Freya
Artikelen: 0

Re: Orgaandonatie

De woorden autochtoon en allochtoon worden weldegelijk nog maar zelden gebruikt in Vlaanderen omdat dit de integratie tegen zou gaan. Ik had het dus over mensen met een andere religie, huidskleur, ... Uiteraard is het orgaan dat je krijgt van iemand die je niet kent, zo gaat dat. Maar die jongen stond erop dat als hij een orgaan kreeg dit niet van een "allochtoon" zou komen en moest hij sterven zou hij ook eerder zijn orgaan geven aan een "autochtoon" (die minder ziek is) dan aan een doodzieke "allochtoon". Dit vond ik fout. Naar mijn weten zouden die mensen er ook zo geen onderscheid in maken, waar gaan we naartoe als we dit soort grenzen trekken. Dat iemand het hart van een baviaan weigert kan ik nog inkomen, hier zijn grote fysiologische verschillen en dergelijke, maar op basis van een ras iets weigeren...?
Ger schreef:Dat vind ik niet bepaald belachelijk... :D

Voor de rest van de onderbouwing, zie hier.
Als het je zo stoort om steeds hetzelfde te herhalen, doe het dan gewoon niet...

Ik ga er nu wel van uit dat jij liever zou sterven dan het orgaan van een vreemde in jou lichaam op te nemen (vreemde is niet hetzelfde als vreemdeling). Zelfs moest je kinderen en een vrouw of man achterlaten? Zou je jou organen dan willen doneren?
good night sweet prince, may flights of angels wing you to your rest
Klintersaas
Social:

Naar mijn weten is het zo dat in België je organen opkomen voor donatie vanaf je sterft (je hoeft hier geen donorkaart voor te hebben zoals in Nederland). De familie kan wel zeggen dat ze niet wil dat het lichaam nog een geod doel heeft. M.i. moet dit ook zo zijn bij executies, laat het standaard oké zijn, de familie kan steeds protest aantekenen. Mijn lichaam mag in elk geval naar de wetenschap, ik zie er het nut niet van in om het onder de grond te stoppen waar het geen doel meer heeft. Maar ik kan wel begrijpen dat mensen dit verkiezen omwille van een geloofsovertuiging.
Het probleem is dat de organen vers moeten blijven, zodat de beslissing zo snel mogelijk na de dood van de donor genomen moet worden. Dit is een zeer emotioneel en stressvol moment, dus zijn er veel families die weigeren. Zelfs als de dode bij leven expliciet gezegd heeft dat hij zijn organen wil doneren, weigeren zijn familieleden soms nog, omdat ze niet dezelfde overtuiging hebben of omdat ze het zich domweg niet meer kunnen herinneren.
Ik ga er nu wel van uit dat jij liever zou sterven dan het orgaan van een vreemde in jou lichaam op te nemen (vreemde is niet hetzelfde als vreemdeling). Zelfs moest je kinderen en een vrouw of man achterlaten? Zou je jou organen dan willen doneren?
Goed punt van Freya. Als je leven gered kan worden door bijvoorbeeld een levertransplantatie en je weigert die omdat je een overtuiging hebt zoals die van Ger, blijft je familie alleen achter. Ik ken Gers burgerlijke stand niet (kinderen of niet?), maar ik zou het niet fair vinden om kinderen zonder hun vader te laten opgroeien, alleen maar omdat die er een bepaalde overtuiging op na houdt. Ik zeg niet dat we in alle gevallen eerst naar de familie moeten kijken (de wil van een terminaal zieke persoon die gruwelijke pijnen lijdt en die nog een maand of 4 verder zou kunnen leven door een transplantatie, maar die gewoon wil sterven, moeten we respecteren) maar soms mogen we niet vergeten hoe moeilijk we het andere mensen maken. Nu rijst er echter een nieuw probleem: wanneer moeten we rekening houden met de familie en wanneer niet?
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
Ger

