skywatcher
Artikelen: 0

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

en een stuk kleiner

maar deze keer staat die wel veel hoger ,wat beter is voor ons

ik denk dat over het algemeen deze oppositie beter zal zijn dan de vorige
Johan_vd

2, http://telescoop.nl/product_info.php?cPath...5ee184f76e1c410 De ShortTube 4.5" EQ Reflector ook weer van orion. Dit is ook een reflector maar dan op een equatoriale montering. Als je hier nog een camera bij zou kopen zou je er toch redelijk aan astrofotografie mee kunnen doen (mits het statief goed is natuurlijk 8) )

3, http://www.urania.be/astroshop/index.php?m...t&id=10.13.8295 Dit is een DS-2070AT 70mm + Autostar 494 van meade. Bij deze telescoop zit een computertje waarmee je de telescoop automatisch objecten in de hemel kunt laten zoeken. Dit kan ooit heel handig zijn maar zelf objecten zoeken aan de hemel is toch ook een soort sport. Deze telescoop is wel redelijk geschikt voor astrofotografie maar ik zou je toch daarvoor een reflector aanbevelen.

Thnx :shock: Gaaf dat je ze opgezocht heb voor me! Ik heb nog wel een vraag: met 2 kun je dus wel redelijk meedoen aan astrotografie, maar omdat 3 me wel handig lijkt vroeg ik me af of deze daar ook geschikt voor is?
skyguy

Nou kijk, het zit zo. Bij die orion relflector zul je nog een volgmotor moeten kopen om goede foto's te kunnen maken, want dan volgt de telescoop de objecten.

Bij de meade telescoop zit er al een motor ingebouwd dus je hoeft geen extra motor meer te kopen.

Het grote verschil zit hem in de diameter van de opening en het soort telescoop. Een refractor (de meade) heeft een klijnere opening en is dus minder geschikt voor fotografie. Een spiegeltelescoop heeft een grotere diameter en dus vallen er meer objecten in je berijk. :wink:

Persoonlijk zou ik voor de spiegeltelescoop gaan als je 300 euro wil uitgeven (met een motor erbij kost i nog meer maar je krijgt er wel betere foto's voor terug lijkt me zo :shock: ) Ook moet je even goed letten op de stevigheid van de statieven. Want als ze wat wankel zijn zul je nooit goede foto's kunnen maken.
skyguy

Bedenk trouwens wel dat dit niet alle telescopen zijn die je voor 300 euro kunt kopen he :wink: . Zoek eerst even goed rond en probeer en een paar uit bij een winkel zou ik zeggen, dan weet je waar je aan toebent.
Johan_vd

http://www.fotosg.nl/product_info.php?cPat...a1e0a78f3a5e414

Deze Telescoop Meade DS2114 AT lijkt me wel een goede koop. Volgens mij kun je hier ook mee fotograferen? Tenminste als ik het plaatje zie lijkt het me wel. Er staat echter niet bij of het mogelijk is. Misschien weet jij dit?
skywatcher

met die kijker kan je snapshot nemen van maan en planeten

maar je kan daar geen multiminuten fotoos mee maken

daarvoor heb je eenequatoriale montering voor nodig die de sterren kan tracken

verder is een acurate poolafstelling nodig

die twee zijn zeer belangrijk ,even belangrijk als de kijker die je gebruikt

ik zou uitkijken naar ofwel een newton op een eq montering als ik jou was want;

je zal altijd een grotere kijker hebben dan de andere type kijkers*

en je zal geen kleurenfouten zien in de opnames

*opletten ook dat je geen te grote kijker op de montering plaatst,beter iets te klein dan iets te groot

dit om het tracken vlotter te laten verlopen

ofwel een cassegrain want ;

ook deze kijkers vertonen geen kleurfouten

en door de compacte bouw stellen ze minder eisen aan de montering

het nadeel van deze kijkers is het smalle beeldveld
Joka

Hallo,

Ik ben een nOOb wat betreft skywatchen :shock: maar wil mij er toch wat in verdiepen... Dus ben ik van plan een telescoop aan te schaffen... Kwil nu ook gene brol hebben maar het moet nu ook weer niet pro zijn...

