Phys
Artikelen: 0

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

jhnbk, kijk eens 2 berichten boven je :D
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -
jhnbk

:P :D
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.
TD

Ik dacht dat je aan het testen was :D
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)
jhnbk

Weet er toevallig iemand een pakket dat mij toestaat de positie van een figuur (eender welk, png ofzo) absoluut te zetten en daarover nog tekst kwijt te kunnen? Tevens zoek ik naar een manier om een volledige pdf A4 (een autocad plan) tussen te voegen als pagina en daaraan met latex een pagina nummer/header te plaatsen.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.
Burgie

Weet er toevallig iemand een pakket dat mij toestaat de positie van een figuur (eender welk, png ofzo) absoluut te zetten en daarover nog tekst kwijt te kunnen? Tevens zoek ik naar een manier om een volledige pdf A4 (een autocad plan) tussen te voegen als pagina en daaraan met latex een pagina nummer/header te plaatsen.

Indien het nog niet te laat is... ik gebruik het pakket "graphicx" voor de figuren. Het tweede probleem begrijp ik niet zo goed. Wat is het probleem precies?
jhnbk

Hoe zou ik dat met graphicx moeten doen?

De tweede vraag: ik heb een pdf (A4) met een tekening op schaal, deze schaal zou behouden moeten blijven dus moet ik die pdf als een volledige pagina kunnen invoeren.
Burgie

jhnbk schreef:Hoe zou ik dat met graphicx moeten doen?

De tweede vraag: ik heb een pdf (A4) met een tekening op schaal, deze schaal zou behouden moeten blijven dus moet ik die pdf als een volledige pagina kunnen invoeren.

Dit topic staat hier echt wat verloren! Ik kijk hier bijna nooit, vandaar het late antwoord.

Figuren absoluut plaatsen: als ik dit goed interpreteer bedoel je dat je je figuur op een welbepaalde positie wilt plaatsen en nergens anders. Dit kun je eigenlijk doen met je "Figure"-omgeving door de optie [H] te gebruiken. Als je wat meer informatie wilt omtrent het werken met figuren, dan kan je altijd deze LaTeX-cursus eens raadplegen. Alles staat er zeer bondig en goed in uitgelegd!

PDF als een volledige pagina invoeren: dit zou ik ook eens moeten bekijken. Heb je hier intussen al een oplossing voor?
jhnbk

Die handleiding heb ik al eens gelezen en helpt mij niet echt voort. Ik zou voor een titelpagina een logo links en het adres (beiden in png) rechts bovenaan moeten plaatsen; uiteraard zo ver mogelijk naar de zijkanten. (De figuren komen dus buiten de marge)

Het andere probleem, van de volledige pagina, is nog steeds lopende.
Burgie

jhnbk schreef:Die handleiding heb ik al eens gelezen en helpt mij niet echt voort. Ik zou voor een titelpagina een logo links en het adres (beiden in png) rechts bovenaan moeten plaatsen; uiteraard zo ver mogelijk naar de zijkanten. (De figuren komen dus buiten de marge)

Het andere probleem, van de volledige pagina, is nog steeds lopende.

Lastige problemen heb jij zeg :D ! Het is natuurlijk wat lastig om deze vragen via internet te beantwoorden omdat ik soms de vraag (zoals jij die uiteindelijk bedoelt) niet volledig en correct begrijp. Daarom post ik maar wat gedachten...

Volledige pagina includeren

Ik veronderstel dat je het commando "\includepdf" van het package "pdfpackages" al hebt geprobeerd? Indien niet, deze laat je dus toe een volledige of enkele volledige pagina's uit een bestaande pdf te includeren in jouw werkstuk. Met de optie "[pagecommand={\thispagestyle{fancy}}]" kan je de paginanummering en header overnemen die je in jouw werkstuk gebruikt.

Meer info vind je hier.

Logo links en rechts

Kan je geen constructie zoals deze hieronder gebruiken? Eventueel zelf wat prutsen met breedtes...

Het feit dat de figuren van het formaat "png" zijn, levert geen enkel probleem mijns inziens.

Code: Selecteer alles

\begin{figure}[ht]

\begin{center}

\mbox{

\subfigure[Figuur test1]{

\parbox[c][][c]{0.5\textwidth}{

\centering

\includegraphics[width=0.3\textwidth]{test1.png}

\label{test1.pdf}

}

} \quad \quad 

\subfigure[Figuur test2]{

\parbox[c][][c]{0.5\textwidth}{

\centering

\includegraphics[width=0.3\textwidth]{test2.png}

\label{test2.pdf}

}

}

}

\caption{Schematische voorstelling}

\label{Algemene label}

\end{center}

\end{figure}
jhnbk

Thx. De eerste is exact wat ik zocht. Ik zal het eens testen. Het tweede lijkt mij niet het ideale maar het zal zo ook wel lukken waarschijnlijk.
Ruben01

Ik heb het volgende probleem.

Ik wil graag een grote accolade voor 2 fomules plaatsen.

Met behulp van de onderstaande code dacht ik dat zoiets mogelijk zou zijn maar blijkbaar loopt er iets fout.

Ik krijg een simpele accolade met mijn 2 formules op 1 lijn.

Dit probeer ik m.b.v. "Kile" onder "Ubuntu"

\begin{equation}

\begin{cases}

I  = \omega C \cdot U  \\

\varphi =  \frac{- \pi}{2}

\end{cases}

\end{equation}
Phys

Dit werkt in ieder geval:
\(\left\{\begin{array}{cc} I = \omega C \cdot U \\ \varphi = \frac{- \pi}{2} \end{equation}\right.\)

code:

\left\{\begin{array}{cc}

\end{equation}\right.

Had je het toevallig van wikipedia (hier)?

- Niels Bohr -
Ruben01

Bij jouw code krijg ik de grote accolade dus dat is wel positief.

Ik krijg wel 15 errors :D

Nog een probleem is dat de nummer van mijn vergelijking tegen mijn vergelijking plakt en niet aan de rechterkant van mijn blad staat.

Het is dus nog niet opgelost :P
Had je het toevallig van wikipedia (hier)?
Neen, uit een tutorial van Universiteit Gent.

EDIT: ik heb je fout gevonden:

\end{array}
moet het worden :D
ToonB

Is er ook een manier om skelet-structuren weer te geven op een eenvoudige manier, zoals bv met latex, zonder dat ik speciale software moet afhalen ?

Zoals bijvoorbeeld in dit = draadje? Hoe kan ik dat vertakte deel onder mijn lineair deel krijgen ?
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I
Phys

Je bent dus in een Tex-editor bezig? Dat is wel even handig om te vermelden, dat verschilt namelijk in een aantal opzichten met de code op Wetenschapsforum.

Ik was inderdaad om de 'equation' te veranderen in 'array'.

Als je de vergelijking als geheel wilt nummeren, dan kun je dit gebruiken:

\begin{equation}\left\{\begin{array}{cc}

\end{array}\right.\end{equation}

\\edit: dit een reply op Ruben

- Niels Bohr -

Terug naar “Cursussen en FAQ's”