dus niet echt noodzakelijk.

Zoals ik al zei, prefereer ik eerder een goede montering ipv.

Maar je moet het natuurlijk allemaal zelf bepalen hoor. :wink:

Als beginner kan een computergestuurde telescoop (in dit geval ook met volgmotor)bijvoorbeeld erg prettig zijn, met wat meer ervaring kun je ook wel makkelijk zonder.

Al kost dat wel gelijk honderden euro's meer.

Maar het is maar net wat je prettig vindt.
skywatcher

Sietse schreef:
Anonymous schreef:
Sietse schreef:
Dan wordt het dus toch een reflector!  

Een C8 S-GT (XLT) lijkt me dan een hele mooi. Is het slim om dan bijvoorbeeld voor een C9 of C11 te gaan?
C8 S en C8 S-GT zijn hetzelfde model, de C8 S-GT is computergestuurd, kan handig zijn voor lichtzwakke objecten, let wel, dat dit alleen al honderden euro's extra gaat kosten, het zoeken naar objecten kan op zich ook als sport gezien worden.

In dat geval is de C8 S aan te raden.

Maar dat is natuurlijk niet aan mij.

Op zich prima telescopen. :wink:
Maar zit bij het standaard model dan wel een volgmotor? Ik wil waarschijnlijk ook foto's gaan maken namelijk.

Is zo'n XLT coating de meerprijs waard?
als je het hebt over de C8 S nee die heeft geen motors,maar die zijn makkelijk te instaleren

wat de coatings betreft ,de XLT coating heeft een 16% hogere lichtopbrengst voor een 150 euro meer prijs ten opzichte van de standaard coating

je zou voor de C9.25 kunnen gaan en een 33% grotere lichtopbrengst verkrijgen maar de meerprijs is dan iets meer dan 600 euro

ik denk dat de XLT coatings vooral voordeliger zijn voor fotographie dan voor visueel gebruik

persoonlijk zou ik de XLT coating erbij nemen
Anonymous

C8 S = 1599

C8 S XLT = 1749

C8 S-GT = 2150

C8 S-GT = 2300

C9,25 S = 2295

C9,25 S XLT = 2445

C9,25 S-GT = 2875

C9,25 S-GT XLT = 3075
Anonymous

Hebben jullie nog een tip voor iemand die wil beginnen met sterren, planeten observeren en vastleggen op de gevoelige plaat? Zo rond de 300 euro mag de telescoop kosten. In ieder geval wil ik de ringen van diverse planeten kunnen zien.

Groet Johan
Anonymous

:shock: waarnemen en fotograferen voor 300 euro?
sould3mon

kan ja als de telescoop aleen 300 mag zijn :

neem je een 6" ota

en koop je een montering losmandy g8/ g11

gemini g15/g41

en dan ben je een heel eind op weg

totaal kosten :

g8 combi vanaf vanaf 2100 zonder goto

gemini g15 2300 met goto

er zijn goedkoperen en duurdere monteringen maar als je kijkt naar mensen die astrofotografisch serieus bezig zijn zul je snel bij deze merken terecht komen het kan goedkoper het kan veel duurder

het gaat er om wat jouw verwachtingen zijn en voor welke prijs

en dan kan je beter naar je verwachtingen toe werken dan meteen die verwachting waar willen maken met een onredelijk buget

eveneens word veel vergeten dat de stukken voor in de telescoop zoals

barlows en oogstuken van redelijke kwalitijd al snel op zon soort buget zit

wat zeker voor fotografische doeleinden belangrijk is.

wat je niet gaat lukken:

sterren en "hubble" plaatjes kan je wel vergeten met dat buget.

heb je een analooge camara of bedoel je een webcam oid.

dan kan je hooguit plaatjes van planeten schieten maar verwacht van de barlows die bij kant en klare 300euro telescopen zit niet veel

laat staan het focusen en wiebel problemen

zet je verlangens en verwachtingen op een rij.

kijk dan realistisch rond naar aperatuur voor je verwachtingen en kijk naar je buget en als je dan zou uitstippelen wat het beste manier is om naar je verwachtingen toe te werken.

bv begin visueel 6 " dobson ( zit all over de 300) .

en blijf realistisch
sen...

Hebben jullie nog een tip voor iemand die wil beginnen met sterren, planeten observeren en vastleggen op de gevoelige plaat? Zo rond de 300 euro mag de telescoop kosten. In ieder geval wil ik de ringen van diverse planeten kunnen zien.  
sould3mon schreef:kan ja als de telescoop aleen 300 mag zijn :

neem je een 6" ota

en koop je een montering losmandy g8/ g11

gemini g15/g41

en dan ben je een heel eind op weg

totaal kosten :

g8 combi vanaf vanaf 2100 zonder goto

gemini g15 2300 met goto  
Omdat onze "gast" het hier heeft over "een telescoop in het budget van € 300,=" denk ik dat hij of zij er het totaalprodukt mee bedoelt. Dus de OTA + montering en waarschijnlijk ook inclusief een statief.

Uitgaande van dat gegeven, "gast" moet me maar verbeteren wanneer hij/zij het anders bedoelde, zoeken we dus een "telescoop + montering + statief ,voor een beginnende waarnemer, die ook de mogelijkheid biedt voor het beginnen met astrofotografie".

Dat is iets anders dan een OTA van óver de € 300,= die met een montering erbij op minimaal € 2100,= komt...

Maar nogmaals: onze "gast" kan beter even precies aangeven waarnaar hij/zij op zoek is.

Dan kunnen wij je beter van advies voorzien.

