Ik kan hier een kort eindje in meegaan: mensen staan hoger dan andere dieren in een hiërarchie van verantwoordelijkheden jegens elkaar. Da's nog steeds geen argument om te zeggen: "Mensen staan hoger dan dieren." Want, in dit heb ik al verscheidene malen gezegd: "hoger staan" betekent op zich niks! Je kan bepaalde gebieden noemen waarop de mens het beter doet dan dieren, maar daar houdt het op. Als je immers zou bedoelen dat we in op élk gebied hoger staan, zijn er voldoende voorbeelden gegeven waarom dat niet klopt.
Ik begrijp dit, ("gelukkig" wordt er nu gedacht), echter ("o jee" wordt er nu gedacht) we gaan even naar de menselijke hierarchie kijken ("heb je wel de discusiie over het moreel discours gelezen???") dan staat in dit Forum Ypsilon boven mij, want hij heeft bepaalde verantwoordelijkheden. De regering staat boven ons, want het verantwoordelijkheden.
Ik heb echter weer verantwoordelijkheden op mijn werk, die Ypsilon niet heeft. En dan hebben er nog veel mensen verantwoordelijkheden naar hun gezin toe, of naar vrienden etc (maar dit laatste heb ik ook, ja ik heb vrienden! en een gezin).
Mogen we deze hierarchie zomaar toepassen op dieren? Dat dieren een hierarchisch systeem kennen weten we. Dus er is niet per definitie een verschil in kaders. Mensen kunnen diverse hierarchische systemen ontwikkelen, dit is niet per difinitie beter.
Hmmm, nu nemen mensen ook verantwoordelijkheden over dieren en planten, zij beslissen hoe er geleefd moet worden door de dieren en planten. Dus, is mijn conclusie, op de hierarchische ladder staan mensen hoger dan dieren. Maar hoger betekend 'niets'. Hoger betekend niet 'beter'. Is dan 'beter in staat om de verantwoordelijkheden te dragen' een betere conclusie?
Dan rijst de vraag op: ALS de mens beter IN STAAT (in staat zijn betekend niet daadwerkelijk uitvoeren) is om de verantwoordelijkheden over flora en founa te dragen, zijn het dan ook 'hogere dieren'?
Wij mensen kunnen die verantwoordelijkheid dragen, maar we dragen hem op een overantwoordelijke wijze, hierdoor zijn wij proefondervindelijk als 'tekortkomend' ingeschaald. Hier wijzen andere mensen dan ook op. Maar als we dat bij elkaar blijven doen ("kijk dan rond, het is een zooitje") dan zullen we elkaar wijs maken dat we niet de mogelijkheid hebben om de verantwoordelijkheid te pakken; en dat is een leugen, mijn inziens, juist wij mensen moet de verantwoordelijkheid dragen want de andere dieren kunnen dat niet aan.