chrisk
Artikelen: 0

Re: Nieuwe telescoop kopen/gebruiken? 2

luc1f3rz als ik jou was zal ik wachten tot de aanschaf van een telescoop tot je bij de sterrenwacht geweest bent. Dan kijk je wat je daar van vind, als je dat leuk vind kan je natuurlijk een telescoop kopen, de telescoop die je op het oog had ik natuurlijk een leuke beginners telescoop, ook is de telescoop die skywatcher je liet zijn aardig maar deze heeft alleen al beperkte mogelijkheden door de slechte zoeker die erop zit. Hier kan je vrij weinig mee en word het ook nog eens extra moeilijk om objecten te vinden en zo verlies je misschien snel het plecier in het kijken. Ook zijn er erg veel site's te vinden waar astronomen beschrijven hoe zij zijn begonnen met waarnemen en wat voor hindernissen zij tegenkwamen. Hier heb ik erg veel van geleerd. Voorals je het nog niet wist moet je de telescoop die je op het oog heb en de telescoop die skywatcher voorstelt collimeren, hier zal ik als ik jou was eerst ook wat informatie over opzoeken. Er staat altijd wel in de beschrijving van je telescoop hoe je deze moet collimeren maar dit is altijd erg beperkt.

Hier een paar site's om je opweg te helpen.

Over het collimeren.

http://home.wanadoo.nl/jhm.vangastel/Astro.../collimatie.htm

http://www.spacepage.be/content/view/674/43/

Amateur Astronomen

http://www.amateur-sterrenkunde.nl/

http://www.geocities.com/hennyveerman/ (ook info over collimeren)

http://astrofotografie.paraimservices.com/

http://www.astrolab.be/html/acg_starter_nl.html
woodstock

skywatcher schreef:ik ben het niet helemaal met je eens woodstock,

deze type kijkers hebben inderdaad een spherische spiegel

maar de corrector zit in de focusser en heeft volgens mij meer weg van  

een ingeboude barlow (vandaar de lange brandpunt in korte buis)

met die corrector is er dus degelijk kans op kleurenfouten

de sprong van een 25mm naar een 6.5mm vindt ik ook maar zozo

let wel ik heb nog niet door deze kijkers gekeken maar de meeste die ik  

ken raden het gewoonweg af ik denk dat het beter is om te beginnen met  

een eenvoudig kijkertje met een zo groot mogelijk beeldveld, kwestie om  

gemakkelijker iets in beeld te krijgen misschien moet je  

hier maar eens naar kijken

klein en schattig maar toch een zeer goede kijker
Dat van die corrector in de focusser wist ik niet, dit zou ook inhouden dat

er een enorme vangspiegel in zou moeten zitten, wat natuurlijk veel

lichtverlies, én beeldvervorming geeft. Kleurfouten daargelaten.

P.s. Je link werkt niet meer! :shock:
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)
luc1f3rz

Hallo,

Nou komt dichterbij. Zaterdag ga ik definitief beslissen en hoop dan snel mijn ervaring te kunnen vertellen.

Op marktplaats, kwam ik deze tegen:

klik hier

Bresser telescoop (gemini) aangeboden incl 4 lenzen (1barlow) plus omkeer

lens die 1.5x vergoting extra geeft

20,10,6,4 lenzen

d= 114

f= 1000

Afbeelding

Bresser zal denk ik toch meer kwaliteit hebben als voorgaande post (bij fotosg) Verder bevat deze ook een aantal meer lenzen (20,10,6,4)

En dat voor 200euro (vraagprijs)

Graag zou ik jullie mening willen horen

En verder kwam ik in mijn zoektocht ook nog dit plaatje tegen

Afbeelding

Laat ik nou ook net zo'n philips pcvc675k webcam hebben, die ligt te verstoffen... Is dat moeilijk, zo'n ehh oculair maken die je in de webcam kan schroeven?
Supernova

De telescoop Luxon Astro F700/76 mm is weer bij de Kijkshop te koop voor 80 euro. Hij was een paar maanden geleden in een tijdelijke aanbieding en daarna was ie niet leverbaar, maar nu verkopen ze 'm weer voor deze prijs. Ik heb deze telescoop gekocht om mee te 'klooien' en om te kijken of ik sterrenkijken leuk genoeg vind om een goede telescoop voor te kopen.