Als het je zo stoort om steeds hetzelfde te herhalen, doe het dan gewoon niet...
Dat was in dezen alleen maar om antwoord te geven op wat ik dacht dat je vraag was. Een algemene vraag, niet een vraag die al tig keer eerder door steeds dezelfde persoon gesteld is. Dat laatste ben ik moe, dat eerste vind ik nooit zo erg. :D
Zoals gezegd, ik ben niet van plan mijn organen te doneren. Staat ook in mijn codicil. Wat ik eventueel zou doen als ik daarmee mijn eigen kind zou kunnen redden weet ik niet. Misschien dat ik dan toch een eigen orgaan zou afstaan voor mijn kind. Hierover kan ik geen uitsluitsel geven omdat ik nooit in een dergelijke situatie geweest ben. Iemand die zegt dat wel te kunnen terwijl die nog nooit zo'n situatie heeft meegemaakt is hypocriet.
Goed punt van Freya. Als je leven gered kan worden door bijvoorbeeld een levertransplantatie en je weigert die omdat je een overtuiging hebt zoals die van Ger, blijft je familie alleen achter. Ik ken Gers burgerlijke stand niet (kinderen of niet?), maar ik zou het niet fair vinden om kinderen zonder hun vader te laten opgroeien, alleen maar omdat die er een bepaalde overtuiging op na houdt. Ik zeg niet dat we in alle gevallen eerst naar de familie moeten kijken (de wil van een terminaal zieke persoon die gruwelijke pijnen lijdt en die nog een maand of 4 verder zou kunnen leven door een transplantatie, maar die gewoon wil sterven, moeten we respecteren) maar soms mogen we niet vergeten hoe moeilijk we het andere mensen maken. Nu rijst er echter een nieuw probleem: wanneer moeten we rekening houden met de familie en wanneer niet?
Beetje zelfde verhaal als abortus. Daar kan je in zijn algemeenheid voor of tegen zijn, maar de beslissing ligt altijd bij de personen in kwestie. En de persoon die op sterven ligt heeft altijd het laatste woord. Je kan mensen niet onder dwang laten behandelen omdat jij zo graag wil dat hij blijft leven. Als hij dat niet wil omdat het leven voor hem dan niet meer volgens zijn normen kan bestaan en hij er voor de rest van zijn leven een trauma aan overhoud, kan je niet eisen dat hij maar blijft leven volgens jouw normen. Baas oer eigen leven, net zo goed als baas in eigen buik.
Het probleem is dat de organen vers moeten blijven, zodat de beslissing zo snel mogelijk na de dood van de donor genomen moet worden. Dit is een zeer emotioneel en stressvol moment, dus zijn er veel families die weigeren. Zelfs als de dode bij leven expliciet gezegd heeft dat hij zijn organen wil doneren, weigeren zijn familieleden soms nog, omdat ze niet dezelfde overtuiging hebben of omdat ze het zich domweg niet meer kunnen herinneren.
Dat kan alleen als de overleden persoon geen codicil heeft ingevuld.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Klintersaas
Social:

Beetje zelfde verhaal als abortus. Daar kan je in zijn algemeenheid voor of tegen zijn, maar de beslissing ligt altijd bij de personen in kwestie. En de persoon die op sterven ligt heeft altijd het laatste woord. Je kan mensen niet onder dwang laten behandelen omdat jij zo graag wil dat hij blijft leven. Als hij dat niet wil omdat het leven voor hem dan niet meer volgens zijn normen kan bestaan en hij er voor de rest van zijn leven een trauma aan overhoud, kan je niet eisen dat hij maar blijft leven volgens jouw normen. Baas oer eigen leven, net zo goed als baas in eigen buik.
Ik ben het met je eens en ik zou zeker niet willen dat iemand tegen zijn zin een orgaan krijgt ingeplant omdat de dokters hem er per se door willen halen. Dat orgaan zou dan toch maar verloren zijn en was veel beter aan iemand anders gegeven. Daarom vond ik de houding van Bush tijdens de commotie rond Terri Schiavo ook zo verschrikkelijk.

