WendyTje
Artikelen: 0

Re: Hiv-virus

Het woord 'volkomen wereldvreemd' kwam in me op.
Hey thanks! Ik dacht dat we niet meer op de man (of vrouw) zouden spelen? En inderdaad, ik zit al jaren in het biomedisch lab onderzoek, dus ik zal inderdaad er wel de ballen verstand van hebben hoe dat wereldje eruit ziet.

oke, die 80% was, zoals ik zelf al zei, een gok, iets dat ik in mn hoofd had, en ging hierover:
Overigens fundamenteel onderzoek juist niet door de commercie betaald, simpelweg omdat daar geen geld mee te verdienen is. Dit wordt wel betaald door overheid (ZonMW) en NGO's (KWF etc). Dus door de bevolking zelf.
En daar doelde ik dus op. verreweg het meeste hardcore onderzoek (ook naar virussen en allerhande ziekten en aandoeningen!) heeft niks met het bedrijfsleven te maken, dus ook niet met patenten op geneesmiddellen ed. dat is niet het doel.

Ik zei trouwens nergens dat ik het over hiv had! Het verhaal ging een beetje richting "medische wetenschap is gestuurd door de grote boze evil industrie die ons allemaal ziek/aan de medicijnen wil hebben" en dat wilde ik even tegenspreken. En daar blijf ik achter staan. Verder niets.
To boldly go where I`ve never been before

Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one
Klintersaas
Social:

<!--quoteo(post=372871:date=10 December 2007, 18:46:name=Drs.F)-->Drs.F schreef (op 10 December 2007, 18:46): <{POST_SNAPBACK}><!--quotec-->Je hebt gelijk Sinterklaas (of wat je naam ook mag zijn..Afbeelding/icon_wink.gif" style="vertical-align:middle" emoid=";)" border="0" alt="icon_wink.gif" />!) ik liet mij teveel meevoeren door bepaalde emotie's Afbeelding/icon_biggrin.gif" style="vertical-align:middle" emoid=":D" border="0" alt="icon_biggrin.gif" />!<!--QuoteEnd--><!--QuoteEEnd-->
Mijn gebruikersnaam is Klintersaas, maar dit terzijde.

Even overlopen:

Drs.F gaf hier een (voorlopig) antwoord, met de vraag aan Drs.P om hem/haar aan te vullen.

Patman noemde deze isolaties niet acceptabel, met volgende toevoegingen:

<!--quoteo(post=372877:date=10 December 2007, 19:06:name=Patman)-->Patman schreef (op 10 December 2007, 19:06): <{POST_SNAPBACK}><!--quotec-->Hier hebben we het al uitgebreid over gehad. Het resultaat van deze isolaties is niet acceptabel, er is geen zuiver virus te zien. Het is nauwelijks herkenbaar als virus.<!--QuoteEnd--><!--QuoteEEnd-->
Omdat deze topic steeds groter wordt en het moeilijk is om alle informatie snel terug te vinden vraag ik bij dezen aan Patman om te linken naar de posts waar jullie het reeds uitgebreid gehad hebben over het wel of niet acceptabel-zijn van de isolatie van HIV.

<!--quoteo(post=372877:date=10 December 2007, 19:06:name=Patman)-->Patman schreef (op 10 December 2007, 19:06): <{POST_SNAPBACK}><!--quotec-->De meeste katten worden trouwens nooit ziek van HIV (FIV).

/.../

(Ik wist niet dat ze deze onzin ook voor katten hadden).<!--QuoteEnd--><!--QuoteEEnd-->
Nu je over katten begint: wellicht interessant om door te nemen (voor zowel conservatieven als dissidenten) zijn deze links over het <{POST_SNAPBACK}><!--quotec-->Verder zijn deze isolatie's wel degelijk acceptabel. En dat is nou precies waar het hem wringt tussen de dissidenten en de conservatieven, <b>zij zeggen dat iets niet goed geissoleerd is waarvan (vrijwel) iedereen heeft geaccepteerd dat het wel een goede isolatie betreft.</b><!--QuoteEnd--><!--QuoteEEnd-->
<!--quoteo(post=372901:date=10 December 2007, 19:40:name=Patman)-->Patman schreef (op 10 December 2007, 19:40): <{POST_SNAPBACK}><!--quotec-->Ho ho, je zal buiten het AIDS vakgebied toch echt weinig wetenschappers vinden, die het acceptabele isolaties vinden.<!--QuoteEnd--><!--QuoteEEnd-->
<!--quoteo(post=372962:date=10 December 2007, 21:11:name=Assassinator)-->Assassinator schreef (op 10 December 2007, 21:11): <{POST_SNAPBACK}><!--quotec-->En op welke grond vinden zij het niet acceptabel? En op welke grond vinden die andere het wel een acceptabele isolatie?<!--QuoteEnd--><!--QuoteEEnd-->
Ik stel voor dat er wordt geantwoord op beide vragen van Assassinator (of gelinkt naar posts waar dat reeds gedaan is).