Op ebay zie ik enkele staan die me wel wat lijken maar zou graag jullie mening horen:

http://cgi.ebay.de/Seben-Star-Sheriff-Refl...1QQcmdZViewItem

http://cgi.ebay.de/Teleskop-900-EQ-XXL-mit...1QQcmdZViewItem

http://cgi.ebay.de/Meade-Polaris-1000mm-Te...1QQcmdZViewItem

http://cgi.ebay.de/optrons-1000-127mm-5-Re...bayphotohosting

http://cgi.ebay.de/Seben-Big-Boss-1400-150...bayphotohosting

Dit zijn er enkele waar mijn oog op viel...

Ik woon op een dakappartement en vroeg me af of ik via een dakraam de sterrenhemel kan afdweilen of is het aangeraden op een open plaats te staan?

Anyway, veel vragen, weinig antwoorden ;-)

Alle tips zijn welkom :?:

Grtjs[/url]
skywatcher

misschien moet je dit eens lezen
Loka misschien moet je dit ook eens lezen
skyguy

Neem nooit waar door een dakraam, hierdoor word je beeld onscherp. Het beste is om ergens buiten te gaan staan waar je niet veel last hebt van omgevingslicht.
Johan_vd

skywatcher schreef:met die kijker kan je snapshot nemen van maan en planeten

maar je kan daar geen multiminuten fotoos mee maken

daarvoor heb je een equatoriale montering voor nodig die de sterren kan tracken verder is een acurate nodig

die twee zijn zeer belangrijk ,even belangrijk als de kijker die je gebruikt

ik zou uitkijken naar ofwel  een newton op een eq montering als ik jou was want;

je zal altijd een grotere kijker hebben dan de andere type kijkers*

en je zal geen kleurenfouten zien in de opnames

*opletten ook dat je geen te grote kijker op de montering plaatst,beter iets te klein dan iets te groot

dit om het tracken vlotter te laten verlopen

ofwel een cassegrain want ;ook deze kijkers vertonen geen kleurfouten

en door de compacte bouw stellen ze minder eisen aan de montering

het nadeel van deze kijkers is het smalle beeldveld
De bovengenoemde kijker is ook redelijk compact. De montering lijkt me goed en de kijker heeft een groot lichtverzamelend vermogen. Verder volgt de telescoop automatisch het gewenste object via Goto systeem.

Kan er dan niet meer dan een snapshot van verwacht worden? Deep-sky fotografie is niet echt mogelijk met de meade DS2114 AT, maar van planeten en de maan mag ik toch wel multiminuten foto's verwachten?
skyguy

Als je de telescoop goed uitlijnt dan houd hij de planeet toch wel een aantal minuten in beeld. (althans bij mijn etx) Bij planeten hoef je ook niet lang te belichten, meestal minder dan een seconde. Dus mij lijkt dat je er prima foto's mee kunt maken van de planeten.
skywatcher

als je de beeldveldrotatie kan reduceren heb je al maar mogelijkheden met de kijker

hier maak ik nu geen onderscheid tussen deepsky en planeten

misschien dat skyguy dit wel sofwarematig kan met zijn lpi (en dsi-pro binnenkort :shock: )

om een voorbeeld te laten zien ,dit is een fotoo gemaakt met een 200/1200mm dob en een 32mm plossl

er is niet getracked en belichtingstijd was 8 seconden

Afbeelding

en dan nu het verschil tussen deepsky en planeten

als je planeten webcamd heb je al genoeg aan zo'n 10 seconden om een goede fotoo te maken(je werkt hier met zo'n 100 frames)

bij deepsky werkt je maar met 1 frame en dus zullen volgfouten ook te zien zijn in die ene frame
skyguy

Conclusie, je zal dus wel planeten kunnen fotograferen met die kijker maar geen deep sky (correct me if i'm wrong :wink: )

De het volgen van planeten met de lpi werkt zo :

Afbeelding

oftewel een hokje om de planeet heen tekenen en het programma het werk laten doen :shock:
skywatcher

Conclusie, je zal dus wel planeten kunnen fotograferen met die kijker maar geen deep sky (correct me if i'm wrong Wink )
klopt volledig :shock:

dat vakje rond mars is in registax ook te zien en dient om al de frames te centeren op de planeet

ook belangrijk om te weten is dat je ook met een perfect opgestelde kijker(equatoriaal) ook beperkt zijt in de filmlengte

dit gewoon omdat de planeet rond zijn eigen as draait ;)

de totale filmtijd ligt rond de 4 minuten

Terug naar “Sterrenkijken”