Opmerking moderator
Topic is heropend na een aantal (delen van) bijdragen met niet ter zake doende argumenten te hebben verwijderd.
Moderator: Rhiannon
Opmerking moderator
Bartjes schreef: Er bestaan geen uitingen van kunst en cultuur waar niemand zich aan ergert.
Bartjes schreef: Het gaat om de vraag wie bepaalt wat er in ons land aan kunstzinnige en culturele uitingen is toegestaan, en of enkel het gevoel van gekwetstheid van een kleine minderheid een (juridisch) geldige reden is om de vrijheid van kunstzinnige en culturele uitingen aan banden te leggen.
Dag Bartjes,Verder vind ik inmiddels dat we met nationale (voor iedereen bedoelde) feesten moeten stoppen. De praktijk wijst uit dat dat in onze multiculturele samenleving niet meer werkt.
1.In Amerika zou een traditioneel sinterklaasfeest, met zwarte piet, enkel in private sfeer mogelijk zijn, denk ik. Grootscheepse traditionele sinterklaasfeesten zouden zeker als "Not done" beschreven worden, en op protest van de politiek correcte denkers stoten (omwille van zwarte Piet, die connecties met een "black face" zou oproepen).in de zin van voor ieder wat wils. Ik vraag me wel af of in de VS voor de mensen die dat willen nog wel een traditioneel sinterklaasfeest mogelijk is,
2. De wet geld uiteraard voor iedereen, ook in de westerse landen waar men rekening houdt met de etnische gebruiken. B.v. Moslims kunnen in de Uk een fatwa gaan vragen bij een sharia rechtbank, in verband met bepaalde items van familiaal recht. De besluiten van deze rechtbank kunnen, als zij relevant zijn, bekrachtigd worden door een gewone rechtbank. Uiteraard gaat het om beperkte materies, en heeft het Britse recht het laatste woord. Toch vindt ik deze gang van zaken ongewenst. Als zo een fatwa, naar westerse normen, in het nadeel van een persoon (vaak de vrouw) zou uitvallen, zal er toch een zware morele druk zijn op die (naar westerse normen) benadeelde persoon, om toch de fatwa te aanvaarden.Wat de wetgeving en de staatsinrichting betreft lijkt het me ongewenst om verschillende bevolkingsgroepen verschillend te behandelen.
maar we wijken af...cock schreef: Toch vindt ik deze gang van zaken ongewenst.
Passchier en Keizer presenteerden intochten en werkten mee aan vele sinterklaasfeesten en sinterklaas-tv-programma's. Naar aanleiding van de Zwarte Pieten-discussie willen zij de liedjes aanpassen aan de moderne tijd en alle woorden uit de liedjes halen die als discriminerend zouden kunnen worden opgevat.
Bartjes schreef: ... als discriminerend zouden kunnen worden opgevat. Het is een subtiel maar essentieel verschil.