Tot zover de algemene vragen over de isolaties. Nu komen we bij de specifiekere deelvragen:

<!--quoteo(post=372892:date=10 December 2007, 19:30:name=24-7)-->24-7 schreef (op 10 December 2007, 19:30): <{POST_SNAPBACK}><!--quotec-->die vraag is: Waarom is het zo lastig dit 'retrovirus' te isoleren? Met alle andere retrovirussen schijnt het een eenvoudige standaard procedure te zijn via de centrifuge.

En met hiv moet het opeens
a. aangetoond worden via de antistoffen tegen dit virus ipv direkt het virus te isoleren
b. via DNA-multiplicatie (PCR) en ingewikkelde berekeningen komt men vervolgens tot een zgn viral load getal.<!--QuoteEnd--><!--QuoteEEnd-->
Zie ook post 142 (i.v.m. de deelvraag over de genetische structuur).

Mijn voorstel: laat de conservatieven antwoorden op deze vragen (of linken naar posts waar dat reeds gedaan is) en laat de dissidenten vervolgens vertellen waarom ze deze argumenten ontoereikend vinden (als dat zo is tenminste; als het niet zo is dan is er op ten minste één punt een overeenkomst bereikt).

Om het stukje over de isolaties af te ronden:

<!--quoteo(post=373052:date=11 December 2007, 06:35:name=Drs.P)-->Drs.P schreef (op 11 December 2007, 06:35): <{POST_SNAPBACK}><!--quotec-->Vooraf een protocol opstellen en daar rigide aan vast houden, werkt (praktisch) nooit. Je bent meestal weken, soms maanden bezig met optimaliseren. (Althans zo gaat het in elk onderzoek waar ik mee te maken heb gehad, ga er vanuit dat het voor virologie niet anders zal zijn).

Het "conflict" is terug te brengen in een verschil van mening over virus isolatie, waarbij er nog steeds nooit solide onderbouwing is geweest van de Perth groep, over <b>waarom hun protocol beter is dan alle anderen.</b><!--QuoteEnd--><!--QuoteEEnd-->
Het lijkt me niet meer dan eerlijk om op de vraag (in het vet) van Drs.P te antwoorden.

<!--quoteo(post=372993:date=10 December 2007, 22:30:name=Iconoclaster)-->Iconoclaster schreef (op 10 December 2007, 22:30): <{POST_SNAPBACK}><!--quotec-->Maar ik dnk dat we hier de kern van de zaak raken: Toen ik de discussie opstartt, waarbij ik door moderator Klintersaas netjes en eerlijk (en ook onpartijdig) werd behandeld,<!--QuoteEnd--><!--QuoteEEnd-->
Ik wil even opmerken dat ik geen moderator ben.

<!--quoteo(post=372993:date=10 December 2007, 22:30:name=Iconoclaster)-->Iconoclaster schreef (op 10 December 2007, 22:30): <{POST_SNAPBACK}><!--quotec-->moest en zou deze discussie uit de medische sector verwijderd worden. Kennelijk waren er onder het moderatoren-team een of meerdere personen die er gevaar in zagen. Vervolgens werd d discussie ondergebracht in de hoek van de mafkezen (Theorie-ontwikkeling), terwijl wij helemaal geen theorie ontwikkelen, maar een bestaande en op bedrog berustende theorie (HIV is een retrovirus dat AIDS veroorzaakt) ernstig bekritiseren.<!--QuoteEnd--><!--QuoteEEnd-->
Ik zou je willen verzoeken om "Theorieontwikkeling" geen mafkezenforum te noemen, simpelweg omdat dit niet zo is. Bovendien worden er in "Theorieontwikkeling" niet enkel nieuwe theorieën ontwikkeld. Er wordt ook gediscussieerd over ideeën die niet door de huidige stand van de wetenschap aanvaard worden. In dat opzicht staat deze topic m.i. op zijn plaats in dit forum, alhoewel het overduidelijk geneeskundige banden heeft.

