Moderator: Rhiannon
Ik had nooit gedacht dat te moeten zeggen, maar laat België nu maar eens gidsland zijn.Er is ook een, meestal minder goed opgeleid, clubje Telegraaf-lezende beroepsactivisten (kennelijk bij gebrek aan een echt beroep)
Bartjes schreef: Zo moeilijk is het ook niet: we houden gewoon op met nationale sinterklaasvieringen, en vervolgens kan iedereen het feest wel of niet vieren zoals hem of haar dat belieft.
Bartjes schreef: politiek correcte sinterklaasliedjes.
Anton_v_U schreef:Ik begrijp niet helemaal waar je naar toe wilt of is dit ironisch bedoeld?
De essentie van de hele discussie is of een onderdeel van onze (nationale) cultuur aangepast zou kunnen/moeten worden vanwege de gevoelens van een minderheid.
Anton_v_U schreef: Politiek correct was vroeger van links en tegenwoordig is de nieuwe politieke correctheid van rechts. Waar zijn de autonome denkers?
Benm schreef: Anderzijds moet je dan wel met gelijke mate meten, en ook dingen als een 'kota keti' festival geen vergunning geven omdat daar blanke mensen worden neergezet als misdadigers, terwijl de huidige generatie blanken daar helemaal niets mee te maken heeft, en indien nodig, best aanstoot aan kan nemen. Dat dat laatste niet zoveel gebeurd doet overigens niet zoveel ter zake, in principe zou het kwetsen van 1 enkele blanke door zo'n festival gelijke rechtsgrond hebben als het hele zwartepietenverhaal.
Eerlijkgezegd is het enige verschil dat ik ertussen zie is dat het bij (1) een meerderheid betreft, en bij (2) een minderheid. Dat zaken die door de meerderheid gevierd worden gemeengoed worden en (meer) zichtbaar zijn in de openbare ruimte en dergelijke is meer een logisch gevolg dan een fundamenteel verschil.Appels en peren. Het is vast niet verkeerd bedoeld maar dit is wel een gevaarlijke manier van redeneren. Je moet namelijk duidelijk altijd onderscheid maken tussen:
(1) een collectief gedragen cultuur, de dingen die je tegenkomt in schoolboekjes, die je tegenkomt in winkeletalages en wat je zoal tegenkomt in festiviteiten die door overheden worden georganiseerd en standpunten die worden geuit door het bevoegde gezag. Kortom: alles dat gemeengoed is in de maatschappij.
en
(2) manifestaties en demonstraties waarin een minderheid onvrede uiten die voortkomt uit hun (eigen) subcultuur.
Je voelt wel aan dat het uiten van abjecte standpunten (bijv. alle blanken zijn misdadigers) in situatie (2) kan worden toegestaan (vrije meningsuiting) zolang zij niet aanzetten tot geweld enz.