Nu heb ik 1 groot probleem met deze kijker: het beeld staat verkeerd. De summiere handleiding vermeld dat 't beeld in 't oculair rechtop maar gespiegeld hoort te zijn. Bij mij zie ik het beeld echter binnenkomen op ergens tussen de 120 - 150 graden (dus de horizon staat schuin en op z'n kop). Dat lijkt mij niet echt de bedoeling. Dus heb ik de telescoop opengeschroefd om te kijken of ik kon achterhalen wat er niet goed gaat. Met het veranderen van de stand van de kleine spiegel kon ik de stand van de horizon echter niet veranderen. Het probleem moet dan in iets anders zitten.

Wel heb ik opgemerkt dat als ik geen oculair in de oculairbuis stop en bijvoorbeeld m'n vinger voor de telescoop hou, dat ik dan wel de juiste horizon zie. Dan zou het probleem in het oculair moeten zitten (lijkt mij vreemd, maargoed).

Bij alle 3 de bijgeleverde oculairen (20 mm, 12,5 mm en 4 mm) heb ik echter steeds hetzelfde probleem met de horizon.

Kan iemand mij uitleggen waar dit aan kan liggen en of zoiets vaker voorkomt (en hoe ik het probleem op kan lossen). Of is dit een productiefout en kan ik m'n telescoop beter gaan ruilen?
skywatcher

P.s. Je link werkt niet meer! Confused
hm blijkbaar heeft dat iets met acount gedoe te maken

knap aquariusoptics, echt knap :shock:

ik ga eerlijk gzegd toch akkoord met wat chrisk daar zegt

eerst een sterrenwacht bezoeken om iets van ervaring op te doen en om door diverse kijker te kijken

maar ik ga er ook van uit dat we je niet tegen kunnen houden :wink:

uiteindelijk is de keuze aan jou luc1f3rz

dus zoals ik al in andere topics al zei als dat je keuze is dan moet je er voor gaan

nu... jou webcam

als het goed is kan je daar de lens van af schroeven

alsj je dan hierkijkt

zie je wat je nodig hebt om te beginnen filmen

alé nu moet ik echt weg

moet nog gaan werken :?:

vanavond meer daarover tenzij iemand me voor is :?: :wink:
woodstock

skywatcher heeft wel gelijk, goed onderbouwen is natuurlijk het beste.

Toch wat je ook beslist, als het je hobby wordt, blijft dit altijd je éérste

telescoop. Als het niet je hobby wordt eindigt die vast op marktplaats o.i.d.

hoedan ook, het zal hier niet bij stoppen.

Wel blijf ik vinden dat zo'n kleine (handzame) telescoop altijd zijn dienst

blijft doen, meer dan de standaard 11jes. Voor vakantie's, sterrenkijk

dagen o.i.d. is het goed mee te nemen.

Wat die webcam betreft, ik zou daar nog niet meteen aan denken luc1f3rz,

Neem eerst de tijd om je nieuwe telescoop te leren kennen. Bedenk wel

dat je zodadelijk alles "blindelings" moet kunnen vinden, overdag oefenen

is zeker geen luxe. Daarna komt het turen en zoeken langs de hemel, dit

duurt ook zonder meer een jaar. Al met al, loop niet te hard van stappel.

skywatcher

klopt wat woodstock zegt van die webcam

jou webcam kan inderdaad gemakkelijk aangepast worden om door de kijker te filmen

maar eer je daar aan begint is het wel noodzakelijk dat je je kijker EN montering leert kennen

je moet je zoeker zeer goed afstellen en de collimatie moet goed zijn om maximaal van je kijker gebruik te kunnen maken als je wil filmen

dit allemaal omdat een webcam op de kijker zeer veel vergroot en dus een heel klein beeldveld heeft

denk ook niet dat je met die webcam nevels zal kunnen zien,alleen heldere sterren(en natuurlijk maan en planeten)

om het kort te zeggen en woodstock bij te treden begin bij het begin

en have fun :wink:
luc1f3rz

Ok maar jullie hebben helemaal niks over die bresser telescoop gezegd. Das toch betere kwaliteit als een optisan. En ook wat er werd verteld met het brandpunt verlengen, is dat bij deze bresser ook het geval?

btw: Zit nu de laatste tijd wat meer naar de lucht te kijken he, 's avonds dan, als het donker is. Maar er is geen ster te bekennen. Is het weer er niet goed voor?
skywatcher

ik wist dak iets vergeten was hé :wink:
is dat bij deze bresser ook het geval?
yup het is hetzelfde type kijker

trouwens de kans is groot dat die kijker en die binolyt uit dezelfde fabriek komen(Synta)

wat de sterretjes berteft

twee dingen

'tis zomer aan t worden het is inderdaan ook wel zo dat er in de winter meer heldere sterren zoals pollux, castor,rigel,sirius,betelguese,aldbaran
woodstock

Het zou kunnen Supernova, dat de handleiding voor

een refractor is (lensenkijker) en jij met een reflector werkt

(spiegelkijker) of andersom.