Nu komen we bij een tweede belangrijke opmerking:

<!--quoteo(post=372990:date=10 December 2007, 22:15:name=24-7)-->24-7 schreef (op 10 December 2007, 22:15): <{POST_SNAPBACK}><!--quotec-->als wij het denkkader, gezet door de hiv-industrie, ter discussie proberente stellen en u antwoordt daarop met referenties naar statements en 'bewijzen' uit ditzelfde denkkader dan schiet dit inderdaad niet op nee. U bent overduidelijk niet in staat of niet bereid buiten de hiv$aids box te denken maar hopelijk iemand anders wel.<!--QuoteEnd--><!--QuoteEEnd-->
Mijn voorstel: De conservatieven verplaatsen zich op vraag van de dissidenten buiten het conservatieve denkkader en discussiëren verder. Om eerlijk te blijven: vervolgens draaien we de rollen om en verplaatsen de dissidenten zich binnen het conservatieve denkkader, om vervolgens verder te discussiëren.

Over <{POST_SNAPBACK}><!--quotec-->Ik heb er nog een vraag bij gekregen. Kennelijk is Drs. F. er van overtuigd dat HAART goed is voor seropositieven. Althans zij die aan bepaalde criteria voldoen. Kan Drs. F. mij uitleggen, zonder te refereren aan (manipuleerbare) statistieken hoe dat mogelijk is vanuit de basale werking van dat spul. Neem even één van de meest aggresieve maar nog steeds meest gebruikte componenten: AZT. Dat is een chain-terminator, het stopt kennelijk een proces dat transcriptase heet. Hoe kan zo'n medicijn op basis van zijn fundamentele werking enige andere uitwerking hebben dan uiteindelijk een zeer ellendige dood? Gewoon op z'n Jan Boeren Fluitjes. Hoe kan een medicijn dat de meest basale processen in cellen platlegt, alle cellen, niet alleen het zogenaamde HIV, enig goede uitwerking hebben?<!--QuoteEnd--><!--QuoteEEnd-->
Zie de PPS.

PS: Het is goed mogelijk dat er personen zijn die het nut van mijn post(s) niet inzien en dat hebben ze ook niet (voor de inhoudelijke discussie). Maar de zaken even op een rijtje zetten en afspreken wat er gedaan moet worden is m.i. een noodzakelijk kwaad om een moeilijk verlopende discussie (en ik denk dat iedereen wel zal beamen dat dit er een is) verder te zetten.
PPS: Het lijkt mij raadzaam om deze discussie op te splitsen, om zo het overzicht te behouden. Ik stel voor om er twee topics van te maken, waarbij in de ene topic gesproken wordt over de isolatie van HIV (mogelijke titel: "<i>De isolatie van HIV</i>") en in de andere over HAART (mogelijke titel: "<i>HAART</i>")
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
24-7

forget it patman, gaat ie nooit op in en hij zal ook niet ingaan op waarom dit 'virus' zo lastig te isoleren is.

De vraag gewoon negeren is zelfs een standaardtruuk uit mijn schoolboek communicatie: hoofdstuk contra-tacktieken als het gesprek een ongewenste richting in dreigt te bewegen. Negeren is er een, persoonlijk worden is een tweede.

Er worden gigantisch significante zaken tav corruptie benoemd, evenals herhaalde oproepen om aub buiten de bestaande box te denken

alles wordt zonder verdere argumentatie als ongefundeerd van tafel geveegd, lekker ... (ook lekker controleerbaar)

Nog even een poging tot duidelijk maken van commerciele realiteit:

Stel ik leid een bedrijf met een miljardenomzet aan hivremmers

als fundamenteel onderzoek van invloed kan zijn op op de validiteit van mijn huidige productielijnen denkt u dan echt dat ik als bedrijf niet zal proberen de richting van dit fundamentele onderzoek te beinvloeden??

