Anton_v_U schreef:
Dan maakt het dus wel degelijk uit of ik een gemeenschappelijke traditie associeer met iets wat ik afschuwelijk vind. In een samenleving waar de gemeenschappelijke identiteit niet te verenigen is met mijn eigen identiteit, zal ik mij nooit thuis voelen of welkom voelen.
Daarom moet die gemeenschappelijke identiteit volgens mij ook tot een minimum beperkt worden. Maar helemaal zonder gaat het niet: voor wie fundamentele zaken als de democratie, vrije meningsuiting, godsdienstvrijheid, rechtsstaat, e.d. verwerpt is in ons land (Nederland) geen plaats.
Er zijn tal van culturele verschijnselen waarvan mijn maag omdraait (de oranjegekte rond het voetbal, godsdienstig fundamentalisme, de jaarlijkse gay parade, de infantiele moderne popmuziek met het bijbehorende geestloze gebabbel en geschreeuw van diskjockeys, enz. enz. Dan vraag ik mij ook wel eens af wat ik hier nog te zoeken heb. Maar dat is nu eenmaal de prijs die je voor een vrije samenleving moet betalen (het is geven en nemen), en ik gun mensen met een geheel andere smaak en achtergrond ook hun pleziertjes. Het is echter de wereld op zijn kop wanneer een meerderheid zich naar de minderheid zou moeten richten enkel en alleen
omdat het een meerderheid is. Wat je van de meerderheid wel kunt verlangen is dat zij de minderheid
niet dwingt aan culturele uitingen mee te doen die door die minderheid worden verafschuwd. Om op de Sinterklaasviering terug te komen: dat moet dan iets worden waarvoor iedereen zelf mag uitmaken of en zo ja hoe men het viert.
Die ruimdenkendheid zul je overigens bij de harde kern van de antizwartepietisten niet aantreffen, zij zullen het in hun ogen racistische fenomeen van Zwarte Piet blijven bestrijden waar ze dat ook maar aantreffen. Het gaat hen immers niet om het verwerven van de eigen vrijheid om al dan niet aan de sinterklaasviering mee te doen of om hun eigen versie van Sinterklaas te vieren, maar om
anderen hun tegen Zwarte Piet gerichte opvattingen op te leggen. De antizwartepietisten leveren geen bevrijdings- of emancipatiestrijd (wat mijn volle sympathie zou hebben), maar zij vormen de zoveelste lichting ideologische zedenmeesters die uit op zich edele motieven onze culturele vrijheden om zeep proberen te helpen.