niburu
Artikelen: 0

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Ik heb nog een vraag ivm barlows.

Ik ben van plan een aan te schaffen en twijfel nog tussen ofwel de gewone TeleVue Barlow 2x oftewel de TeleVue Powermate 2,5x.

Weet er iemand wat de grote verschillen zijn tss deze barlows behalve de prijs dan.

PS: Als je mss een betere weet , rond die prijsklasse , zeg het dan zeker...
skywatcher

welke van de twee je kiest ze zijn allebei zeer goed

de powermate zal photographisch beter zijn maar dat is omwille van een grotete randscherpte en zal visueel niet opgemerkt worden

typisch aan barlowlenzen is dat ze de eyrelief voor een bepaald oculair vergroten ,wat voor meer observatiecomfort kan zorgen

als het oculair al een grote eyerelief heeft kan dit een probleem geven met oogplaatsing

deze eigenschappen heeft de powermate niet

kortom wat je keuze is, er is geen slechte keuze
Anonymous

Eindelijk, eindelijk heb ik genoeg bij elkaar gespaard voor een nieuwe telescoop. Ik had al een klein 60 mm lenzenkijkertje met een Toucam erop gemonteerd en je kunt er best leuke fotootjes van de maan mee trekken, maar ik wil graag iets meer. Nu is mijn oog gevallen op een serie kijkers van Skywatcher. Ik las op verschillende pagina's dat deze kijkers voor hun prijs erg goede kwaliteit leveren. Nu zit ik alleen met het volgende probleem. Ik wil graag dus aan astrofotografie blijven doen. Een motor is dus een vereiste. Het type telescoop dat ik wil kopen wordt geleverd met ofwel een EQ5 mount ofwel en HEQ5 mount. Bij de laatstgenoemde zit de motor ingebouwd en bij de eerste moet je deze er los bij kopen. Nu is mijn vraag, wat is eigenlijk het makkelijkste? Met interne of externe motor? En als ik problemen heb met bijv. een verkeerd afgestelde motor, kan ik dan niet beter voor een externe gaan? Alvast bedankt! Hieronder staan linkjes naar beide typen.

Met EQ5: http://www.skywatchertelescope.net/2001PEQ5.html

Met HEQ5: http://www.skywatchertelescope.net/SKP2001HEQ5.html
skywatcher

van de twee voorgelegde keuzes zou ik de laatste nemen omdat deze beduidend stabieler is

en ander niet te onderschatten verschil tussen beide monteringen zijn de poten

bij de EQ5 zijn deze van aluminium bij de HEQ5 van staal

ook dit draagt toe tot een grotere stabiliteit
skyguy

Er staat op de site van sky-wacher dat de eerste telescoop ook is uitgerust met een roestvrijstaal statief he. Er staat ook dat er eerst een aluminium statief bijzat maar dat dat nu is veranderd. :wink:
Anonymous

Hmmm, de eerste kost me inclusief dual axis motorset 756 euro en de tweede 959... Zou dat de 200 euro verschil waard zijn? Overigens zijn ze bijv. in Canada wel goedkoper. Daar betaal ik voor de HEQ5 set omgerekend 772 euro. Weet alleen niet hoe t zit met invoerrechten, BTW en verzendkosten...
skyguy

De tweede telescoop kun je met knoppen bedienen, hierdoor kun je dus je telescoop heel precies op iets richten. Dit lijkt me een voordeel ervan, maar het is aan jouw om te beslissen of dit het extra geld waard is. :roll: Bij de 2e hoef je dus ook niet extra nog motoren aan te schaffen.
Anonymous

Laten we eens gek doen... ik ga gewoon voor de HEQ5. :roll:

bedankt alvast!
skyguy

Ik denk dat het een goede keuze is :wink:

suc6 ermee....
skywatcher

goede keuze inderdaad

moest ik uit deze twee kiezen en niks ander kunnen/mogen kiezen zou ik ook voor de HEQ5 kiezen
Roel

Voor een euro of tien bouw je je eigen statief van hout. Daar kan qua stevigheid geen aluminiumstatief tegenop. Ikzelf heb voor mijn 10cm refractor van drie vurenhouten (!) balken een statief gemaakt die wat mij betreft kan concurreren met een stalen exemplaar. Weliswaar is hij niet in hoogte verstelbaar (wel inklapbaar), maar bewegende of scharnierende delen maken een statief alleen maar gammeler. Het is heel simpel te maken, je vervangt eigelijk alleen de aluminium poten door houten balkjes.

Als ik jou was zou ik dus meer naar de kwaliteit van de montering kijken.

Zonde om veel geld uit te geven aan een stalen statief. Dit geld kun je dan weer steken in oculairen e.d. :roll:
skywatcher

zelf maak ik gebruik van een zelfbouw zuil

die is uit multiplex en werkt verrassend goed (vergeleken met de alustatief van mijn vixen gp)

hij is nog niet volledig af maar al wel operationeel

de kijker erop is een 150/750mm newt die opnieuw gebouwd zal worden

Afbeelding
Roel

Dat ziet er best strak uit! Ik kwam ook wel op het idee om een zuil te maken, van metaal (lassen!!), maar helaas moet ik een kwartier rijden om een donkere waarneemplek te bereiken en vond zo'n metalen gevaarte nogal onhandig mee te nemen in de kofferbak van mijn Kadettje uit 1969 :roll: . Des te meer om dat het statief voor een lange refractor gewoonweg hoger moet zijn dan bij een newton.
Anonymous

Ik heb al een 70 mm skwatchers maar het is soms zo onhandig, ik vroeg me af of jullie een etx-70 (2ehands) voor 190 euro een goede deal vinden ?

Het lijkt me vooral handig vanwege de goto systeem.
skyguy

Ik heb zelf een etx 105 met de goto, en het is inderdaad erg handig. Alleen zelf dingen opzoeken is ook een sport he :wink: . Maar ik ben er in ieder geval zeer tevreden mee en ik zou het je ook zeker niet afraden.

Je moet wel even goed naar de optiek kijken van die 2e handse. Ook kan het zijn dat er iets is met de motortjes dus vantevoren goed testen.

Terug naar “Sterrenkijken”