Bij een Newton, (spiegelkijker) is het beeld gespiegelt.

Bij een Refractor staat het beeld op zijn kop.

Voor astronomische objecten maakt dit alles natuurlijk weinig uit.

Het schuine beeld wat je krijgt word veroorzaakt door de schuine inkijk

van je focusser. Dit doen ze omdat het kijken naar laagstaande objecten

dan netzo goed gaat als naar objecten in het zenith (recht boven je)

skywatcher

woodstock schreef:Het schuine beeld wat je krijgt word veroorzaakt door de schuine inkijk

van je focusser. Dit doen ze omdat het kijken naar laagstaande objecten

dan netzo goed gaat als naar objecten in het zenith (recht boven je)
oké vorige reactie van mij was een foutje ik had de vraag verkeerd gelezen :shock:

het is juist wat woodstock voorstelde, ik heb het zojuist voor de zekerheid uitgetest

maar zoals woodstock al eerder zei de beeldorientatie is niet zo belangrijk in astronomie(we kunnen van hieruit toch geen letter lezen op een spaceshuttle in de ruimte :wink: )
luc1f3rz

tjonge jonge, moet toch wel voor 200euro een 114x1100 spiegeltelescoop kunnen kopen zonder dat brandpunt verlengen dus gewoon met een buis van 1100mm...

Ik woon trouwens in Zwolle, weet iemand daar in de buurt ook nog een adres waar ze telescopen verkopen
Anonymous

Supernova schreef:Deze telescoop (Luxon Astro F700/76 mm) is weer bij de Kijkshop te koop voor 80 euro. Hij was een paar maanden geleden in een tijdelijke aanbieding en daarna was ie niet leverbaar, maar nu verkopen ze 'm weer voor deze prijs. Ik heb deze telescoop gekocht om mee te 'klooien' en om te kijken of ik sterrenkijken leuk genoeg vind om een goede telescoop voor te kopen.  

Nu heb ik 1 groot probleem met deze kijker: het beeld staat verkeerd. De summiere handleiding vermeld dat 't beeld in 't oculair rechtop maar gespiegeld hoort te zijn. Bij mij zie ik het beeld echter binnenkomen op ergens tussen de 120 - 150 graden (dus de horizon staat schuin en op z'n kop). Dat lijkt mij niet echt de bedoeling. Dus heb ik de telescoop opengeschroefd om te kijken of ik kon achterhalen wat er niet goed gaat. Met het veranderen van de stand van de kleine spiegel kon ik de stand van de horizon echter niet veranderen. Het probleem moet dan in iets anders zitten.    

Wel heb ik opgemerkt dat als ik geen oculair in de oculairbuis stop en bijvoorbeeld m'n vinger voor de telescoop hou, dat ik dan wel de juiste horizon zie. Dan zou het probleem in het oculair moeten zitten (lijkt mij vreemd, maargoed).

Bij alle 3 de bijgeleverde oculairen (20 mm, 12,5 mm en 4 mm) heb ik echter steeds hetzelfde probleem met de horizon.

Kan iemand mij uitleggen waar dit aan kan liggen en of zoiets vaker voorkomt (en hoe ik het probleem op kan lossen). Of is dit een productiefout en kan ik m'n telescoop beter gaan ruilen?

Wat vind je van deze kijker? Is hij aan te raden? En heb je al iets waargenomen?
chrisk

Ok, stel je zou die telescoop kopen ga je er dan naartoe of laat je hem bezorgen? Je weet namelijk nooit in wat voor staat de telescoop verkeerd. Er staat wel een hele mooie foto bij maar deze foto is gemaakt voor winkels en misschien is die telescoop niet in dezelfde staat.
btw: Zit nu de laatste tijd wat meer naar de lucht te kijken he, 's avonds dan, als het donker is. Maar er is geen ster te bekennen. Is het weer er niet goed voor?
Ik denk dat je geen ster ziet omdat het al een paar dagen iedere avond erg bewolkt is. Ik baal er ook van, maar dat is nou eenmaal het harde leven van een astronoom, :shock: . Ik weet niet of je vorig weekend wat heb kunnen zienen. Zoniet waar woon je dan? Heb je veel last van lichtvervuiling?

Terug naar “Sterrenkijken”