Ik zou niet lekker slapen met de gedachte dat er elk moment een ondezoek in de verkeerde richting opgestart zou kunnen worden, laat staan da er al een aantal lopen.

voor de onderbouwing van uw verklaringen tav het heilige 'fundamentele onderzoek' zou ik graag wat cijfers achterhalen.

-wat is het gezamelijk budget van dit fundamentele onderzoek versus het gezamelijke budget van het commerciele

-Hoe wordt budget toegewezen bij fundamenteel onderzoek? wat is procedure

-is er een comissie, wie zitten daarin? (het is algemeen bekend dat de 'onafhankelijke' amerikaans fda voornamelijk bestaat uit mensen die zelf hechte financiele banden met de indutrie hebben)

-is er een website?

-is er een lijstje met onderzoekonderwerpen?

dank!
Drs.F

@dissidenten

De discussie is weer aan het afgeglijden naar onderbuiks sentimenten in de orde van "zij zijn groot en wij zijn klein", wat dat betreft heeft klintelsaas (sorry ik kan die naam niet onthouden) gelijk. Laten we alles wat we zeggen onderbouwen met een referentie dat om te beginnen.

Verder is het op de man spelen erg vervelend, vooral dat de hele tijd Joep Lange de zwarte piet krijgt toegespeeld is een beetje kinderachtig, die man kan zich op dit forum ook niet verdedigen.

@patman

Er is al gezegd dat er geen 'klassieke vorm' van isoleren bestaat, dus blijf daar niet op terugkomen. En nogmaals om een dergelijk onderzoek te doen is toestemming van een medisch etische commissie nodig (www.ccmo.nl) als je de link had bekeken had je gezien dat dat weldegelijk noodzakelijk is ook al vind je zelf van niet
Patman

Drs.F schreef:@dissidenten

De discussie is weer aan het afgeglijden naar onderbuiks sentimenten in de orde van "zij zijn groot en wij zijn klein", wat dat betreft heeft klintelsaas (sorry ik kan die naam niet onthouden) gelijk. Laten we alles wat we zeggen onderbouwen met een referentie dat om te beginnen.

Verder is het op de man spelen erg vervelend, vooral dat de hele tijd Joep Lange de zwarte piet krijgt toegespeeld is een beetje kinderachtig, die man kan zich op dit forum ook niet verdedigen.

@patman

Er is al gezegd dat er geen 'klassieke vorm' van isoleren bestaat, dus blijf daar niet op terugkomen. En nogmaals om een dergelijk onderzoek te doen is toestemming van een medisch etische commissie nodig (www.ccmo.nl) als je de link had bekeken had je gezien dat dat weldegelijk noodzakelijk is ook al vind je zelf van niet
Noem het zoals je wilt, je begrijpt precies wat wij bedoelen en waarom we dat vragen. En als zo'n isolatie al onder onderzoek valt waarvoor toestemming en allemaal documentatie nodig is, begrijp ik waarom er na 25 jaar nog helemaal niets is bereikt behalve hele dure laxeermiddelen... :D
24-7

drs F.

geef aub zelf het goede voorbeeld en geef de ref naar

-geen klassiek isolatieprotocol tav retrovirussen

-mijn ref vragen tav het heilige 'fundamentele onderzoek'

dank!
Drs.F

@24-7

Zoals al eerder gezegd heb ik geen verstand van virus-isolatie technieken, in mijn opmerking refereerde ik aan drs p. die ik geloofde in zijn opvatting dat er niet 1 methode bestaat een viris te isoleren (maar dara idd geloof ik geen ref bij gaf)

de opmerking over de funding kwam ook niet van mij zou wel die gegevens kunnen opzoeken maar dat moet de persoon die de opmerking maakt maar doen

@patman

Je spreekt jezelf nu ongelofelijk tegen. Ik denk dat het heel erg goed is dat er medisch etische toetsing is (ook voor zulke kleine onderzoekjes), anders zou elke dokter/pharmaceut zomaar onderzoek kunnen gaan doen, dat is toch iets wat wij allebei niet willen.
24-7

@patman

Je spreekt jezelf nu ongelofelijk tegen. Ik denk dat het heel erg goed is dat er medisch etische toetsing is (ook voor zulke kleine onderzoekjes), anders zou elke dokter/pharmaceut zomaar onderzoek kunnen gaan doen, dat is toch iets wat wij allebei niet willen.
wat een begripsgeneralisatie wordt hier nu weer geintroduceerd:

Als u met onderzoek bedoelt: experimenten op mensen dan zeg ik => toetsen die hap!