Wat ik eigenlijk bedoelde is dat het goed zou zijn dat mensen die een levensreddend donororgaan weigeren vanwege een overtuiging, ook eens aan hun familie zouden moeten denken.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
1207

Wat ik eigenlijk bedoelde is dat het goed zou zijn dat mensen die een levensreddend donororgaan weigeren vanwege een overtuiging, ook eens aan hun familie zouden moeten denken.
Hoeveel van dat soort mensen lopen er rond?

zet mensen het mes op de keel en ze zullen wel willen overleven
Ger

Hoeveel van dat soort mensen lopen er rond?
Geen idee. Jij wel? Mijn gevoel zegt echter dat het er meer zijn dan jij denkt.
zet mensen het mes op de keel en ze zullen wel willen overleven
Waar baseer je dat op?
- Jimi Hendrix -
1207

Waar baseer je dat op?
de overlevingsdrang van het aapje mens natuurlijk. je kunt zoveel rond de pot draaien als je wil maar als puntje bij paaltje weigert geen enkele gezonde gelovige een orgaan als zijn leven er van afhangt.
Ger

Ik ben dus niet gezond. Bedankt. Fijn dat je de opvattingen van anderen respecteert.
- Jimi Hendrix -
albert davinci

Bedenk dat organen meestal juist voor de familieleden interessant zijn wanneer iemand in de familie een orgaan nodig heeft omwille van de afstotingsverschijnselen.

Zelfs als je zo'n orgaan krijgt dan ga je waarschijnlijk medicijnen moeten blijven slikken die vervelende 'bijwerkingen' hebben.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.
Phys

Beetje kinderachtige reactie Ger.

1207 verwacht dat iedereen in een levensbedreigende situatie overstag zal gaan. Jij verwacht in een levensbedreigende situatie niet overstag te gaan. Dat heeft niets met 'andersmans meningen respecteren' te maken.

Ik denk dat 1207 best een punt heeft; de instictieve overlevingsdrang zit er bij iedereen wel in, denk ik. Hoe sterk je principes ook zijn, het kan een keer ophouden.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -
Ger

Mja, ik vond zijn reactie nogal bot en voelde me persoonlijk aangesproken. Dan slipt zoiets wel eens uit je toetsenbord.

Kijk, ik stel me kwetsbaar op door een opvatting te presenteren die tegenover de algemene mening ligt en onderbouwd door gevoelens die iemand zonder die gevoelens gewoon niet kunnen begrijpen. Dat blijkt ook wel uit het steeds herhalen van dezelfde vragen door die anderen. Daarnaast zijn het gewoon mijn principes en moet ik er niet aan denken om een orgaan van iemand anders in me te krijgen, maar zolang je niet voor zo'n situatie gestaan hebt kan ik geen harde garantie geven dat ik dan misschien toch een orgaan zou willen. Dat is net zo'n vraag als "wat zou je doen als je moest kiezen tussen het leven van je vrouw of het leven van je kind", voor mij dan. Daar kan je geen antwoord op geven.

Ik vind het daarom zeer vervelend dat er dan toch steeds gezegd wordt dat ik wel zou kiezen voor het orgaan. Dat kun je net zo min zeggen. 1207 nog minder dan ik, want hij kent me niet.
- Jimi Hendrix -
1207

Ik vind het daarom zeer vervelend dat er dan toch steeds gezegd wordt dat ik wel zou kiezen voor het orgaan. Dat kun je net zo min zeggen. 1207 nog minder dan ik, want hij kent me niet.
excuses

met gezond bedoelde ik dat je mensen met zeldfmoordneigingen, depressies moet uitsluiten. Het zou inderdaad kunnen dat die blij zijn dat hun leven eindigt.

Het grote probleem in dit soort discussies is dat je echt pas kunt oordelen als je in die situatie zit. en om te overleven maakt een mens hele grote bokkesprongen. In Afrika gaat het zelfs zover dat mensen hun eigen familie afslachten als ze daartoe gedwongen worden en dit hun enige overlevingskans is (bekende techniek in kone's kindsoldatenleger).

Het lijkt me dus bijzonder onaannemelijk dat je, als puntje bij paaltje komt, een orgaan weigert als je leven ervan afhangt. Ondanks alle principes vooraf.