En wanneer ik toch bezig ben met aanbevelingen; "gast", zou je even de moeite willen nemen om je te registreren op dit forum? Het is een kleine moeite en het "praat" veel gemakkelijker.

(of ben je soms deze Johan?)

Dan in het algemeen nog wat adviezen voor beginnende waarnemers:

Ga naar de dichtstbijzijnde sterrenwacht!

Begin het waarnemen met het blote oog. Leer de hemel goed kennen, maak je vertrouwd met de sterren(beelden) en leer hoe je bepaalde objecten kunt herkennen / opzoeken / terugvinden.

Stap dan eens over op een verrekijker. Elk model voldoet in het begin, een 7x50 is ideaal. Zet de verrekijker eens op een statief. Leer van wat je ziet en ervaar dan ook of je deze hobby blijft volhouden. Heb je nog steeds interesse? Begin dan eens na te denken over de aanschaf van een telescoop.

Ga naar de dichtstbijzijnde sterrenwacht!

(had ik dat al niet eens gezegd? :wink:)

Maar goed.

Om mezelf nog eens te herhalen:
sen... schreef:onze "gast" kan beter even precies aangeven waarnaar hij/zij op zoek is.

Dan kunnen wij je beter van advies voorzien.
Doe dat, en dan kunnen wij je beter behulpzaam zijn.
Johan_vd

Ja dat mag ik zijn. Ik wil graag sterren spotten en fotograferen. Ook planeten zou wel leuk zijn, zoals mercurius, venus, mars, saturnus misschien nog?

Nu is het beter te beginnen met een goedkopere telescoop. Voor een leek zeg maar. Een soort van start-set zou misschien handig zijn en als het me dan bevalt kan ik overwegen een wat duurdere telescoop aan te schaffen.

Ik vraag me dus af wat je voor een bedrag van rond de 300 euro kunt bereiken? Wat kun je bijv. spotten met een telescoop van dat bedrag?
Anonymous

je kunt in elk geval de kraters van de maan waarnemen, maar verwacht hier niet veel van, niet bepaald spectaculair.

Verder zie je Mars als een heel piepklein oranje bolletje (geen details), ook niet spectaculair dus.

Als het je meezit zie je op een heldere avond met de juiste atmosferische omstandigheden de 2 donkergele band(jes) van Jupiter, en zn 4 manen.

Verder zul je als je Saturnus aanschouwt, kunnen zien dat deze planeet ringen heeft.(nog geen manen denk ik)

De overige planeten kun je wel vergeten.

Mercurius staat elke dag zo laag aan de hemel dat een waarnemer al gelukkig zou zijn hem eens met het blote oog gezien te hebben, laat staan met een telescoop.

Deze planeet staat zo laag, en is zo klein dat hier ook niet meer dan een heldere stip van te zien valt.

Venus kun je zien als een sikkel, maar zonder details.

En de overige buitenplaneten kun je zeker wel vergeten.

Wat je wel kunt doe is met een zonnefilter proberen de zon waar te nemen.

En de orionnevel proberen te lokaliseren, is erg mooi.

Maar zoals de voorgangers al zeiden, verwacht hier NIET VEEL van! :wink:

Blijf realistisch denken.

Een redelijke telescoop kost al gauw enkele tot tienduizenden euro's.

Een dure hobby dus!

Bedenk goed wat je ermee wil gaan doen., en of je het waarnemen ook echt leuk blijft vinden.(en het zoeken naar objecten wat erg veel tijd kost zonder goto, voor lichtzwakke objecten.
skyguy

Johan vd....

Ik heb eens voor je rondgezocht naar wat beginnerskijkers van minder dan 300 euro zoals je al in gedachte had. Het zijn wel bijna allemaal reflectors want daarmee heb je toch wat meer telescoop voor je geld (niet dat refractors slecht zijn ofzo :shock: begrijp me niet verkeerd maar dit is mijn persoonlijke ervaring)

En dan nu..de telescopen ;) :

1, http://telescoop.nl/product_info.php?cPath...5ee184f76e1c410 Dat is de SkyQuest XT4.5 Dobson van orion. Dit zijn goede beginnertelescopen om de hemel mee te verkennen. Alhoewel foto's maken met een dob toch wat lastiger is dan met een equatoriale monting.

2, http://telescoop.nl/product_info.php?cPath...5ee184f76e1c410 De ShortTube 4.5" EQ Reflector ook weer van orion. Dit is ook een reflector maar dan op een equatoriale montering. Als je hier nog een camera bij zou kopen zou je er toch redelijk aan astrofotografie mee kunnen doen (mits het statief goed is natuurlijk 8) )

3, http://www.urania.be/astroshop/index.php?m...t&id=10.13.8295 Dit is een DS-2070AT 70mm + Autostar 494 van meade. Bij deze telescoop zit een computertje waarmee je de telescoop automatisch objecten in de hemel kunt laten zoeken. Dit kan ooit heel handig zijn maar zelf objecten zoeken aan de hemel is toch ook een soort sport. Deze telescoop is wel redelijk geschikt voor astrofotografie maar ik zou je toch daarvoor een reflector aanbevelen.

4, http://www.urania.be/astroshop/index.php?m...t&id=10.31.0007 Dit is een Sky Watcher 130/650 op EQ-2. Weer een reflector dus. Ook op een equatoriale montering en je kunt later als je wil nog een volgmotor inbouwen.

Ik hoop dat je iets aan deze informatie hebt gehad ;) . Verder als je nog vragen hebt stel ze gerust en laat het me weten als er iets niet klopt aan de informatie. ;)

Terug naar “Sterrenkijken”