Maar als u met onderzoek bedoelt: een virus isoleren uit bloed van een persoon emt als doel de isolatietechniek te toetsen dan zeg ik: de patient hoeft slechts wat boef af te staan en loopt verder geen enkel risico en volgens u zouden 'wij' niet willen dat bestaande tesresultaten/technieken controleerbaar zijn door jan en alleman?

=> dat willen wij dus wel want wij wij willen niet dat de ethische commissie bepaald of de testen van pharmaindustrie betoetst mogen worden ...
WendyTje

Er gaat ontzettend veel geld in onderzoek zitten, dus het lijkt mij een hele goede zaak dat niet iedereen zomaar wat testjes in de wilde weg kan gaan doen, duizenden euros verspillen (als je ziet dat er op onze afdeling al meer dan 1000 euro per week aan plastic disposables doorgaat, tel daar je enzymen, kits, kolommen etc bij op.. dan kom je op een fenomenaal bedrag) Dan lijkt het me logisch dat je voor al die verspilde arbeidstijd en kosten toch ergens verantwoording aflegt.

Eventjes een virusje isoleren is meer dan een uurtje werk, meer dan een week zelfs als je niet de proeven routinematig uitvoerd met DAT virus, want de condities verschillen per cultuur, als je dat ook nog moet gaan uitzoeken, ben je zo een paar maanden bezig. Dus "eventjes isoleren" om jullie een lol te doen is er niet bij. En dat lijkt me maar beter ook, ik ga op mn werk ook geen geinige prive proefjes doen omdat dat me wel wat lijkt...

24-7

nou hier zakt mijn broek echt vanaf!

ik hoor

a. de test testen is niet nodig

b. de test testen is+ te duur

a. Als u dit een onzin discussie vind, doe dan niet mee. Wij proberen hier buiten de bestaande hiv$aids box te denken, en met binnen-de-box-opmerkingen als 'niet nodig' demonstreert u slechts uw minachting voor onze zorgen. Dit wordt door mij niet op prijs gesteld. Nogmaals, als u het niet interessant vind, doe dan niet mee

b. we hebben het nog helemaal niet over het geld gehad, en ik vind het nogal flauw/dom om onze stelling samen te vatten als iedereen moet alles kunnen hertesten op kosten van de gemeenschap.

wij zijn van mening dat 100.000-en mensen nodeloos vergiftigd worden op kosten van de gemeenschap, neem dit aub ook mee in uw 'kostenplaatje'.
Patman

Weny, ook mijn kaak pleurt hier op het buro.

Als het zo relatief eenvoudig is om zo'n belangrijke test te doen, dan moeten we dan meteen doen. Wat jouw werk ervan vindt lijkt me niet zo heel belangrijk dan, ik wil best met ze praten en ze overtuigen van het belang van zo'n test. Op onze site hebben we meerdere mensen die gewoon beter werden van AIDS door te stoppen met de medicatie, en jij begint een beetje over de kosten van disposables enzo.

Het enige dat de dissidenten vragen is: isoleer dat virus met een analytische ultracentrifuge maak er een zuiver papje van en fotografeer dat. Is niet bepaald rocketscience, konden ze eeuwen geleden al.

Ik wil weten of zo'n klassieke (schijnt niet de goede term te zijn, maar je begrijpt wat ik bedoel) isolatie mogelijk is met HIV. Er is daar namelijk nog geen bewijs voor in de literatuur en het zou heel veelzeggend zijn als het niet of wel zou kunnen. Met andere retrovirussen kan het namelijk wel.

Als jij niet ziet wat een enorme bijdrage dit zou leveren, denk ik dat dit onderwerp niet aan jou besteed is.
Drs.P

Nog steeds geen enkel argument waarom de aangetoonde protocollen fout zijn en het ultacentrifuge gezeur goed...

Ooit aan osmotische druk gedacht ? (de core kan dacht ik uit mijn hoofd wel gecontrifugeerd worden)

Lekker makkelijk ook, iemand die het niet eens wordt uit de discussie sturen... Rinkelt weer in mijn hoofd "Let's find the fact which support our conclusion"

Nog steeds geen argument waarom de eerste isolatie van Gallo niet klopt.

