HansH schreef: ↑zo 02 jul 2023, 20:25
ik kan het helaas niet volgen wat de opstelling nu is zonder plaatje.
De opstelling is eenvoudig:
middenin staat een apparaat dat paren van verstrengelde fotonen produceert. Het schiet er tegelijkertijd 1 naar links in de richting van Alice en een andere naar rechts in de richting van Bob. Nu blijkt bij verschillende metingen:
- Als de polarisatiefilters bij Alice en Bob parallel gericht zijn dan komen de fotonen ofwel allebei wel, ofwel allebei niet door de filters.
- Als de polarisatiefilters bij Alice en Bob een hoek van 90º met elkaar maken dan komt altijd 1 foton wel en het andere niet door de filters.
- Als de filters een hoek α met elkaar maken dan is de waarschijnlijkheid dat ze allebei hetzelfde doen cos²α en dat ze iets verschillends doen sin²α. (zeg ik dit goed?)
Het is wel vreemd bij punt 2. Als zoals me eerder opviel het foton bij Bob zich gedraagt alsof het in dezelfde richting gepolariseerd wordt als het foton bij Alice als foton Alice eerst door het filter gaat, hoe weet foton Bob dan wat het moet doen als foton Alice
niet door het filter ging? Dan is er bij Alice toch geen verandering van polarisatie? Als filter Alice eerst bereikt wordt en het foton gaat er niet doorheen en daarna Bob bereikt wordt en het foton gaat er wel doorheen, dan zou foton Bob aan foton Alice verteld moeten hebben wat de polarisatie moet zijn en zou de communicatie dus terug gaan in de tijd.