@ Michel Uphoff.
Als je het onderste gedeelte weg laat is dat precies wat ik bedoel. Dus zo:
De breedte b is bij het opstarten dus niet constant, en dat kan ook niet omdat de snelheid v van de ketting dan nog toeneemt.
Dat is mooi, want dan kan er empirisch worden uitgemaakt wie er gelijk heeft. Volgens mij zal de breedte nadat de eerste schakels van de ketting in bakje B aankomen namelijk niet noemenswaardig meer veranderen (fluctuaties om de evenwichtssituatie uitgezonderd).Michel Uphoff schreef: ↑za 12 okt 2013, 18:39
Maar de snelheid neemt niet meer toe nadat de eerste bolletjes de grond hebben geraakt.
Het massazwaartepunt van de vallende ketting is dan op een ongeveer constante hoogte.
Wat ik nu juist met die onderkant wilde laten zien is dat de ketting naarmate de tijd verstrijkt over de grond richting pot kruipt, omdat er horizontaal momentum verloren gaat door luchtweerstand (en een waarschijnlijk verwaarloosbare hoeveelheid interne wrijving bij buiging).
Opmerking moderator
OK - dat gaat dan wel even duren, maar als het me lukt dan hebben we ook wat.Bartjes schreef: ↑zo 13 okt 2013, 12:25
Vraag aan de moderatoren: zal ik het bovenstaande stap voor stap in dit topic uitwerken, of eerst thuis helemaal uitwerken en vervolgens als pdf in één keer hier plaatsen als het klaar is?
Opmerking moderator
Beter als pdf in een keer plaatsen. Verspreid over meerdere forumberichten kan onoverzichtelijk worden, en waar het heen gaat kan onduidelijk worden.
(jkien)
Ben bang dat die journalist het zelf niet begrijpt. Deze uitleg is duidelijker:VK: Als een enkel staafje horizontaal in een pot zou liggen en omhoog gestuwd zou worden, zou het roteren en horizontaal komen te hangen, waarbij de achterkant zich onderaan bevindt. Maar omdat de staafjes in dit geval aan elkaar vastzitten, worden ze tegengehouden door andere staafjes of door de rand van de pot. Daardoor wordt het geheel omhoog gestuwd. De kralenketting krijgt zo als het ware een extra duw van de pot.
Combinatie van rotatie om het massazwaartepunt, de vorm en beperking van buighoek per schakeltje. Heb zo het idee dat dit toch niet het hele verhaal is, maar ik kan de publicatie helaas nog niet vinden. Ben ook benieuwd.If this rod were alone, the force it experiences on one end would make it lift and rotate, causing the other end to move downward. However, since the rod is connected to other rods, "the far end of the rod bounces off the pot or other links in the chain, and this bounce provides the anomalous push.