Weer wordt er op de persoon gespeeld.
isoleer dat virus met een analytische ultracentrifuge maak er een zuiver papje van en fotografeer dat. Is niet bepaald rocketscience, konden ze eeuwen geleden al
Dit wordt gewoon niet serieus genomen... Eeuwen geleden... tuurlijk... Afgezien dat we dat maar niet letterlijk moeten nemen, is een ultra-centrifuge nog een heel gedoe (en die dingen zijn afgrijselijk duur, waardoor je vaak maar een paar uur per week krijgt op het ding).

Virus isoleren voor EM fotografie is zoals Wendy al aangeeft met een beetje pech een maanden/ jaren traject. Daarnaast is er consensus dat het niet nodig is, aangezien er al prachtige foto's van bestaan (zie dit topic).

Er wordt nog steeds niet aangegeven (argumenten gegeven) waarom de huidige isolaties niet voldoende zijn. (behalve dan dat ze niet aan het bedachte protocol van de perth groep voldoen).

Maar deze discussie blijft weinig zin hebben, simpelweg, zie mijn post @ 06.35
24-7

deze discussie heeft MET U geen zin als u niet bereid bent buiten de hiv$aids box te denken.

maar u stelt ook een valide vraag en die moet beantwoord worden:

patman, kun jij de omdraaiing van oorzaak en gevolg van gallo ergens vandaan pasten? Ik ken dit allen uit de documentaire other side of aids.

http://video.google.nl/videoplay?docid=-9032280754921039497
WendyTje

24-7 schreef:nou hier zakt mijn broek echt vanaf!

ik hoor

a. de test testen is niet nodig

b. de test testen is+ te duur

a. Als u dit een onzin discussie vind, doe dan niet mee. Wij proberen hier buiten de bestaande hiv$aids box te denken, en met binnen-de-box-opmerkingen als 'niet nodig' demonstreert u slechts uw minachting voor onze zorgen. Dit wordt door mij niet op prijs gesteld. Nogmaals, als u het niet interessant vind, doe dan niet mee

b. we hebben het nog helemaal niet over het geld gehad, en ik vind het nogal flauw/dom om onze stelling samen te vatten als iedereen moet alles kunnen hertesten op kosten van de gemeenschap.

wij zijn van mening dat 100.000-en mensen nodeloos vergiftigd worden op kosten van de gemeenschap, neem dit aub ook mee in uw 'kostenplaatje'.
Nee je begrijpt het verkeed, ik reageerde hiermee alleen op dit:
Dus... gaan we nou een keer dat virus op 'klassieke' wijze isoleren? Dus gewoon zonder fancy '****' gewoon in de analytische ultra centrifuge en dan een electronenmiscroscoopfoto maken van gezuiverd virus. Vergeef als ik niet de wetenschappelijk termen gebruik icon_wink.gif

Hoe moeilijk en kostbaar kan dat nou zijn? Ik betaal. Sero+ bloed hebben we 'voorradig'.
waarop ik dus antwoord: nou voor een gemiddeld niet gespecialiseerd lab kan dat dus behoorlijk moeilijk, en vooral heel kostbaar zijn, het is dus compleet onzinnig met een buisje bloed te gaan zwaaien naar iedereen die Dr. is of ook maar enigszinds vergelijkend labwerk doet.

Op de hele hiv kwestie ga ik nog steeds niet in, ik zeg niet dat het niet relevant is, maar daar zijn mensen voor met betere kennis omtrent hiv. ik licht alleen wat dingen uit die hier nogal ondoordacht geroepen worden. Als u vind dat dit onderzocht moet worden, kunt u dus niet zomaar even bij om het even welk lab aankloppen van: hallooo doe dit eens even tussendoor. Nee, als u vind dat dit onderzocht moet worden zult u een grant moeten schrijven/aanvragen, daaruit de kosten halen, en dan een onderzoek doen.

Assassinator

deze discussie heeft MET U geen zin als u niet bereid bent buiten de hiv$aids box te denken.
En kun je eens goed en gedetailleerd uitleggen wat je hier bedoeld met out of the box?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

Terug naar “Theorieontwikkeling”