Misschien zijn er mensen die wel bij hun principes zouden blijven maar ik denk dat je dat aantal in Europa op een hand kunt tellen als het er echt op aankomt.
Phys

Ger schreef:Mja, ik vond zijn reactie nogal bot en voelde me persoonlijk aangesproken. Dan slipt zoiets wel eens uit je toetsenbord.

Kijk, ik stel me kwetsbaar op door een opvatting te presenteren die tegenover de algemene mening ligt en onderbouwd door gevoelens die iemand zonder die gevoelens gewoon niet kunnen begrijpen. Dat blijkt ook wel uit het steeds herhalen van dezelfde vragen door die anderen. Daarnaast zijn het gewoon mijn principes en moet ik er niet aan denken om een orgaan van iemand anders in me te krijgen, maar zolang je niet voor zo'n situatie gestaan hebt kan ik geen harde garantie geven dat ik dan misschien toch een orgaan zou willen. Dat is net zo'n vraag als "wat zou je doen als je moest kiezen tussen het leven van je vrouw of het leven van je kind", voor mij dan. Daar kan je geen antwoord op geven.

Kijk, ik ben het bijna helemaal eens met jouw standpunt, in tegenstelling tot weinigen hier. Je verwoordt het bovendien goed. Ik ga binnenkort mijn donorcodicil invullen met daarin aangegeven dat ik NIETS wil doneren. Toch sluit ik niet uit dat wanneer ik in een levensbedreigende situatie verkeer, ik wel een orgaan wil ontvangen. Want daar had 1207 het volgens mij over: een donor ontvangen als dat je leven kan redden.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -
Klintersaas
Social:

albert davinci schreef:Bedenk dat organen meestal juist voor de familieleden interessant zijn wanneer iemand in de familie een orgaan nodig heeft omwille van de afstotingsverschijnselen.

Zelfs als je zo'n orgaan krijgt dan ga je waarschijnlijk medicijnen moeten blijven slikken die vervelende 'bijwerkingen' hebben.
Jammer genoeg mag je niet kiezen wie je organen krijgt, om misdadige praktijken te voorkomen. Zo herinner ik me een krantenartikel van enkele jaren geleden. Het ging over een jongen met een dringende behoefte aan een donornier. Omdat hij zo ver achter op de wachtlijst stond, bood zijn vader aan om één van zijn nieren af te staan. Het Belgische gerecht kwam er echter tussen: de vader mocht niet kiezen wie zijn nier kreeg.

Ik weet niet hoe het de jongen verder vergaan is en ik weet niet of het nog steeds verboden is (ik meen mij namelijk gevallen te herinneren waarin mensen wel vrijwillig een nier of een stuk lever mochten afstaan aan een ziek familielid).
Kijk, ik ben het bijna helemaal eens met jouw standpunt, in tegenstelling tot weinigen hier.

Je zegt dat je het bijna helemaal eens bent met Ger: in welk opzicht dan niet?
Ik ga binnenkort mijn donorcodicil invullen met daarin aangegeven dat ik NIETS wil doneren.

Heb je dezelfde reden als Ger om niets te doneren? Zo nee, welke reden dan wel.
Toch sluit ik niet uit dat wanneer ik in een levensbedreigende situatie verkeer, ik wel een orgaan wil ontvangen.
Dit vind ik een verkeerde attitude: wel ontvangen, maar niet doneren. Mijn mening is: ofwel alles, ofwel niets, maar niet profiteren zonder een steentje bij te dragen.

Ger

Dit vind ik een verkeerde attitude: wel ontvangen, maar niet doneren. Mijn mening is: ofwel alles, ofwel niets, maar niet profiteren zonder een steentje bij te dragen.
Hold it right there. Die discussie is al gevoerd, kijk maar naar de vorige X pagina's. Samengevat: je kan het vanwege je principes uitlsluiten maar je kan niet verwachten dat iemand die een dergelijke situatie nog nooit heeft meegemaakt nu zegt dat hij op het moment dat hij misschien zal sterven alsnog nee zegt tegen een orgaan. Zie o.a. hier maar ook de 5 pagina's daarvoor.
- Jimi Hendrix -

Terug naar “Sociale en praktische filosofie, ethiek”